Hej grabbar och tjejer!

Kliar just nu mitt huvud med följande problem:

Vi har nyligen köpt en 1,5 plans Smålandsvilla med oinredd vind. Villan kommer att ha 95 kvm markplan och 54 kvm i vindsvåningen. I Smålandsvillans standardsortiment ingår vattenburen radiatorvärme i markplan och förberedelse för vattenburen värme i vinden. Sen kan man välja mellan frånluftsvärmepumparna NIBE fighter 310 eller 360.

So far so good...

Nu undersöker jag möjligheten att bygga huset på källargrund med vattenburen golvvärme i plattan. Därmed får jag alltså 95 kvm till att värma upp vilket enligt NIBEs experter blir för tufft för en frånluftsvärmepump. Deras förslag är att jag istället installerar bergsvärme, men jag vet inte om Smålandsvillan går med på detta eftersom en bergvärmepump inte ingår i deras sortiment.

Ett alternativ som jag funderar på är att låta en NIBE fighter 360 värma upp källare (med golvvärme) och markplan (med radiatorvärme) och sedan installera elburen golvvärme (typ Ebeco, IntelliOhm, mm) i vindsvåningen.

Mina frågor till er är:

1) Vad tror ni om att blenda de olika typerna av uppvärmningssätt?
2) Vad är era erfarenheter gällande elburen golvvärme? Komfort? Installationskostnad? Driftkostnader?
3) Någon som ser en bättre lösning?

Tack på förhand för era svar!

/MH
 
Är det ett nybygge? Hur klarade de energideklarationen med en flvp? En flvp har fullt upp med att göra varmvatten utav värmen i ventilationsluften och det blir sällan någon värme från pumpen över till att värma huset utan det är elpannan som tar detta. Stå på dig och låt dem kreditera flvp och samordna med en vp-installatör så du får en riktig pump.
 
Håller med, uppgradera till en berg- eller jordvärmepump om du har lämplig terräng för det. Installera annars en luftvattenvärmepump. Att idag använda direktverkande el i ett nybygge låter inte speciellt klokt.
Påfrågorna svarar jag
1: inga problem men elvärme är dyrt.
2: Bra komfort, dock ingen skillnad mot vattenburen. Elektrisk golvvärme kostar mindre att installera men har högre driftskostnad.
3: Måste du ha golvvärme på vindsvåningen? Med tanke på värmen från vånigen under bör det räcka med ett liteta antal radiatorer.
 
Ta en förhandling med husleverantören, vill det inte kreditera FLVP så finns det andra som bygger hus.

Installera vattenburet så framtidssäkrar du huset och kan enklare byta värmekälla.

Protte
 
Howdy, tack för era svar!

NIBEs FLVP Fighter 360P ska ju klara upp till 200 kvm, så jag hoppas verkligen att den klarar energideklarationen för åtminstone 2 av de 3 våningarna (värt för mig att dubbelkolla).

http://www.nibe.se/Produkter/Franluftsvarmepumpar/Produktsortiment/FIGHTER-360P/

Jag befarar tyvärr att investeringen i bergvärme kommer att spräcka min budget och stjälpa tankarna om källargrunden.

Jag ska ta ett till snack med NIBE för att höra vad de säger om en luftvattenvärmepump och eventuellt fortsätta tjata på SmV om ett byte (byta husleverantör går tyvärr inte, kontrakt och hela köret är påskrivet)

Skiers tredje svar får mig att fundera på elradiatorer däruppe. Vinden kommer ju som sagt att få en hel del värme underifrån så dessa kanske bara behöver gå under vintermånaderna.

Jag vet - inte helt klockrent att köra med direktverkande el i ett nybygge men jag fixar nog inte ytterligare stora investeringar (därav mitt alias...)

Fler kommentarer, tips och erfarenheter tas emot med öppna armar.

/MH
 
Installera iaf vattenburet med element på ÖV och kör med elpatron och se till att det finns plats för en riktig VP sedan.

Protte
 
Hallå där!
Mitt tips är .. välj först och främst vattenburen värme.Bergvärme är en kostsam investering ( om inte elpriserna sticker uppåt,då är det ingen investering). Hur har ni det med pellets där ni bor ? Vi kör med det ..funkar mycket bra!
MVH / Kallholmsper
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.