Bra förslag! Ett par andra grannar har planterat just liguster. Den är 2 meter hög efter cirka 6 år.

Den är jättefin men man ska nog klippa dem för att få det perfekta utseendet... Liguster kan man ju klippa som en riddarborg :)

Det bästa är ju om man kan sätta insynsskyddet så nära tomtgränsten så möjligt. I annat fall avskärmar man - skärmar av - trädgården helt i onödan. Jag vill i vart fall ha rymd i min trädgård. Insynsskydden - i form av högväxande buskar - är placerade lite här och där - innanför häcken - för att "störa" förbipasserandens insyn....


Så här ser vår torkställning ut när den tjänar sitt syfte... Jag hade dock fel angående höjden. Den är nog 190 cm hög (maken är nämligen 186).
Som synes fungerar ställningen även som "hängare" till handdukarna...
Den är INTE snygg men fullt funktionell.

Bilden är från igår = ÄNTLIGEN sol och värme i Skåne :D
 
  • img_7792.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Smart konstruktion, men nu röjde du ju dess funktion när vi får se er bada... ;-)
 
Personerna på bilden bryr sig inte ett smack om insynsskydd ;)

Det år som häcken vuxit upp och blivit tät kommer den här torkställningen med all säkerhet att rivas :surprised:

Torkställningen är dock inte byggd i syftet att vara ett insynsskydd... det blev liksom "två flugor på smällen"...
 
RoTe
Om man nu inte vill ha granninsyn, varför då ha grannar? Sveriges yta består till 55% av skogsmark så det borde inte vara allt för svårt att bosätta sig helt utan insyn från grannar.
 
Hej,

Vi var hos Folkpool idag och fick offert på en ovanmarkpool eftersom vi bor högt upp på en bergssluttning och inte kan gräva ner en markpool. Eventuellt blir det ena långsidan som får stöd av fyllning, men det lutar åt en "Gardenpool 3,6x6,6".

Vill gärna ha tips om den, men i denna tråden har jag en fråga:

Vi har "entré till tomten"/parkering nedanför där poolen hamnar och då måste vi ju "rama in" med täckning så att man inte ser in under det trädäck vi kommer att bygga runt om poolen. Hur göra?

Vi funderar på tujahäck eller ligusterhäck. Men eftersom vi står på berg är frågan hur stor "ränna" vi behöver ta till att fylla med jord för att häcken skall få tillräckligt att växa i? Det är ju bara nakna berghällar där idag så det känns lite nervöst?

Havet ligger rätt mot poolen så blåsigt värre kan det bli (väster läge på västkusten) och vi vill helst inte ha ett "staket" som skydd i framkant utan funderar på häck som ett billigare sätt än att sätta en glasfond (den offerten var inte kul...)

Tips och idéer mottages tacksamt!

Ciao

TMC
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.