Vi har köpt ett färdigtbyggt hus på detaljplanerat område med tillhörande garage som endast har stenfoten murad. Tanken är att färdigställa garaget själv (billigare så). Det påtänkta garaget är ett varmt garage för en bil. (bild 1)

Eftersom vi som de flesta har två bilar vill vi ändra på detta och bygga även ett biltak (carport) på sidan om.Kruxet är att vi inte får bygga närmare tomtgränsen, så biltaket hamnar mot husgaveln. Ett "symmetriskt" garage gör att garagetaket kommer nära husgaveln, inte bra för snö och ser helere inte bra ut. (bild 2)

En tanke är då att bygga ihop taken så att det blir mera enhetligt, dock inte i samma linje. Enligt brandbestämmelserna får hus/väggar inte vara närmare varandra än 4m för att EI30 skall duga. Det går att bygga så avståndet hålls över 4m genom att korta av "L:et" på garaget.

Men hur med det gemensamma taket? Brandsektioneras antar jag det måste. Ok, det ska väl gå ordna.
Sedan vet jag inte exakt hur ett biltak räknas för det har ju ingen vägg mot huset.
Men annars då? Finns det flera brandbestämmelser att ta hänsyn till?
Husgaveln är "endast" EI30 och den skulle jag helst inte vilja riva och göra om till EI60 :(

Saken är den att vi vill få plats för två bilar och samtidigt uppfylla brandbestämmelserna (annars inte bygglov!). Jag hoppas jag gjorde mig förstådd.

Förslag? Kommentarer?
 
  • Garage_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Garage_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Garage_3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett alternativ är att förlänga garagebyggnaden. En extra bilplats under tak (carport eller garage) tillskapas BAKOM förstagaraget. Tillfarten till utbygget ordnas från sidan.

Se skiss -
 
Jo det är ju ett "udda" alternativ. :) Tyvärr får vi inte bygga bakåt för är redan så nära tomtgränsen som är tillåtet.

Förstås går det att bygga framåt men hmm.... helst inte. Det blir ett lååångt garage med denna lösning. Inte heller smidigt "fickparkera".

Tack för idén, fin bild. Ibland måste man tänkte lite annorlunda, så brukar jag också göra!
 
Kan du inte byta plats på byggnaderna så garaget blir hopbyggt med huset och carporten placeras på det tänkta garagets plats.?
 
Visst kunde vi det, men fortfarande är det problem med brandbestämmelserna :(

Samt att grunden för varmgaraget redan är klart (hussäljaren hade gjort det före vi köpte huset) så då har vi ingen nytta av den grunden -> Bara riva och göra ny grund, känns lite onödigt... $$$
 
Jag har läst på nätet många många bestämmelser, sett exempel m.m., men inget som svart på vitt säger vad som gäller i vårt fall!

Ska kontakta brandinspektörer och se om han kan berätta det för mig. Det är väl ändå han som i slutändan ska godkänna bygglovet gällande brandbestämmelserna.
 
jag TROR att carport räknas inte i brandhänseende, det är närheten till garaget som kan ställa till det. Sedan finns det risk att du får problem med byggytans storlek om du bygger tak mellan hus och garage.

Många detaljplaner är formulerade så att du får bygga en viss yta ex. 150 kvm plus en viss yta för FRISTÅENDE garage. Har du då ett tak mellan så räknas garaget som del av huset, och skall ingå i den grundläggnade tillåtna ytan.
 
Österbotten ligger i Finland. Jag ber ödmjukt att få påminna om att detta land inte har samma lagar och regler som sina grannländer. :)

Det enda raka är att snacka direkt med räddningstjänsten, eller vad det nu heter i Finland.
 
Carportar behöver inte branklassas.
Garage som förläggs närmre än 4m från annan byggnad eller tomtgräns skall brandklassas EI30, vilket innebär 45mm isolering och en gipsskiva.
Inga stora svårighetar altså.
 
Alldeles riktigt; Österbotten ligger i Finland och exakt samma bestämmelser gäller inte där, men lite liknande nog skulle jag tro.

På tomten får vi bygga max 300m2, huset är 120m2, så garagets storlek torde inte vara något problem.

Då jag pratade med byggnapsinspektören i kommunen så trodde han det var EI60 som gällde, men han lät inte riktigt säker. Jag ska nog prata med brandinspektören men just nu verkar alla inspektörer vara på semester =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.