He he... Bara för min del att lyfta på hatten till dig Janne! Verkligen imponerande!

Å till Svansen så vill jag bara förtydliga att klinker skyddar inte mot väta, om det nu ens var det du syftade på? du kanske bara mena skydda betonggolvet från horderna med flodhästar som skall gå på det? ;-)

Carolin > Vattenburet är billigare än el när det gäller driften, men inte i installation. Vet dock inte vad lite lägre temperatur på golvet har att göra med fukt och mögel problem? Det borde ju bara uppstå om man bygger in fukten samt har väldigt dålig eller obefintlig ventilation.
 
Klinker alla dagar i vackan före plastgolv!!!! Våtrumsmatta är lika med miljonprogrammet *kräks*

Jag snålar och har min golvvärme av nästan hela året, går hur bra om helst att gå barfota. Visserligen bor jag i lägenhet med en boende under mig. Kan tänka mig det är värre om du bor i hus och har badrummet på bottenplan, men jag skulle sätta klinker ändå, avskyr plastmatta. Lägg in en snygg badrumsmatta vid handfatet.
 
Hej igen
Fuktproblem uppstår då varm och kall temperatur möts och kondens bildas. Om man inte har värme kan mögel trivas och växa.
 
Ja det är sant Carolin, men nyckeln till det hela heter ventilation.

Golvvärme är ju givetvis mysig att ha, men det är knappast för att motverka mögel man skaffar golvvärme som du skrev ovanför. Jag har för mig att jag läst på forumet att det trots att man har golvvärme tar flera månader att få det helt torrt under plattorna efter att man har duschat eller liknande. (e inte helt hundra på tiden) Har man inte golvvärme så är det konstant fuktigt under plattorna, dock så skall det inte vara några problem.

så för att sammanfatta det hela:

Ventilation = livsviktigt
golvvärme = trevligt
 
dubbelpost
 
Om man har platta på sand eller singel, hur mycket isolering behöver man egentligen? Hade det räckt att bila bort plattan och gjuta ny med eps? (eller vad den nu heter, betongen med frigolit i)
 
Rekommenderad isolering brukar vara runt 300 mm så du måste skotta bort en hel del sand/singel också. Överväger du att isolera så bör du göra det ordentligt när du ändå bilat upp golvet.
 
Saxat från EPS-cement hemsida:
"EPSCement läggs direkt på mark på en bädd av kapillärbrytande singel eller makadam och i en minsta sammanlagd tjocklek,
av EPSCement och avjämning/slipsats, om 50 mm varav minst 20 mm EPSCement. För att en god värmeisoleringseffekt skall
uppnås, bör dock tjockleken av EPSCement vara minst 150 mm. I praktiken finns det ingen övre gräns för hur tjockt
EPSCement kan läggas och tjockleken kan tillåtas variera avsevärt för att till exempel ta upp ojämnheter och nivåskillnader i
underlaget. Oavsett tjocklek behöver inte EPSCement armeras"

http://www.epscement.com/linkpage.a...cuments/pdf/KB_Renoveringsgolv_pa_mark205.pdf
 
S
alla vi är överens om hur oskönt kalla golv är... men seriöst...
Hur stor skillnad är det egentligen på en plastmatta och klinkers? Båda kommer ju att vara kalla...
 
Står du barfota på golvet så är skillnaden inte att förakta.................. :)
 
Har klinker i badrummet/tvättstugan i källaren. Fullständigt oisolerat och golvvärmefritt. Har bosat in en fläktkonvektor för att få det varmt och gott. Ja, inte är golvet varmt, men något problem?! Näe... Golvet i duschen blir varmt innan jag hinner in, och med en strategiskt placerad matta hinner man t.o.m. torka sig innan någon rimfrost dyker upp... Jag ångrar inte att jag inte bilade upp hela golvet, slet arslet av mig- för att få det varmt om tårna de tio minuter jag hinner vara i badrummet varje dag...
 
Jan-L skrev:
Saxat från EPS-cement hemsida:
"EPSCement läggs direkt på mark på en bädd av kapillärbrytande singel eller makadam och i en minsta sammanlagd tjocklek,
av EPSCement och avjämning/slipsats, om 50 mm varav minst 20 mm EPSCement. För att en god värmeisoleringseffekt skall
uppnås, bör dock tjockleken av EPSCement vara minst 150 mm. I praktiken finns det ingen övre gräns för hur tjockt
EPSCement kan läggas och tjockleken kan tillåtas variera avsevärt för att till exempel ta upp ojämnheter och nivåskillnader i
underlaget. Oavsett tjocklek behöver inte EPSCement armeras"

[länk]

Dunder info det där, tack!
 
Hej,

Jag har nyligen byggt om badrummet och lagt in klinker.
Avstod från golvvärme eftersom vi har plattan direkt på grunden och kapilärverkan skulle innebära fukt i angränsande rum, så vi satt istället in ett element samt en rejäl handdukstork.

Har 15kvm badrum och elementet och handdukstorken gör att rummet är varmt och golvet svalt (absolut inte kallt).

Strunta i matta och sätt in klinker!
 
Det är inga som helst problem att använda klinkers utan golvvärme. Verkar som att vissa tror att det är någon inbyggd kylanläggning i klinkersplattorna och att det sitter värmeelemnet inbyggt i plastmattor. Det blir i stort sett lika kallt oavsett vilket material du använder.

Har utan problem gått på klinkersgolv i mitt hus i snart 10 år. Varken fötter eller tår har tagit skada.
 
Hej igen...och stort tack för alla svar !

Trots att jag redan hade bestämt mig så var det kul att läsa de senaste inläggen :)

Jag kommer att lägga klinkers i stället för matta, och inte använda golvvärme då mitt hus inte är anpassat för detta. Har precis bilat ur 3 st golvbrunnar och det var ett bra tungt jobb bara det. Att bila ur nästan 20 m2 med allt vad det innebär bara för att få lite varmare om fötterna (som jag ändå inte känner av) några minuter om dagen är mitt tycke ett machosistiskt drag ;)

Jag lägger in någon snygg matta framför tvättställ och toa i stället...och som sagt använder tofflor i övrigt. Tror att det blir kanon !

mvh
Svansen
 
  • Gilla
yaesomi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.