Har sökt på forumet men bara fått upp en tråd om kostnaden för ett altanbygge.

Vi ska bygga in en rund pool med diametern 5,5m i ett trädäck som ska vara ungefär som det på bilden under våra husritningar http://www.phantazm.nu/husbygget/album01/insida_bv

men det kan också bli så att vi bara har ett stort däck vid glaspartiet och struntar i det som fortsätter ner mot ingången. poolen måste i alla fall få plats så man kan gå runt om den på däcket. (det ska helst få plats stolar och bord också)

Vet inte hur stort däcket blir men kan någon säga vad det skulle kosta ca?
Var hittar vi billigt trallvirke? Bor i Malmö-trakten...

 
Kolla exempelvis prislistan hos ByggMax  (www.byggmax.se) och räkna ut vad det kan tänkas bli. Själv skulle jag tippa på att det rör sig om 200-250 kr/m[sup]2[/sup] exlusive räcke.
 
200-250 kr/kvm stämmer nog ganska bra! Vi har nyss byggt 76 kvm altan och hamnade på knappa 15.000 kr för allt material. (Då har vi använt 28x120 trallvirke).
 
Läste i Allt i hemmet att tryckimpregnerat lösvirke kan köpas för ca 13kr/m2 medan annat trallvirke kan kosta ca 100-120kr/m2.

Frågan är då om det är jättemycket extra jobb för lösvirket för det skiljer ju en hel del i pris...
 
Alltså bara vanliga brädor som man tar betalt för per löpmeter.

Trallvirket består väl av några stycken brädor som sitter ihop som i en fyrkant?

Dålig på att förklara...
 
Vi byggde 55 kvm altan på 9 gjutna stolpar och resterande del på Leca block, ganska många för att vara på den säkra sidan.
Vi köpte lösvirke direkt från en byggfirma och fick samma pris för lite tjockare plankor som Bauhaus och K-rauta m. fl. tar för de lite tunnare plankorna...kommer ej ihåg tjockleken.
Vi fick en riktigt stadig altan för 16 000:- med allt inkluderat. Vi har ett staket utmed nästan hela altanen, 22 meter,två trappor á ett steg, fiberduk under en stor del samt, som sagt, rejäla plankor.

Vänligen,

anna

//anna
 
Japp, precis som Charlie skriver så är trallvirke hyvlat virke med lite rundade kanter. Vi betalade 11.65 kr/meter för våra 28x120 brädor, vilket var ett mycket bra pris från brädgår'n (ej Byggmax).

Använder du 28x120 brädor så räkna med att det går åt ca 8,3 meter per kvm (i vårt fall blir det 97 kr/kvm och sedan tillkommer reglar m.m), så 13 kr/kvm är nog lite orimligt.
 
Nopp, ni har helt rätt - tummen slant i skrivandets stund.

13kr/m ska det ju vara! ;)
 
250kr/m2 är praxis. ::)
 
Undrar bara hur det kan gå åt 8,3 meter per kvm när man använder 28x120 trall?

Jag kanske räknar dåligt men med 5 mm mellanrum så får jag det att bli runt 4 meter per kvm.
 
flipp skrev:
Undrar bara hur det kan gå åt 8,3 meter per kvm när man använder 28x120 trall?

Jag kanske räknar dåligt men med 5 mm mellanrum så får jag det att bli runt 4 meter per kvm.
Uträkning:
1 / (0,120+0,05) => 8meter per kvadratmeter
Brädan är 120mm bred, plus 5mm glepa, då behövs det 8 brädor för att få 1 meters bredd.
 
Byggde själv altan förra året och den har hitintills kostad snudd på 30.000Sek och då står den på 14höj och sänkbara plintar. Ca 45m2 stor samt ca 22m2 under tak, en solfjäderformad trapp med 4steg(mtrl ca 1000:- enbart till den).

Nu återstår underspikning och uppsättning av nät för att slippa katter under alltan, så här tillkommer det gissningsvis mtrl för kanske (nät 500:- färdig kryssspalje 1000:- samt brädor till underspikningen för att matcha huset 500:- ) 2000:-

Bilder finns i tidigare trådar i detta forum.

MVH
Richard
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.