På Ivts pump kan man dra 15 meter, men om det är över 10 meter så behöver
man fylla i 10 gram extra per meter, kan givetvis skilja för
andra fabrikat.
 
OK så några meter brukar man kunna flytta då. Tål att tänkas på, får rådgöra med dem som använder rummet mest. De gillar inte ljud men tycker å andra sidan att det blir väldigt varmt däruppe.

PS. Hade alltså tänkt hänga pumpen på konsoller en bra bit upp på väggen.

Kjell G
 
Om du vill dra rören inomhus så tänk på hur fult det blir eftersom de måste ligga med lite fall. När du använder kyla så blir det kondens på innedelen, detta vatten leds ut med en slang och om den slangen inte har fall utåt så rinner vattnet baklänges och kommer rinna ner på väggen ur innedelen.

Det är sällan snyggt och enkelt att lösa det om rören måste dras inomhus.
 
Tack för tipset, ytterligare något att tänka på. Kanske blir att slå ur hågen, jag har ju möjlighet att dra upp lågtemp från värmepumpen men såg möjligheten till kyla som bonus. Kanske får bli radiatorer OCH en AC.

Kjell G
 
Visst är dom problemen lösta,men vad kommer härnäst undrar man .Man vill ju ha en pump som funkar jämt..Ang kompressorhaverierna så fick man inte pumpen fixad direkt utan stod där utan pump i flera veckor och ngn månad tom.Det finns så många andra bra märken på marknaden att titta på som inte har en så dyster statistik menar jag. / Mats


tompas11 skrev:
Angående Panasonics innerdelar så är det problemet löst eftersom samtliga av deras innerdelar numera har keramiska lager. Alla som hade problem med innerdelar som förde oljud och kompressorer som havererade tog Panasonic ansvar för genom att de byttes ut mot nya utan kostnad för kunden. Därför kan man med gott samvete köpa deras produkter framledes också.
 
Redigerat:
Fujitsu Nocria 14 eller 18, Mitsubishi Electric FD35VABH eller Toshiba RAS13-ND
är tre pumpar jag varmt(och kallt) kan rekommendera! med någon av dessa blir ingen missnöjd.
Nocria18 är ett riktigt kärnkraftverk vad gäller värme, 9.7kW! duger även till större garage med högt i tak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.