Jag och sambon har tittat på ett radhus som har fallit oss i smaken, dock så är det ett badrum vi skulle vilja göra om. Det handlar om att

* ta ner en vägg och flytta ca 2,5 meter så att badrummet går från ca 2x2m till ca 2x4,5. Väggen är i nuläget av gips (en gissning från min sida)
* sätta in en dörr i den väggen
* flytta avloppet för duschen plus dra om vattenledningar (detta då det är en av de väggarna som nuvarande dusch sitter på som ska flyttas)
* Helkakla väggar och golv (våtrumsmatta just nu)

Vad skulle ett sådant arbete kunna gå på? Gissar själv på runt 100-150 tusen (inkl material för väggar och golv).

Har inte tummen riktigt mitt-i-handen men just badrum är inte något jag vill göra själv pga riskerna vid eventuella fel.
 
Alltid svårt att säga då man inte ser det hela, men din gissning ligger inte helt fel...utan ganska så rätt...
 
Att enbart riva och renovera ett vanligt badrum på 4kvm kostar ca 100-150 tusen. Då du vill flytta avlopp och väggar skulle jag gissa på närmare 200 tusen.
 
Tror som Lars M
 
Nu skiljer det ju sig en del var man håller hus i Sverige med.
Stockholm är dyrare överlag...
 
Hej! Jag jobbar själv som snickare och gör om badrum.... inne på mitt femte just nu. det skiljer sig rejält i pris att bygga om,att öka ett badrum genom att öppna en ny vägg/flytta vägg är inte alls så dyrt som många tror. Har du möjlighet att riva väggen själv och vara med att göra mindre arbeten samt att hålla efter städning/bära ut rivmassor/skruva osb/lipboard mm. så kan ni komma undan med en totalkostnad på ca 100 000 för ett komplett badrum. mvh "snickare på heltid"
 
Hej igen! jo glömde säga att det badrum jag gör nu är 3 ggr 2,5 meter samt att jag öppnat in en duschhörna in i ett annat rum.. ca;70 ggr 90 cm... golvet fylls med porslinkross/dolomit samt värmeslingor flytspackling... 3 nya väggar förstärkta eftersom det måste vara hållbart för kakling.. bastudel met 2 nya avlopp i toalettutrymmet,nya rör asppanel i bastu/bastulav spottar i hela taket nytt fönster i treglas nya sanitetsporslin ja allt nytt summa hela arbetet på papper 95 000:- sedan gäller rot-avdraget men det har jag inga siffror på.. så några 150 000-200 000 kan det aldrig bli tal om, om du inte blir upplurad förstås. Att riva 4 meter kostar inga 100 000 utan ca 10 000 så det måste ha varit felskrivet....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.