Om inte platon är tillräckligt bra så finns andra täta dukar tex: http://www.byggfaktadocu.se/10/resourcefile/12/45/43/Lagt_tak_ligger.pdf
Dessa kan täckas över med jord etc.

Sen om betongen måste tas bort eller kan ligga kvar beror kanske på hur mycket isolering som behövs ovan på jordkällaren. Räcker det med återfyllning av jord kan den vara kvar?! Blir det för kallt/varmt i källaren måste isoleringen kompleteras också.
 
Nä har inga bilder direkt på de. Men det som hänt är att framväggen i tegel som finns bakom stenväggen i framkant har rasat samman. Men valvet är ju självbärande så det är väl bara att mura upp väggen igen.
Men bakom väggen till huvudrummet så har allt skjutit sig frammåt. >Så det är en glipa på 2cm mellan tegelstenarna (valven) Så frågan är om det bara är att trycka i cement så det blir tätt eller om man måste göra nått mer. Det som är frågan också e hur jag ska göra med betong lagret. ( de e väl inte betong men kalkputs eller nått) ska det bilas bort å sen gjuta betong på valvet direkt?? Eller om jag ska låta den ligga kvar å ha en gummi matta över i stället typ platon
 
2 cm är nog inte så mycket att oroa sig för på 100 år :) Om du tätar med cement i sprickan och gjuter en ny betongskorpa ovanpå så funkar det nog finfint.
 
Halloj
Tänkte uppdatera här lite.
Jag fick besök av en tjejj från Länsmusset i Västmanland i fredags. Hon var ut å kikade på min jordkällare. Hon hade aldrig ssett nått liknande med denna cement lager som ligger över jordkällaren. Och hon trodde att den var gjord i efterhand. Och hon trodde även att denna var boven i dramat. Då den inte släppt igenom fukten från jordkällaren. Och på det viset så har hinnan och även teglet frusit sönder. Och därav har den källaren börjat att rasa samman. Jordkällare kräver fri fuktvandring även nerifrån och upp så att säga. Så att lägga en platon matta el liknande rekomenderade hon inte. Hon förespråkade i sånt fall att man tar bort cementlagret och öser tbx jorden och sen på med ett plåt tak. Men hon skulle hem och funder mer på kammaren och skriva en rapport. Så den lägger jag ut här sen när jag får den.
Hon hade visst varit med och gjort ett häfte ang just jordkällare uppe i Jämtland så hon borde ju ha lite koll. (hoppas jag).
 
Jag är ingen utlärd murare. Men gissar att valvet måste fogas om. Isåfall börjar man lämpligen med att stabilisera valvet underifrån med stöttor; mejslar bort betongen och jobbar ovanifrån.

Den lärdom vi kan dra av DIN källare är att den läckt in vatten åtminstone två gånger. Först innan den renoverades med betong. Och nu senast med betong på tegel. Slutsatsen blir att du bör förbättra konstruktionen på något klokt sätt.

Ovanpå intakta källarvalv har jag sett takpapp (alternativt plåt) av äldre fabrikat under jordlagret. Sannolikt fanns något sådant innan betongen anbringades. Men inte heller detta är en helt problemfri lösning. Därför ser man ofta hur jordkällare har kompletterats med någon sorts skyddande yttre tak över hela källarkullen.
 
Japps man får väl stötta valvet underifrån å sen foga in kalkbruk i fogarna. Tänkte även lägga en hinna med kalkbruk direkt mot teglet på utsidan. Funderar på om man kanske skulle armera den också. Fast då kanske man måste ha en tjock hinna för att få nån funktion i det.

Enligt hon från länsmuseet så trodde hon inte att det va läkaget in som va problemet nu. Utan tvärt om att betong hinnan va för tyät så fukten från källaren kom inte ut. Men den undran som jag har är om de verkligen ska vara så stor fukt vandring den vägen? Borde inte det föras ut genom ventilationen?? Fast dessa problem kanske uppstått när ventilationskanalerna ruttnat sönder och täppts igen.

Jasså har de haft takpappen under jordlagret då?? Borde man inte då få samma fenomen som jag haft nu ? Att fukten inte kommer ut. Men va skulle hända om man tar dagens vidväv en diffusionsöppen sådan? De släpper väl ut fukt i form av ånga men inte i flytande förm ? eller gör jag bort mig då?? Vill hellst slippa att lägga ett tak på källaren.
 
Papp och plåt ovanpå gjutna eller murade valv, ja. Men fråga inte mig om vad pappkvalitet! Jordkällare renoverades långt in på 1900-talet, och långt ifrån alla har fått kloka och hållbara material.

Betong leder fukt. Och i synnerhet om inte ventilationen fungerat har dessa valv varit dömda från början med nuvarande lappning. Om sprickorna inte vållats av frostsprängning; vad annars skulle vållat dem? Överbelastning? För snabb härdning?
 
Platon utanpå valvet borde väl fungera?
Med ventilation av luftspalten i botten och toppen så att ev. fuktig luft kan röra sig upp och ut, medans vatten som tränger ner uppifrån rinner på utsidan utan att blöta valvet.
Du får sas. ett "tak" nere under mark där det inte syns.

Att lägga ett nytt tätt lager av betong eller något annat tror jag inte alls på. Fukt måste kunna utjämna både uppåt och neråt, annars kondenserar den istället.


Edit: Eller riskerar man att få in varm uteluft under platonmattan som kondenserar kanske? Hmm
 
Redigerat:
ja jag vet inte om platon funkar. Det jag sett i boken om att bygga jordkällare så lägger de isoleringå sen en plastfilm över,
Men problemet jag har nu är sprickan i taket. Det känns som hela det främre rummet har sjunkigt lite i framkant så det har bildats en spalt mellan tegel valven på ca 4cm. Frågan är ju om detta har hänt de senaste åren eller om det alltid varit så. Funderar på om man ska fylla igen detta med cement. men frågan är ju om jag ska försöka armera på ovansidan.
Cementhinnan över känns väl som jag ska hacka bort och ev slamma på ett skickt kalkbruk direkt på teglet. För att fylla fogarna osv.
 
Lite uppdateringar här.
Det har inte hänt så mkt mer på min jordkällare nu då jag haft endel annat att göra. Samt att jag väntar lite på vad hon från Länsmuseet har att komma med.
Ringde även till Länsstyrelsen i Västmanland. Ang att jag fått för mig att de skulle hålla en kurs i hur man renoverar jordkällare. Men det visade sig att det var i Örebro som denna skulle hållas. Men hon blev intresserad och funderade om kursen skulle kunna läggas hos mig :) så nu får vi se vad som händer. Risken e väl att det drar ut på tiden. Men vi får se vad som händer.
 
Vi har nyss köpt ett hus med en fuktig jourdkällare med halvraserat tegeltak över och funderar över hur man går vidare. Hur gick det med ditt projekt?
 
  • Gilla
Lindusfindus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.