Halloj
Jag har en gammal jordkällare precis i anslutning till mitt lila torp. Nu är det så att taket har rasat lite i framkant närmast dörren.
Jordkällarens tak är av murat tegel. Och previs mot teglet så ligger ett skal av betong. Ovan det ett lager på 2 dm sand/jord och sen yttligare 2 dm jord. Nu är frågan den hur jag ska göra. Ska börja med att gräva bort all jord. Men hur gör jag sen. Ska man lägga dit nån duk för att förhindra att vatten kommer uppifrån? Å sen lägga tbx jord och sand. Vill hellst inte bygga ett tak över.
Hoppas jag får några kloka tipps :) Sökt lite på nätet men inte blivit så mkt klokare :(
 
  • jordkällare.jpg
Redigerat:
Jag har lite svårt att se på bilden vad det är som rasar eller vad det skulle bero på, men om du tror att du har ovälkommen fukt ovanifrån så rekommenderar jag att du gräver bort jorden och lägger på en platonmatta ovanpå.

Lyckliga du som har en jordkällare, det skulle jag ockås vilja ha!
 
ja man ser inget på bilden av vad som rasat, Ska se om jag har nån.
Jag vet inte men ventialtions kanalen e också igensatt. och dörren har varit trasig o flera år. Håller på å renoverar torpet så de e tidsbrist. Haha. Just ny håller jag på å byter panelen på kortsidan som även syns på bilden.
Samt så har jag grävt bort det övre skicktet på Jordkällare dvs grässvålen. Ska försöka hålla isär de olika skickten.
Platonmatta hmm andas den ? Eller de kanske inte behövs? Allt ska kanske ventileras ut genom Ventilations kanalen?
 
  • SDC10123.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • SDC10126.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har jag tagit mig vatten över huvudet nu tro.
Grävt lite mera vid ventilations kanalerna. Båda hade rasat ihop. Källaren består av ett valv med murat tegel. Sen är det ett lager med jord ca 30 cm och sen en 4cm tjockt betonglager. Detta betong lager har spruckit runt ventialationskanalerna så där har en massa jord rasat ner. Så det blir väl till att gjuta en ny ventialtions kanal å sen fulla igen med jord och sen gjuta om hinnan med betong igen. Men då jag gräver allt för hand så ser de ju ut å ta lite tid haha.

Ingen som har gjort nått sånt här projekt??
 
Det är sprickor överallt i betong skicktet ovanför jordkällaren :(
Hur göe jag nu ? Lagga på ett skickt betong ovanför eller??
Ingen som har nå bra forslag??
 
  • SDC10160.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • SDC10161.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tillkalla en murare med mångårig erfarenhet och goda referenser! Du har ett högriskprojekt som kräver kompetens. Arbetsplatsen i sig är en dödsfälla för en glad amatör. Lappade och lagade jordkällare innehåller ofta tveksamt dugliga lösningar, med milt samt begränsat bevarandevärde.

Om du hittar ett proffs som vågar ta på sig ansvaret för en renovering av befintligt tegelvalv kan jag bara gratulera. Men jag misstänker att ett proffs hellre vill riva och börja om från "level zero". Då kan man bygga såhär -

http://www.finjabetong.se/App_Resource/Page/file/tips_ideer/4012-jordkallare.pdf

Den här länken berättar mer om jordkällarens funktion -

http://chaos.bibul.slu.se/sll/sjv/utan_serietitel_sjv/UST92-3/UST92-3AO.HTM
 
tja var hittar man sådana proffs då?? Och så illa däran e den ju inte så den kan rasa ihop bara så. Men den håller på å rasar frammåt dvs de sista metrarna. från ingången till den första väggen.
 
"Gula sidorna" heter en beprövad vän i nöden. Eller kolla på ortens byggvaruhandel! Personalen där känner de flesta.

Om du exempelvis slänger på ett lager betong ovanpå det spruckna valvet kan det rasa. Skadorna i främre vägg är också symptom på att källaren sedan någon tid har läckt. Sprickorna är tjälskador.
 
Från ingången till den första väggen skriver du, är det murat ett valv där också? det syns inte riktigt på bilderna... På många jordkällare är ju denna "sluss" smalare än "kammaren" och taket där brukar vara stora platta stenar eller en betongplatta. Hur ser det ut på din?

Betongskiktet verkar var gjort i efterhand av någon anledning, stämmer det? att det ligger jord mellan teglet och betongen verkar inte som någon ideallösning direkt.
Jag skulle bilat bort betongen (är den 4 cm så går det lätt med en vanlig borrhammare) grävt bort den undeliggande jorden och sen om teglet är i mindre bra skick så skulle jag gjutit en armerad sula ovanpå. sen lagt tillbaka jorden.

Jordkällarkall öl är bland det bästa som finns på sommaren :)
 
Hej Egon
Japps det är murade valv på både "farstun" och på huvud källaren.
Betongskicktet som ligger gjutet över ligger nästan emot teglet längst upp men har en mkt större radie Så längst ut så är det kanske 3dm jord mellan tegel valvet och betongen.
Antar att det har en funktion att leda bort regnvattnet, Nån annan funktion kan inte jag se att det skulle ha. Så även jag har funderat på att bila bort all betong. Vilket ju inte e några stärre bekymmer då de nästan spruckit helt av sig självt.
Om den är gjurten i efterhand de har jag inte en aning om.
Vet inte hur gammal källaren i sig är heller.

Tänkte prata lite med länsmuseet om de e intresserade av att komma ut å kika å kanske komma med tipps.

Bild 1 Är en bild på "farstun"
Bild 2 är på huvud rummet
bild 3 är på bak väggen huvud rum
Bild 4 är på ingången
 
  • SDC10174.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • SDC10175.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • SDC10176.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • SDC10179.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Gode värld så vackert, måste vara en alldeles särskild känsla att hämta potatis eller en pilsner ur den källaren!!!!!!!!!
 
Kan ju bara hoppas att vår numera renoveringsfärdiga jordkällare är likadan... Snyggt.
 
ja visst e den fin. Kruxet e ju bara den att den hpller på å rasar ihop. Haha

shieldfire hur har ni renoverat eran??
 
av bilderna att döma ser det inte så illa ut, har du nån bild på just de stllena som håller på att rasa?
 
Ah, vi har inte börjat än. Tänkte kolla på't lite i höst när vi kommer åt huset (1½ vecka kvar).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.