Har läst att priserna ligger runt 1000-1500 kr/m för färdigvuxen häck.
Vill gärna ha färdigvuxen häck men det låter ju väldigt dyrt.
Vi ska dessutom täcka 80 meter!
Tips mottages tacksamt.

Hört att man kan beställa från england billigt?
 
FLärdigvuxen liguster är verkligen svår att få vacker på sikt. Den blir egentligen aldrig riktigt snygg. Om du inte klipper ner den rejält. Och då har vitsen med dyr, färdigvuxen häck fallerat.

Det finns andra häckar som passar bättre som färdigväxta - thuja tex.
 
Ok tack för tipset.
Jag såg bilder på ligustern och tänkte att den såg så fin ut och att det är perfekt att den är vintergrön och går att köpa vintergrön :)
Hade planer på tuja brabant innan men fick höra att den blir ful efter 10 år? Och svår att hålla snygg?
Fördelen är väl då att den växer fort.
Vet du om det finns något ställe där man kan köpa riktig höga tuja någorlunda billigt?
 
Thuja behöver man inte köpa höga eftersom de växer snabbt. Välj sorten Smaragd istället. Växer inte fullt lika snabbt men blir betydligt vackrare (även vinterfärgen är snyggare - Brabanten blir lätt gråbrun på vintern) och växer mer spretigt. Smaragden kräver inte lika mycket klippning som Brabanten och växer mer kompakt.

Förra året fick jag tag på Smaragd på 120 cm höjd och är nu drygt 160 och de kostade bara 250 kr/st. Senare förra sommaren kompletterade jag med ett par från annan leverantör och de kostade 500 kr/st och har bara växt 10 cm ... Prisexemplen gäller Skåne.
 
yonna skrev:
FLärdigvuxen liguster är verkligen svår att få vacker på sikt. Den blir egentligen aldrig riktigt snygg. Om du inte klipper ner den rejält. Och då har vitsen med dyr, färdigvuxen häck fallerat.

Det finns andra häckar som passar bättre som färdigväxta - thuja tex.
Jag tror att trådskaparen syftar på färdigvuxen häck och inte färdigvuxna enskilda liguster buskar. De är som du säger nog väldigt svårt att få snygga i en häck utan nedklippning. Färdigvuxen häck däremot är planterad som och skött som en häck i färdiga tråg som man kan köpa metervis. Priserna som nämnts är nog realistiska. Har inte sett billigare någonstans i alla fall.

/Kalle
 
Ett par trädgårdar i min närhet har fått 180 cm höga 'färdiga' ligusterhäckar satta och dessa häckar är verkligen inte roliga. Däremot har jag för mig att plantorna inte var container-levererade och följaktligen blir nog aldrig häckarna så snygga som vi trädgårdsintresserade önskar. Priset ligger på 900 kr/st (minus eventuell förhandlad mängdrabatt) från vår lokala utmärkta plantskola.

Man kan bara undra vilket pris 'tråg'odlade och klippta häckplantor skulle gå på i denna höjd ... Och trådskaparen var ju ute efter billiga ligusterhäckar ... :)

Jag har satt 120 ligustersticklingar för 2 år sedan från en planta jag skulle slänga. Sticklingarna är nu 30-40 cm höga, har rejält rotsystem och ska beskäras och sättas på plats i höst. Det är billigt ... men det kommer att ta åtskilliga år innan de når 150 cm :eek:
 
Även om man köper ligustern uppväxt i färdiga i häcksektioner om 120 cm så är ju frågan hur det kommer att se ut i skarvarna mellan sektionerna. Kommer ligustergrenarna någonsin att trassla in sig i varandra (som man förväntar sig av en häck) eller kommer skarvarna mellan sektionerna att för alltid vara synliga som hack?
 
Vi köpte 144 st 1,5 meters solitärplantor vintergrön liguster av en handelsträdgård och satte dom 2 st per meter Oktober 2005, alltså drygt 70 meter som skulle bli häck, jag klippte till midsommar 2006 ner dom till drygt 1 meter och efter det tog allt en riktig fart, våren och sommaren 2007 började det tätna ordentligt och allt växte samman och på höjden och bredden växte det ordentligt, nu är häcken 1,5 meter hög och helt tät och mycket vacker, vintern 2008-09 var första vintern häcken inte fällde något nämvärt av bladen så det har tagit drygt 3 år innan man kunnat kalla den vintergrön liguster och den är ordentligt etablerad.
 
Nu håller jag inte med dig yonna. Det finns en nyplanterad ligusterhäck här i närheten som sattes förra året. Dels tyckte jag att den var fin direkt, men i år har den redan tagit sig och är tät och fin. Satte dessutom en själv i år, 120 cm plantor. :)

yonna skrev:
FLärdigvuxen liguster är verkligen svår att få vacker på sikt. Den blir egentligen aldrig riktigt snygg. Om du inte klipper ner den rejält. Och då har vitsen med dyr, färdigvuxen häck fallerat.

Det finns andra häckar som passar bättre som färdigväxta - thuja tex.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.