Jag har just målat vindskivor med Ottossons "kittvit" och den täcker garanterat på två sktrykningar som inte är särskilt tjocka. Halvoljade brädorna innan. Vet inte vad kittvitt är brutet med men det är inte helt snövitt! :)
 
Målade idag med Ottossons titan-zink och den har en mkt god täckningsförmåga. Jag oljar inte innan men späder färgen kraftigt och träet suger då in pigment. Efter grundningen kommer jag att göra en strykning till på synliga partier med lite tjockare färg.
Kanske kommer litern att räcka till två strykningar alla fönster? - denna färg är extremt dryg.
 
Vi håller också som bäst på att måla foder på vårt flyttade timmerhus med Ottossons färg, den täcker helt klart med två strykningar, vi har oljat alla brädor innan. Minns också när vi målade vår kökspanel och skåp för några år tillbaka med Uulas färg då vi hamnade att måla 5-6 varv innan vi var nöjda...
 
Hm - måste vara fel på mig. Vårt kök är målat med Ottossons. I fyra lager.
 
AstaS skrev:
Hm - måste vara fel på mig. Vårt kök är målat med Ottossons. I fyra lager.
Nej, det är inget fel på dig. Du målar bara riktigt, riktigt tunt. Det finns ju ingen orsak till att du, eller jag för den delen, skulle behöva mer av samma pigment än någon annan för att få täckning.

Jag har målat med Gysinges (Uula), Ottossons och Wibos färg. Fyra strykningar. Minst. Nu testade jag att måla lite flödigare och då räckte tre strykningar, men det var på kvistfritt trä. Ska jag klara det med kvistar måste jag nog dutta på ett extra lager färg på kvistarna.
 
Karakorum skrev:
Nej, det är inget fel på dig. Du målar bara riktigt, riktigt tunt. Det finns ju ingen orsak till att du, eller jag för den delen, skulle behöva mer av samma pigment än någon annan för att få täckning.
Jag klarar inte av flödigare strykningar, då får jag inte det jämnt har jag märkt. Det blir flammigt. Allstå målar jag tunt. Och får stryka många gånger. Men det blir fint! Till sist.
 
AstaS skrev:
Jag klarar inte av flödigare strykningar, då får jag inte det jämnt har jag märkt. Det blir flammigt. Allstå målar jag tunt. Och får stryka många gånger. Men det blir fint! Till sist.
Jag tycker att det blir klart jämnare om man är noga med att fördriva. Har du en bra fördrivare?

Mina tre-strykningar-inte-mer-försök gick sämre idag. Trots ett extra lager färg på kvistarna, så syns de fortfarande efter tredje strykningen. Men det är såpass lite att det får vara så. Nästa år kanske jag bättringsmålar om det behövs.
 
Jodå det har jag. Men det blir jämnt och fint när jag målar tunt så jag fortsätter nog med det. Jag gillar att måla så jag överlever.
 
Och det blir ju så mycket vackrare med tunna lager! :)
 
AstaS; såklart är det inget fel på hur du målar. Det är ju väldigt stor skillnad på underlag (finsågat...hyvlat...osv.) och kulör när man målar så man kan ju aldrig säga att det alltid räcker med två strykningar. Idag har jag målat vår panel inomhus och där blir det nog tre varv, håller med om att det är mycket snyggare att gnida ut färgen i flera tunna lager.
 
TorpSara skrev:
Och det blir ju så mycket vackrare med tunna lager! :)
Absolut! Köksskåp och andra finsnickerier är värda den extra tiden det tar, men jag börjar ledsna på att lägga ner så mycket tid på utvändiga snickerier.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.