Hej,
vi har ett 1½-planshus med långsidan mot söder. Blir duktigt varmt under snedtaket på sommaren! Dessutom behöver vi förbättra ventilationen rent allmänt under snedtaket. Fick tips om att titta på luft/luft värmepump med AC-funktion. En sådan skulle tydligen kunna kopplas för att mekaniskt ventilera vår övervåning samtidigt som vi får AC-funktion på sommaren och tillskottsvärme rest.

Men jag förstår inte om detta gäller ALLA luft/luft värmepumpar eller om det bara är vissa som även funkar som mekanisk ventilation och AC? Har ni tips på vettiga pumpar och gärna prisnivå?

Var montera? Vi hade tänkt kortsidan och sen dra ledning på krypvinden till mitt i huset ovanför trapphuset som leder upp till halv-planet. Är det en lämplig placering?
 
En vanlig luft/luft-VP ger ingen ventilation alls utan bara värme (och kylar på sommaren om man vill).
Det du fått förslag på är nog ett ventilationsaggregat med inbyggd värmepump, har sett sådana lösningar ibland.

Tänk på när du monterar en vanlig värmapump (innedel/utedel) att du bör inte ha för långt mellan delarna.
 
tda skrev:
Hej,
Men jag förstår inte om detta gäller ALLA luft/luft värmepumpar eller om det bara är vissa som även funkar som mekanisk ventilation och AC? Har ni tips på vettiga pumpar och gärna prisnivå?

Var montera? Vi hade tänkt kortsidan och sen dra ledning på krypvinden till mitt i huset ovanför trapphuset som leder upp till halv-planet. Är det en lämplig placering?
Vi skaffade en Panasonic luftvärmepump för fem år sedan. Den inre enheten sitter monterad i trappan mellan våningsplanen för att vi ska kunna både köra kyla (vinkla lamellerna i utblåset uppåt för att trycka upp kalluften innan den faller ner) samt värme (vinkla lamellerna nedåt för att pressa varmluften nedåt innan den stiger upp).

Vi är nöjda med pumpen och upplever att även om huvudargumentet ofta är energibesparing är för oss den stora vinsten att vi får behagligare klimat hemma (vi har direktverkande el hemma vilket annars ger upphov till utpräglade varma och kalla zoner då elelementen är påslagna). Med värmepumpen påslagen cirkulerar luften bättre och värmen sprids jämnare (faktum är att vi klarar uppvärmningen av huset med endast luftvärmepumpen en bra bit under noll grader; vid lägre temperatur sjunker verkningsgraden och elelementen måste stötta uppvärmningen).

Det vi är mindre nöjda med är AC-funktionen sommartid som är betydligt mindre märkbar än värmeeffekten vintertid. Våra grannar med luftvärmepump har samma erfarenhet.

Tänk också på var du monterar den yttre enheten eftersom det kommer att droppa kondensvatten under den, vilket vintertid ger upphov till isbildning.

Slutligen, även om luftvärmepumpen inte tar in ny luft är den försedd med filter som tar bort små partiklar ur luften. Byter/rengör du filtren regelbundet bör luftkvaliteten hemma bli bättre än tidigare.
 
En gammal tråd som jag försöker lyfta för att få reda på om produkterna har utvecklats. Finns det aggregat som är effektiva när det gäller kylning? Såg på Coop nåt som hette Zibron som också skulle kunna ge kylning men förmodligen är den för "billig" för att hålla vad den lovar. Men kanske andra stora tillverkare har pumpar med godtagbar kylning?

Kjell G
 
Någon?

Kjell G
 
Kolla på Värmepumpsforum istället är mitt tips.
 
Du får köpa dig en större pump helt enkelt om du vill ha mera kyla.Det står specat på alla produktblad vad pumpen värmer och kyler.Den kyler alltid mindre yta än den värmer upp mig veterligen.
Ang panasonic är det väl lite varning på dessa.Dom har ju haft riktiga problem de sista åren med kompressorhaverier och oljud i fläktmotorerna på innerdel. / Mats
 
2:a: villan skrev:
Kolla på Värmepumpsforum istället är mitt tips.
Kanske kan va nåt.

Kjell G
 
alfamats skrev:
Du får köpa dig en större pump helt enkelt om du vill ha mera kyla.Det står specat på alla produktblad vad pumpen värmer och kyler.Den kyler alltid mindre yta än den värmer upp mig veterligen.
Ang panasonic är det väl lite varning på dessa.Dom har ju haft riktiga problem de sista åren med kompressorhaverier och oljud i fläktmotorerna på innerdel. / Mats
Ljudet är känsligt så Panasonic går väl bort. En kanske något dum fråga; får pumpen gå mer för att ge kyla jfr med ge värme? Jag tror förstås det, men antar att ljudnivån blir samma dvs att kompressorn inte behöver jobba hårdare för kylning.

Det vore också intressant med erfarenheter från nån som har vp och kyler huset med den.

Kjell G
 
Angående Panasonics innerdelar så är det problemet löst eftersom samtliga av deras innerdelar numera har keramiska lager. Alla som hade problem med innerdelar som förde oljud och kompressorer som havererade tog Panasonic ansvar för genom att de byttes ut mot nya utan kostnad för kunden. Därför kan man med gott samvete köpa deras produkter framledes också.
 
Vi har ett enplanshus med källare 115+65 kvm som vi värmer och
kyler med två luftvärmepumpar.
Varma dagar kyler vi till 24 gr på övervåningen samtidigt som vi värmer
i källaren till 22 gr.
Vi har stor fönster yta mot söder och hamnar därför finare dagar
ofta närmre 30 gr inomhustemp.
Vi sätter värmepumpen på 24 gr och hamnar då på 24-26 grader
på övervåningen, vi anser att det är en lagom inomhustemperatur
det är inte meningen att man skall gå omkring och frysa inomhus.
Vi sover i källarplanet och där har vi alltid 21-22 gr.

På övervåningen har vi en Sanyo 123:a som vi är väldigt nöjda med
i källaren har vi en Elektrolux som jag inte kan rekommendera.
Att kyla övervåningen drar dom varmaste dagarna ca 10kWh per dygn,
mätt med en ClasO energimätare.
 
Peter, låter ju bra, hur är det med ljudnivån? Hur mycket/ofta går pumpen när du kyler?

Och inte minst, hur är ekonomi sett på årsbasis?

Kjell G
 
Fujitsu Nocria14, 9,1Kw värme och 5,3Kw kyla... värmer/kyler mina 103 kvadrat på nedre plan utan problem!

R,
 
Elektrolux pumpen som vi har i källaren/sovrummet, för sitt eget liv
den struntar i fläktinställningarna på fjärren och växlar mellan låg
och hög fläkt. Detta resulterar i knäppningar i plasthöljet som gör
en väldigt irriterad, därför är den avstängd när vi sover.
Ekonomin på den pumpen ser däremot bättre ut, tidigare gjorde vi av med
uppskattat ca 10000kWh på golvvärmen i källaren, pumpen drar ca 3000.

Sanyons ljud är betydligt jämnare den följer även inställd fläkthastighet
ljudnivån är ungefär som en Paxfläkt dvs inget man vill ha precis
över huvudet men inget vi stör oss på.

När vi kyler är pumpen på hela dygnet, det är bättre att hålla en
lagom temperatur än att försöka börja kyla när det redan är för varmt.

På de senaste 10 månaderna har den enligt CO-mätaren förbrukat
2336kWh vilket jag tycker är lysande.
 
Låter gott, fast vi har ett problem: Precis där pumpen kan tänkas sitta på utsidan har vi soffan o TVn. Hur långt kan man dra rören på insidan tro?

Kjell G
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.