Sitter bland alla dessa huskataloger och blir alldeles snurrig över vad man ska välja.
Men en sak är säker iallafall och det är att vi tycker om hjältevadshusens utseende och deras planlösningar passar oss väldigt bra. Det jag däremot INTE gillar men kanske är helt fel ute är deras byggsätt med att komma med färdiga moduler där allt sitter monterat och t.o.m. tapetserat.

Hur blir ett sånt resultat egentligen, hus har ju alltid en tendens att vilja röra på sig, kommer det att knarra i golven, väggarna gå isär och ihop eller fungerar det faktiskt helt kanon????

Sen till den nästan viktigaste frågan och som jag läst lite om här på forumet är deras grund som dom har!
Någon som har erfarenhet av den? För lyssnar man på dom så är den ju klart mycket bättre än platta, men dom vill ju sälja oxå..!
 
magnus82 skrev:
Hur blir ett sånt resultat egentligen, hus har ju alltid en tendens att vilja röra på sig, kommer det att knarra i golven, väggarna gå isär och ihop eller fungerar det faktiskt helt kanon????

Sen till den nästan viktigaste frågan och som jag läst lite om här på forumet är deras grund som dom har!
Någon som har erfarenhet av den? För lyssnar man på dom så är den ju klart mycket bättre än platta, men dom vill ju sälja oxå..!
Faktum är att dena typ av hus är överdimensionerat eftersom de måste klara av transport och lyft. Hjältevadshus har inte mer problem med sprickor och knarr än liknande hus.
Den grund de använt sig av de senaste åren är bland de säkrare lösningarna på krypgrundsproblematiken. Deras nya grund är som sagt ny och oprövad i större mängd.

Eftersom det inte finns en sanning så är det sedan upp till er att samla information, räkna på ekonomi och bilda er en egen uppfattning om vad ni kan få för ett pris ni har råd med........
 
Min erfarenhet är att just modulbyggsättet begränsar planlösningen lite. T. ex vill man ha en stor öppen yta så läggs skarven i en oppning i en vägg, med en täcklist i öppningen på golvet. Personligen gillar jag inte detta als då det ska vara helt parkettgolv utan skarvar. Men för den delen så är det inte fel om man är lite listig med planlösningen och trollar bort de begränsningar som detta sättet dock har. När det gäller tapetseringen så spricker det lite, men det gör det i alla nya hus oavsett.
 
Vårt Björken kommer nästa vecka. Vi har varit och tittat i fabriken där de tillverkar huset och det verkar bli kanonfint!
Angående tapetseringen så tror jag att eftersom de numera även har OSB-skiva i väggarna så känns risken för sprickande tapeter betydligt mindre.
Vi får väl se hur det går för oss!
 
Ja de låter ju ganska bra lär man säga. Dom ligger väldigt högt upp på våran lista när det gäller val av leverantör. Bara grunden som återstår att försöka läsa på sig mer om!

Björken är en av 4 villor hos dom som är intressant, får man fråga vad ni fick för pris på det huset? med eller utan övervåning?
 
Kollade själv på Hj.hus (ett nybyggt hos en dåvarande bekant) och JAG tycker det ser väldigt EPA ut med dessa springor i väggarna. Inget jag vill ha i mitt hus iaf.

Vad jag minns var de lite varstans i huset.

Sen krypgrynd på detta så jag sätter ett starkt NJA på Hj.hus.
 
v-g skrev:
Kollade själv på Hj.hus (ett nybyggt hos en dåvarande bekant) och JAG tycker det ser väldigt EPA ut med dessa springor i väggarna. Inget jag vill ha i mitt hus iaf.

Vad jag minns var de lite varstans i huset.

Sen krypgrynd på detta så jag sätter ett starkt NJA på Hj.hus.
Dessa springor som du pratar om försvinner i och med deras nya byggsystem.
 
magnus82 skrev:
Ja de låter ju ganska bra lär man säga. Dom ligger väldigt högt upp på våran lista när det gäller val av leverantör. Bara grunden som återstår att försöka läsa på sig mer om!

Björken är en av 4 villor hos dom som är intressant, får man fråga vad ni fick för pris på det huset? med eller utan övervåning?
Det enklaste är ju att prata med en säljare. Vår säljare har varit kanonbra kan jag säga! Har hela tiden matat oss med kalkyler.

Men jag kan väl säga att vi tog ett björken med oinredd övervåning, takkupa och en väldans massa tillval. Bl a golvärme, kamin, kakel -och klinker i badrum, klinker i hall, rostfria vitvaror mm.
Sedan uppgraderade vi frånluftsvärmepumpen till en Nibe 640P. Var ett tag inne på bergvärme men blev snål(dumsnål??)...

Kan väl säga så mycket som att huset med alla tillval hamnade på ca 1,6milj. Sen tillkommer ju tomtkostnad, kostnad bygglov, kvalitetsansvarig, grundläggningskostnad, grov -och finplanering av tomt, anslutning El/VA, pantbrevskostnad mm.

Garaget bygger vi själva!
 
Xanadu...Vi har oxå bestämt oss för ett Björken nu och tror det blir kanon, kul att man kan göra en massa tillval och ändå hamna inom sin budget man har.
Jag tror faktiskt det är riktigt svårt att hitta en liknande lev. med samma kvalité, bra pris, snabbt byggsätt + mkt bra service från säljarna. Har faktiskt bara gott att säga om dom.
Får man fråga vad erat Björken kostade i standardutförande? För om ni fick samma pris som mig så är inte tillvalen jättedyra måste jag säga. Grunden är den med i dom där 1.6?
 
Monteringen av vårt Hjältevadshus startar imorgon bitti. Ngt spännande!!
 
Grattis, det kommer att bli en minnesvärd dag, själva satt vi och fikade och tittade på när vårt hus lyftes på plats hela dagen. Inklusive Pizza till "gubbarna" och en kall öl. Resultatet blev en minnesvärd dag och en sönderbränd panna i solen, men man ville ju inte missa något.....
 
Husmontaget idag gick kanonbra! Tur med vädrets makter och allt. :)

Tycker det blir superfint!!
 
  • IMGP2140.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP2143.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP2145.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP2154.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP2159.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP2165.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP2169.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP2171.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP2184.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP2187.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Riktigt kul att se bilderna. Kul för er...Nu längtar jag själv tills man får uppleva den där känslan.

Får gärna lägga upp nån bild när det är klart.
En fråga bara, har du lejt bort allt med grund, övervåning m.m.
Jag ska nämligen göra grund och övervåning själv och undrar om grunden är krånglig?
 
magnus82 skrev:
Riktigt kul att se bilderna. Kul för er...Nu längtar jag själv tills man får uppleva den där känslan.

Får gärna lägga upp nån bild när det är klart.
En fråga bara, har du lejt bort allt med grund, övervåning m.m.
Jag ska nämligen göra grund och övervåning själv och undrar om grunden är krånglig?
Vi gjorde inte husgrunden själva, räcker att göra hela garaget själv... :)
Gjorde grunden där med ett garagepaket från Dorocell, funkade fint! Gjöt sedan plattan själv med självkompakterande betong(smidigt var det!).
Just nu håller vi på med stomresningen på gargaget.

Angående övervåningen så ska vi nog göra den själva.
 
Måste vara riktigt gött att se huset komma på plats.:)

Kostade ett såpass stort hus 1.6 med tillval, grund, anslutning VA m.m.?
Låter riktigt bra va?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.