Hejsan,

Köpte runt 60kbm matjord för drygt 4 månader sedan. Denna har lagt unnder 400m2 rullgräs, samt i två stora rabatter. (sammanlagd kostnad, utan jobb, runt 30.000:)
Nu (och har pågått i flera månader) kommer det upp svampar överallt! Hundratals! Såpass mycket att jag tvärt vägrar gå runt barfota på gräsmattan, vilket är halva grejjen med en gräsmatta...
Vad kan jag kräva? tänker kontakta leverantörer och försöka få ersättning för detta.

Som jag ser det så blir det svårt att få bort all denna svamp nu i efterhand, vi kommer få leva med den. Eller ser ni några alternativ (en väldans massa atamon??)

Mvh

Stefan
 
har haft samma problem även min granne som rullade ut samtidigt. Men svampen försvann efter första klippningen och att mattan fick torka ut lite.
 
ante1978 skrev:
har haft samma problem även min granne som rullade ut samtidigt. Men svampen försvann efter första klippningen och att mattan fick torka ut lite.
Har klippt 20-30ggr nu, och gräsmattan har varit torr...
Hur borde jag göra? Ringa de som leverarat och uppmärsksamma dem om problemet, men säga att jag avaktar lite till innan ajg vill ha ersättning?
 
Då hade jag ringt gräsleverantören och klagat. om du inte får ersättning så kanske du får svar på var du ska göra och om det är vanligt.
 
Jag gissar att svamparna håller på att bryta ner något man blandat i matjorden, typ dåligt förmultnad barkmull, och att de försvinner med tiden.
 
När vi rullade ut vår gräsmatta så fick vi höra att om det dök upp svamp i gräsmattan så hade vi skött den rätt då den behöver mycket vatten första året.

Vi rullade förra våren och i år har vi en del svamp som kommer upp igen efter klippning. Men inte lika mycket som förra året :)
 
stew skrev:
Hejsan,

Köpte runt 60kbm matjord för drygt 4 månader sedan. Denna har lagt unnder 400m2 rullgräs, samt i två stora rabatter. (sammanlagd kostnad, utan jobb, runt 30.000:)
Nu (och har pågått i flera månader) kommer det upp svampar överallt! Hundratals! Såpass mycket att jag tvärt vägrar gå runt barfota på gräsmattan, vilket är halva grejjen med en gräsmatta...
Vad kan jag kräva? tänker kontakta leverantörer och försöka få ersättning för detta.

Som jag ser det så blir det svårt att få bort all denna svamp nu i efterhand, vi kommer få leva med den. Eller ser ni några alternativ (en väldans massa atamon??)

Mvh

Stefan
Är du säker att svampen kommer från matjorden och inte fanns i gräsmattan som sporer eller att sporerna har kommit från grannen/skogen?
 
Jesca_j skrev:
Är du säker att svampen kommer från matjorden och inte fanns i gräsmattan som sporer eller att sporerna har kommit från grannen/skogen?
Tack för tipsen alla!

Jesca, är säker att den kom med jorden.

Mvh

Stefan
 
Men hur kan man vara säker på det ?
Sporer finns överallt i luften. Svampen försvinner vid klippning och uttorkning.
Det är som mögel i kylen, det bara uppkommer och helst såhär års.
 
somelvis skrev:
Men hur kan man vara säker på det ?
Sporer finns överallt i luften. Svampen försvinner vid klippning och uttorkning.
Det är som mögel i kylen, det bara uppkommer och helst såhär års.
Jag är säker på det.
Först köpte vi in en annan jord (runt 75kbm), den las på vissa ställen på tomten, dels under rullgräs dels i nya rabatter (1m djupa 2meter breda, 31meter långa). Då vi inte var toknöjda med denna jorden så tog vi hem ny jord från en ny leverantör. Denna jorden las på liknande ställen (dvs för att göra nya rabatter samt under rullgräs)
Det är enbart på de ställen den "nya" jorden ligger som svampen finns. Det är som natt och dag.

Mvh

Stefan
 
Harpad matjord är körd genom ett såll med ca 2 cm maskor, inget ytterligare.
Det går aldrig att garantera att den är fri från sporer.

Du är nu alltså missnöjd med bägge jordsorterna ? Fast av olika anledningar ?

Det kan ju faktiskt varit så att sporerna fanns i luften när du krattade ut jorden i leverans nummer 2 men inte fanns i luften när du fick leverans 1.

Det finns nog ingen jordleverantör i världen som är intresserad av att lämna såna garantier på matjord som säljs för 200 spänn kubiken.
 
somelvis skrev:
Harpad matjord är körd genom ett såll med ca 2 cm maskor, inget ytterligare.
Det går aldrig att garantera att den är fri från sporer.

Du är nu alltså missnöjd med bägge jordsorterna ? Fast av olika anledningar ?

Det kan ju faktiskt varit så att sporerna fanns i luften när du krattade ut jorden i leverans nummer 2 men inte fanns i luften när du fick leverans 1.

Det finns nog ingen jordleverantör i världen som är intresserad av att lämna såna garantier på matjord som säljs för 200 spänn kubiken.
Båda jordarna krattades samtidigt. Förstår att du vill vinna detta och få mig att ge med mig, men tyvärr. Sporerna kom med det andra lasset.
Men det spelar ingen roll...
Ponera nu (mot all förmodan) att jag har rätt, vad kan jag kräva? Ingenting säger du, vad säger ni andra? 100tals svampar på en nylagd gräsmatta? Vad är skäligt?

Mvh

Stefan
 
Hur ser de små liven ut? Har du ett foto?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.