Skall byta ut allla mina radiatorterventiler innan vintern (hoppas jag hinner). Rören är ju målade, och vill inte ha en massa fula mräken av rörtången helst när jag håller emot.

Går det att skydda rören på något smidigt sätt, eller är det bara falsk förhoppning och jag kommer få ta i för kung och fosterland i alla fall, och vara glad om ventilerna lossnar ens?

Gamla gängorna är tätade med gängtejp, finns det något skäl till att inte använda lin?
 
-MH- skrev:
Går det att skydda rören på något smidigt sätt, eller är det bara falsk förhoppning och jag kommer få ta i för kung och fosterland i alla fall, och vara glad om ventilerna lossnar ens?
Du är nog ganska nära sanningen där, var beredd på att slipa till det och måla om.

-MH- skrev:
Gamla gängorna är tätade med gängtejp, finns det något skäl till att inte använda lin?
Nej.
 
Fotografen skrev:
Gamla gängorna är tätade med gängtejp, finns det något skäl till att inte använda lin?

Nej.
En nyfiken fråga ... Finns det något skäl till att inte använda gängtejp ?
 
Gängtejp tål inte ålder på samma sätt utan försämras undan för undan. När lin blir fuktigt så sväller det och självtätar. Gängtejp ska inte användas någonstans så vitt jag vet i värmesystem eller tappvattensystem.
 
Prova med att ta en trasa eller nått runt röret och sedan kläm till med tången på trasan.

Har du tur så funkar det, annars blir det nog till att slipa och måla om :(
 
Brukar själv använda mig av en bit cykelslang mellan tänderna och röret fungerar super......... "badrumsbyggare" obs! Blir svart/gråa märken men de tvättas bort.......
 
Lin är bäst!!!!!
 
sitter delarna med gängtape så lär dom ju inte sitta så hårt så man behöver ta i speciellt mycke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.