Jag skall bygga ut sommarstugan om 3 veckor och kommer att riva en del av en yttervägg. Vid denna rivning kommer en tillbyggnad att byggas med takstolar i motsatt riktning. De gamla takstolarna måste växlas av. Jag vill inte ha en avväxling som hänger ned i rummet under utan vill att innertaket skall gå obrutet i hela rummet. Jag har funderat på en massa lösningar och bifogar ett dokument med tre principlösningar.

Alt 1: att använda en takstol som avväxling så är jag orolig för hur infästningen skall kunna bli tillräckligt stark. Jag är rädd för att avväxlingsbalken fläks upp då det blir stora krafter vinkelrät fiberriktning.

Alt 2 med Limträbalk kräver en del anpassningar i upplagsände som försvagar balken. Det krävs en ganska hög balk ca 450 mm. Även i detta fall är infästningen problemet då man hänger in de avväxlade takstolarna i underkanten på imträbalken.

Alt 3. Att använda en U- eller I-balk kommer förmodligen att kräva anpassningar i balkändar med kap- och svetsarbete vilket blir dyrt.

Har någon något tips? Finns det någon bra infästningstyp för träalternativen? Helst skulle man vilja ha en stark balkso med bockad överkant som kan "hängas upp " på avväxlingsbalken, då skulle man bara behöva kolla tvärkraftskapaciteten.

:confused:
 
I
Varför stoppar du inte in limträbalken (eller ännu hellre en HE-balk som ger lägre bygghöjd) ovan underramen i bef. takstol med upplag på gavlarna i bef. byggnad och klämmer en kil mellan balk och överram på bef. takstolar? Då kan du ju bära av hela takstolen innan du river och behöver inte kladda med någon sammankoppling alls. Men vill du ändå göra det är kortlingar mellan bef. takstolar längst ute vid takfoten en väg att gå med BMF-byggbeslag (Gunnebo Bruk) i vinkeln mellan kortling och underramssidan en väg att gå. Den nya takstolen blir ju fribärande på andra hållet och berörs inte av detta.

Upplag för stålbalken kan du ordna i väggarna ner till grund med fyrkantig stålprofil, typ: VKR, VVR (kall- resp. varmvalsad millimeterdimension) eller RHS (tumdimension). Så är de oxå dolda.
_______________
Byggaren
 
Tack för ditt svar.
Anledning till att jag skulle vilja ha bärningen ute vid ändan på befintiga takstolar är att det finns en grundmur nedanför denna. Man får ett mycket bra upplag för pelarna mao.

Jag är inte riktigt säker på om jag hängde med i ditt resonemang ang kortlingar.
Skall man sätta in korta reglar mellan takstolar med vinkelbeslag eller är BMF-beslag en särskild typ? (hittade inget beslag med det namnet på Gunnebos hemsida)
Hur tar man hand om bärningen? Skall man fästa in kortlingar i den nya takstolen/limträbalken?
Tacksam för hjälp!
 
I
Kortlingar mellan bef. takstolsfötter, förankrade med BMF-byggbeslag (typ 105 med förstärkning) till dem, spikade med ankarspik (alt. skruv) för ½ tvärkraft för bef. takstolstass (andra halvan tas från andra sidan). Ny takstol (med förstärkt underram för aktuell spv. och last från bef. takstol) närmast bef. hus (alt. en limträbalk i.s.f ny förstärkt takstol). Till den spikas kortlingarna med tillräckligt antal spik (helst i ett spiklimmat förband alt. skruvlimmat) för aktuella tvärkrafter. (Sen kan du bygga en uppstolpad takstol på limträbalken och stickstolar till två plankor på bef. takstolar i vecket p.b.s.)


Du kan rekvirera Gunnebos katalog över infästningselement per tel. 0490-231 00 eller telex 3910. Huvudkatalogen innehäller dimensioneringsanvisningar för beslagen, som du hittar i Hantverkarkatalogen. Biltema för en god del av dem. Typ 105 heter art.nr: 19-624 hos dem. Men ännu bättre är att hänga upp takstolarna till den nya bärningen m.h.a en balksko som hos Biltema har art.nr: 19-601. Motsvarar 'normal' eller typ A/B hos Gunnebo med ett nummer beroende på dimension.
___________________
Byggaren
 
Låter väldigt bra, speciellt att föra över krafterna till limträbalken via spiklimmad anslutning med kortlingar.
Som jag ser det är väl fortfarande den svaga punkten kopplingen mellan gamla takstolen och kortlingen.
Upplagsreaktionen för takstolen är ca 14 kN. Är det möjligt att:
1) Föra över kraften via spik till kortlingen
2) Kan kortlingen ta hand om denna kraft då beslaget kommer att sitta nära dess ändrträ? Är inte risken för fläkning stor?
 
I
Gugge Grön skrev:
Låter väldigt bra, speciellt att föra över krafterna till limträbalken via spiklimmad anslutning med kortlingar.
Som jag ser det är väl fortfarande den svaga punkten kopplingen mellan gamla takstolen och kortlingen.
Upplagsreaktionen för takstolen är ca 14 kN. Är det möjligt att:
1) Föra över kraften via spik till kortlingen
2) Kan kortlingen ta hand om denna kraft då beslaget kommer att sitta nära dess ändrträ? Är inte risken för fläkning stor?
Eftersom det blir enkelskärigt förband med 14kN/2 per sida, får du räkna med 10 spik/skruv i vardera vinkeln mot takstol och kortling. Då hamnar du på måttliga 0,7 kN per spik och det motsvarar en spik nr. 43. Alla spik sitter då inte i kanterna så risken för fläkning är inte stor. Men det var oxå därför som jag i nästa sista meningen skrev: "Men ännu bättre är att hänga upp takstolarna till den nya bärningen m.h.a en balksko som hos Biltema har art.nr: 19-601." Då vilar takstolen i balkskon och du behöver bara förankra den mot glidning med några spik/sida.

Kombinerar du båda sätten får takstolen byxhängslor och livrem i upphängningen. Om det är en gammal takstol som är utförd med laskar (brädlappar) i knutpunkterna, är det oxå ur den synvinkeln bättre med både ock eftersom man aldrig vet riktigt hur knutarna är spikade. Vill det sig illa är det 75x28, avfyrade med pepparsprutan, utan någon som helst tanke på var de gör bäst nytta. Det håller så länge underramen ligger upplagd på hammarbandet, men försvinner det understödjande upplaget får spikarna ta skärkrafter som de inte är räknade för.
_______________
Byggaren
 
Gammal tråd, men jag är nyfiken på hur det gick?
Funderar själv på att göra en liknande tilbyggnad, och har just samma alternativ på avväxling. Är ev. även inne på att ha ryggåstak på ny del och då även på bef. del...men det kan hända att det är totalt ekonomiskt oförsvarbart... :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.