Jag har en häck av sibirisk ärtbuske som jag tänkte flytta . Jag hade tänkt göra flytten ganska snart (tidig höst) och klippa ner häcken en aning innan jag gör flytten så att den blir lite lättare att hantera. Jag ska ta hjälp av en grävmaskin för att flytta häcken. Någon som har kommentarer på min plan? Några tips eller någonting som jag bör undvika?
/John
 
Intressant projekt ;). Jag har ingen erfarenhet av ärtbusken själv men teoretiskt borde det gå bra. Att klippa ner den vid flyttningen brukar också vara en god idé. När du gräver upp den med grävmaskin så är det heller inte dumt att stå där med en sekatör och nipsa av de rötter som ev blivit skadade. Rena och skarpa skär befrämjar tillväxten.
 
Jag tycker att iden låter helt rätt. Med grävmaskinen får du ju med stora jordklumpar = mycket rötter. Och det är nog enklare att flytta den i sektioner (skopbredder) än buske för buske. Och ärtbusken är tålig och det är rätt tid på året...ja, det låter vettigt.

Antar att ni först gräver ett "dike" på den nya platsen som ni sen kan stjälpa ner häcksektionerna i?
Även om ni inte får ner sektionerna spikrakt och perfekt i linje med varandra på den nya platsen, så justas det ju enkelt till med nästa säsongs tillväxt och klippning.
 
tyvärr så kommer vi inte komma åt att gräva diket först. Just nu står häcken ca 1,5 meter från tomtgränsen och jag ska flytta den till tomtgränsen. Grävmaskinen kommer inte åt att gräva diket först, men jag har tänkt att man får gräva upp ett antal meter häck och temporärförvara den på annan del av tomten, sen gräva dike och sist återplantera häcken
 
Du kan jordslå buskarna tills du har din planterinngsgrop klar. Gräv upp en del grässvål, lägg ner buskarna och packa ihop dem tätt, tätt. Lägg över jord över rötterna och vattna.
 
med grävmaskin till hjälp kan det bara bli frågan om timmar, så om inget oförutsett händer så bör jag kunna hoppa över att jordslå buskarna
 
De små rötterna torkar och skadas väldigt snabbt, men du skulle ju kunna vattna och täcka med presenning? :-?
 
Täckning med tunga, våta dagstidningar funkar också bra.
 
Jag har nu pratat med en grävmaskinist, han är tveksam till om han vill flytta häcken, han tror inte den överlever en flytt. Har han rätt eller är det värt att göra ett flyttförsök?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.