Vi har anlitat målare för att måla vårt nybyggda hus (vars panel kom grundmålad) med den här färgen: http://www.eoc.se/tekniskinfo/fasadmatt 9000.pdf

Vissa bitar som under takfoten + balkongen och furstubron har stått obehandlade sedan huset restes för ca 7 månader sedan.

Arbetet påbörjades igår då det var "lagom" varmt och molnigt. Jag påtalade då att det skulle bli regn idag, vilket jag oroade mig för.

Målarna fortsatte tidigt idag fram till lunch och under hela den här tiden regnade det mer eller mindre. För det mesta duggade det bara, men vid 12-13-tiden ca så regnade det rätt rejält (har regnat utan avbrott, har gått 3 timmar sedan målarna åkte och det verkar hålla på minst resten av dagen).

Jag ifrågasatte flera gånger om det verkligen var lämpligt att måla under sådana här förhållanden och enligt målarnas arbetsledare så gick det utmärkt. Nästan allt som målades var "under tak" på ett eller annat sätt, därför skulle det gå bra. En del av en kortsida ströks även, för andra gången, men eftersom färgen började rinna så smått där innan målarna åkte hem för dagen så lovade de att stryka om den.

Så, är det här ok eller kommer resultatet att bli dåligt? Det ska regna ca halva dagen imorgon. Arbetet ska återupptas onsdag morgon. Är det ok att vänta såpass kort tid?

Alla svar mottages tacksamt, särskilt från er som varit med om liknande situationer.
 
Idag är det alltså måndag.
 
Skulle själv aldrig komma på tanken att måla sista strykningen under de förhållandena som du beskriver,vindar kan vända och en förut torr sida kan lätt bli våt,kan även bli skäggigt om det inte är"tork"i luften.

Visst har det hänt att man grundat även om det duggat lite men endast under tak på ex.en långsida.

Tror nu inte att den väggen som de skulle göra om tagit ngn skada av det under föruttsättning att det inte fanns ngr trärena partier.
 
Va f##n skrev jag verkligen skäggigt!!!
Hoppas du fattade va jag for efter ändå,-)
 
Men det är alltså ok att grundmåla eller måla första lagret av två under de här förhållandena? Allt ser väldigt bra ut, så här dagen efter andra målningsdagen, utan den ena halva kortsida som ströks andra målningsdagen och som det sedan regnade rätt mkt på (inte störtregn). Om man tittar noga (syns inte på 2 m håll) så ser man vissa skiftningar (ränder), men det här området ska som sagt strykas om.

Hur ser man om målningen inte har funkat, om det blivit fel p.g.a. fukt/regn? Vad händer om målarna även gjorde en andra strykning av en yta när det regnade? Jag misstänker att de även strök baksidan nämligen, och då en andra gång (vet att den ströks en gång första målningsdagen). Det regnade när baksidan ströks, men taket verkar ha hållit undan vattnet från baksidan (det var torrt i gruset, 40 cm från huset).

En annan sak jag kom o tänka på. En av målarna antydde (om jag fattade saken rätt) att eftersom färgen är vattenbaserad så gör det inget om det kommer lite vatten i den/på den/är en och annan vattendroppe på fasaden när man stryker den. Stämmer detta verkligen? I länken ovan står det att fasaden ska vara torr ...

Målarna är väldigt trevliga och noga och verkar vara säkra på att de gör rätt ... men för mig som är amatör verkade det huvudlöst att måla när det regnar/är fuktigt i luften ... =)
 
  • Gilla
Mats Larsson2 och 1 till
  • Laddar…
Så länge det inte är sista strykningen så gör det inget om man målar eller har målat precis innan regnet börjar slå mot fasaden.

Vad jag kan utröna av faktabladet om färgen, bör det inte vara någon fara så länge de slutade måla tre timmar innan det började regna. Naturligtvis spelar det ju roll hur mycket takutsprång ni har och hur det regnade. Regnade det rakt ner utan någon sidvind är det ju heller ingen fara. Luftfuktigheten har inget med slutresultatet att göra.

Det värsta som kan hända är att färgen blir flammig på vissa ställen, men eftersom färgen är matt så kommer ni inte märka något alls.

Så länge allt ser bra ut är det ingen som helst fara med fasaden.
 
Jodå, allt ser bra ut med undantag för en halv vägg som är något flammig men som ska strykas igen. Tack för svaren hittills! =)
 
F
Jag målar i störtregn där jag har långa takutsprång och har inget att anmärka på slutresultatet. Där jag får annat än minimalt med vatten på fasaden vid regn så har jag avstått att måla.Har däremot passat mig för ändträsmålning (stående panel) om detinte varit torrt i flera dagar. Tycker att det blir betydligt sämre resultat att måla i direkt sol än i lite häg luftfuktighet eller lätt regn. Målar med Beckers Perfekt Akrylat.
 
  • Gilla
Johan Andreasson
  • Laddar…
Nu, tre dagar efter målningen har färgen på balkongens och furstubrons pelare och staket fortfarande inte torkat ... sitter fullt med insekter i den kletiga färgen och det är blåsor överallt. Har ringt målarna, de vill avvakta och se för det har regnat mkt (regnar nu och kommer nog att fortsätta ett tag). Om det inte blir bra kommer de ut och gör om.

Jag gick runt och tittade på resten av huset för en stund sedan. Det känns och ser torrt ut för övrigt men jag kände med nageln på ett ställe där det var lite tjockare med färg och den gick igenom, kändes gummiaktigt. Är det bra, någon som vet?
 
Det tar ju lite tid innan färgen helt blir hård så är det tjockt kan det ju vara mjukt ett tag efter. Lite insekter kan även fastna när färgen inte här helt torr. Däremot känns det som om det är fel färg pålagd då du fått blåsor. Grundfärgen du hade var oljealkyd och har du målat med någon form av oljefärg/alkyd eller har du kört nått annat. Lägger man på akrylat på oljefärg har jag för mig att det kan bli blåsor.
 
F
OuzO skrev:
Det tar ju lite tid innan färgen helt blir hård så är det tjockt kan det ju vara mjukt ett tag efter. Lite insekter kan även fastna när färgen inte här helt torr. Däremot känns det som om det är fel färg pålagd då du fått blåsor. Grundfärgen du hade var oljealkyd och har du målat med någon form av oljefärg/alkyd eller har du kört nått annat. Lägger man på akrylat på oljefärg har jag för mig att det kan bli blåsor.
Läser du första inlägget så ser du att det är en alkydfärg. Sen så är jag relativt övertygad om att du har fel. Det är brukligt med en alkydgrund under akrylat.
 
Jag läste det som att grundfärgen var den som länken visade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.