Hej !
Jag tänkte lägga mark- och sjösten på ett lager av ca 10 cm stenmjöl och fick beskedet av den lokale grusleverantören att de "bara" hade sorteringen 0-0,8
och min fundering är då...går det bra att både sätta och foga med det?

Tack på förhand!
 
0-0,8 är stenmjöl! Sifferbetäckningen innebär att kornen har diameter från noll till 0,8 mm vilket är litet. Ända upp till 0-2 räknas som stenmjöl.
 
Om du beställer osiktat får du ett bättre pris, lite större korn här och där men helt OK!
 
Tack!
...som vanligt får man snabba svar här!
 
Har för mig att man tidigare härinne rått 'en att använda osiktat stenmjöl till gångar ... ska man gå upp till 2 för detta ändamål?
 
yonna skrev:
Har för mig att man tidigare härinne rått 'en att använda osiktat stenmjöl till gångar ... ska man gå upp till 2 för detta ändamål?
Väljer man en grövre fraktion så får man bättre bindnignsegenskaper... Så att gö upp lite i kornstorlek gör materialet mer bärkraftigt.

Är det frågan om ett BÄRLAGER för en grusgågn så hade jag nog valt 0-18 om jag vill ha bättre bärighet. Men visst, det håller säkert med 0-2 också.
 
Jag måste nog förtydliga min fråga lite...det är inte bärlagret till gången jag frågar om utan hur "grovt "stenmjöl man ska ha till fog och sättning.
Vi pratar om rent dekorativa ytor ingen garageuppfart
 
Hej, jag är åxå på gång att lägga marksten till Entren.

Vad är rimligt pris att betala för stenmjölet ?

Räcker det att man lägger stenmjöl 5 cm över packat bärlager?
 
frtu skrev:
Jag måste nog förtydliga min fråga lite...det är inte bärlagret till gången jag frågar om utan hur "grovt "stenmjöl man ska ha till fog och sättning.
Vi pratar om rent dekorativa ytor ingen garageuppfart
Det går bra med fraktion upp till 0-2. Det förutsätter att sättmaterialet som plattorna ligger på inte är grövre än 2-4 eftersom fogmaterialet då rinner neråt..
 
dosinne skrev:
Vad är rimligt pris att betala för stenmjölet ?
8) Jag ger 75:- / ton inkl. moms. :D

Räcker det att man lägger stenmjöl 5 cm över packat bärlager?
8) Japp! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.