Hej!

Vi heter Anna och Magnus och står i tomtkö i Lunds kommun.
Vi har så smått börjat att kolla runt bland hustillverkarna och hittills är det väl Melodi från Myresjö som fallit oss i smaken.
Vi har varit i kontakt med malmökontoret och fått pris
1.595.000kr i standardutförande, totalentreprenad.
Tomterna i Dalby vart vi vill köpa ligger enl. kommunen på ca 300.000 och vatten/avlopp/el skulle gå på ca 80-90.000kr enligt dem.
Vad är det mer som tillkommer? Lagfart? Pantbrev?
Någon som byggt Melodi?
Kan man välja bort delar av standardutförandet?

/Anna
 
Vi bygger melodi i Eslövs kommun och har med alla tillval (rätt många, bl.a kamin, ryggås, extra kök mm.) hamnat på slutpris 1 695´ på totalentreprenad.
Du kan i princip välja bort/modifiera/lägga till rubbet på ditt hus precis som du själv vill :)
Sedan tillkommer pantbrevs kostnad, lagfart etc. som vanligt, pantbrevskostanden är ju lite beroende på hur mkt ni lägger kontant. 8)
 
Hej, vi bygger inte med Myresjöhus utan med Smålandsvillan... ::)

Ville egentligen bara hälsa dg välkommen hit till detta forumet där man får svar på ALLT.. ;D

Lycka till med ert blivande husbygge..

MVH

Frida
 
Tack för era svar! :D

Sofia K: Vilken utsökt hussmak Ni har ;D
Det lät ju inte så farligt med de extraval Ni gjort.
Jag funderar på det här med ryggåstakets vara eller icke vara. Det ger ju så mkt rymd och är så fint men drar det inte upp energikostnaderna?
Hur har bemötandet och kontakten med Myresjö varit?

FridaSven: Tack så hjärtligt för Ditt välkomnande, gulligt!
Ni skall ju snart flytta in :) så kul!
Vi har inte ens fått tomt än, känns så avlägset :-/

 
Jag vet hur det känns när man är precis i startgroparna och det känns som en evighet tills man ska få sitt hus...

Men när man väl har fått tomten, och man har bestämt sig för ett hus så tycker jag att det går ganska fort för då är liksom bollen i rullning..

Om du har några funderingar eller nått så är det bara att höra av dig så får jag se ifall jag kan svara på det,,

MVH

Frida
 
AnnaMagnus skrev:
Tack för era svar! :D

Jag funderar på det här med ryggåstakets vara eller icke vara. Det ger ju så mkt rymd och är så fint men drar det inte upp energikostnaderna?
Först vill jag välkomna er till forumet.
Sedan vill jag gratulera er för att valt allt annat än Eksjöhus, har dåliga erfarenheter.

Angående Ryggås, det känns som om det skulle vara oekonomiskt med högt till tak pga. att värmen är uppe i nock.
Men vi gjorde en enkel modifiering på rören till frånlufts värme pumppen, nämligen att vi la en ventil högst upp på ryggåset, denna tar nämligen in den uppvärmda luften tillbax till pumpen och återvinner denna till varm-vatten, Så vips blev det ekonomiskt.

Mvh Jarppan
 
AnnaMagnus skrev:
Jag funderar på det här med ryggåstakets vara eller icke vara. Det ger ju så mkt rymd och är så fint men drar det inte upp energikostnaderna?
Jo, det blir ju större takyta och troligtvis mindre isolering så det försvinner ju mer värme utåt. Svårt att säga hur pass mycket dyrare det kan bli men det är helt klart värt mycket pengar tycker jag.
 
Jarppan skrev:
Men vi gjorde en enkel modifiering på rören till frånlufts värme pumppen, nämligen att vi la en ventil högst upp på ryggåset, denna tar nämligen in den uppvärmda luften tillbax till pumpen och återvinner denna till varm-vatten, Så vips blev det ekonomiskt.

Mvh Jarppan
Låter smart, skall omgående kolla om vi kan göra ngt liknande. :)

Och som General Failure sa så tycker vi osså att ryggåset får kosta lite mer, med de andra plus det för med sig i form av lite mer "space".
8)

 
Myresjös Melodi är ett av många hus som tillalar oss. Vi byter dock favorit var och varannan vecka just nu. Jag har förstått att det går att göra en hel del ändringar i planlösningarna med Myresjö. Nu undrar jag om det är någon som vet om det går att göra husen större. För att precisera mig lite bättre så skulle vi vilja "sträcka ut" ett Melodi så att det får plats med tre sovrum till barnen istället för två som det är i original, på så sätt blir lekrummet och ena badrummet också lite större. Jag är nyfiken om det finns någon som haft några diskussioner med Myresjö om att förlänga något hus, hur de har ställt sig till detta, och om det har varit rimliga kostnader i så fall.

Vänliga hälsningar
Mats T
 
Måste bara säga en sak om ryggåstak:

Det gör så himla mycket på huset, vi har det inte själva, för vi har inte börjat bygga än, men det e verkligen något som vi vill ha!!

Har varit inne i visningshus som har det, och om man jämför med de utan, så e det en sån Hilma skillnad...
Så kan man, så tycker jag verkligen att man ska ha det ;)

E jag ute o cyklar :p

Karin ;D
 
Mats_T skrev:
Myresjös Melodi är ett av många hus som tillalar oss. Vi byter dock favorit var och varannan vecka just nu. Jag har förstått att det går att göra en hel del ändringar i planlösningarna med Myresjö. Nu undrar jag om det är någon som vet om det går att göra husen större. För att precisera mig lite bättre så skulle vi vilja "sträcka ut" ett Melodi så att det får plats med tre sovrum till barnen istället för två som det är i original, på så sätt blir lekrummet och ena badrummet också lite större. Jag är nyfiken om det finns någon som haft några diskussioner med Myresjö om att förlänga något hus, hur de har ställt sig till detta, och om det har varit rimliga kostnader i så fall.

Vänliga hälsningar
Mats T
Inga som helst problem att varken förlänga eller göra dylika förändringar på Myresjöhus Melodi. Har för mig att det är en del som gör just som du föreslår, bl.a ett hus på vår gata. Det blev rätt mkt större.
"Extra" kostnad blir det nog inte utan det är den faktiska kostnaden för den större boytan som tillkommer. Kan tyvärr inte ge ngt besked hur mkt.
Vi har blivit mkt väl mottagna med våra ändringar fram o tillbaka hos Myresjö och det har flytit på bra.
Lycka till!  :)

Karin23 Du har så rätt så rätt...  ;)
 
sofia_k skrev:
Låter smart, skall omgående kolla om vi kan göra ngt liknande. :)
Man märker det ganska snart när man har koll på frånluftsvärmepumpen när man eldar i murspisen, pumpen går ner i viloläge ganska snart efter att det har blivit en skön värme i vardagsrummet. Våra byggare skulle rekomendera detta till alla som dom ska bygga ryggås till framöver. Fast man är en bilmekaniker så kan man få sina ide`er ibland ;)

Ni kan se placeringen på våran ventil i sista bildserien.
Den är placerad ganska när taket till höger om murspisen. Vi tog ett tillval till våran spis, en fläkt som blåser ut friskt uppvärmd luft från murspisen.

http://www.pochb.com/hagalund/html/byggdagbok19.htm

// Jarppan
 
Tack jarppan ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.