Hej!
Jag har en stuga som är duktigt sned. Man ser klart och tydligt att det är snett. Anledningen är troligen avsaknad av hela fullt fungerande hängrännor under många år. Detta har gjort att vatten har trängt in under plintarna som till viss del står på vanliga stenar som ligger ovan jord samt under kåken består plintarna av stubbar....
Kåken är byggd på 50 talet så det har fungerat förvånansvärt länge..... :surprised:
Nu till min fråga:
Kan man på ett bra sätt rikta upp en sned kåk? Stugan är inte stor, ca 30m2. Man kan krypa in under halva stugan ungefär, resterande halva kan man endast se igenom, ca 2dm fritt.

Tacksam för förslag!
Mvh Eric
 
Små hus brukar man väl kunna lyfta med domkraft och palla under plintarna så att det blir rakt igen?
 
Man bör samtidigt kontrollera att trossbotten är intakt, och se till att avrinning och dränering fungerar.

Pintgrunder brukar vara mer pålitliga än någon annan grundläggning. Men om vatten legat stilla i pölar under huset och trossbotten delvis ligger så nära som bara ett par decimeter från marken finns ändå risker. Kolla så att röta eller svamp inte fått grepp om något material!

Möjligen finns också en risk att själva stommen ovanpå trossbotten inte är intakt.
 
Jag har provat att rikta med just en domkraft och iläggsbitar.
Problemet är att jag inte vet riktigt hur huset har rört sig. Jag tror att det endast är två hörn som har rört sig men det kan vara fler, samt att ett antal plint under huset kan ha vandrat både upp och ner....
Finns det något bra mätinstrument som man kan använda där man hela tiden har en refernspunkt i huset som man mäter utifrån? På så sätt kan man mäta upp "topografin" på golvet.

Jag tror inte att det är någon större fara med fukt/röta, det verkar ha klarat sig bra.


Mvh
Eric
 
Hyr in en vinterledig byggentreprenör ett par timmar! Han har all den kunskap och de instrument som man behöver, så du får alla fakta på bordet direkt.
 
Du kan använda ett avvägningsinstument eller en laser om du har tillgång till någon av dessa, utomhus kan du använda ett "slangvattenpass" för att väga av hörnen eller andra lämpliga ställen på huset.
 
  • Gilla
Curre99
  • Laddar…
Mikael_L
Det brukar vara smart att ta ut alla glasade fönsterbågar innan man börjar lyfta här och där i stugan. Det kan bli så dyrt hos glasmästaren annars.
 
Jag har riktat några stugor.
Mät noga och försök bilda dig en uppfattning om vad som hänt. Har marken sjunkit eller är det frosten som lyft i andra ändan?
Tänk på att stugan kanske inte var rak från början.
Lägg balkar under, 175x45 brukar räcka om det inte är mer än 4-5 meter. Använd flera domkrafter (Jula är billiga).
Öppna alla dörrar och fönster, annars kan de gå sönder (som Mikael_L påpekar).
Lyft lite i taget, mät ofta. Ett långpass duger bra. Testa att stänga-öppna fönstren.
Då du har lyft stugan rätt så ska du palla under med betongplattor eller dylikt. Det går även bra att palla under balkarna mot stugan med träklossar. Se till att klossarna inte glider undan.
 
Enig med BAS

Du kanske åker på att demontera och montera dörr- och fönsterkarmar för det är inte säkert att huset var rakt från början.
 
  • Gilla
husamatör
  • Laddar…
Bara för att vara "Besserwisser" ;-))

ta dig en ordentlig funderare........

När är huset snett ? Hela året eller kanske bara vintermånaderna.
Anledningen för att jag hänvisar till detta är att jag upptäckte att våran
sommarställe lever sitt eget liv när vi inte är där. Dvs om de blir en
långhelg i en ordentligt nerkyld sommarstuga eldar jag bara i vissa
rum (köket/sovrum) Da kan då hända att dörren från köket till finrumet
går varken att öpna eller stänga så trögt sitter den. Kommer vi till
stugan en varm sommarhelg finns inte detta problem.
Likaså golvet på övervåningen.
Det lutar inte lika mycket sommartid som vintertid.

Hobbit
 
Hej!
Visst varierar snedheten beroende på årstid. Under vintermånaderna kan jag exempelvis stänga ytterdörren utan att ta i, klick säger det så är den stängd. Medans våren, sommaren, hösten kräver betydligt mer kraft + att de glipar i alla fall.
I miit fall är jag ganska säker på att det inte beror på luftfuktighet utan på att plintarna trycks upp olika mycket under kall/varm årstid.
Jag har ännu inte engagerat mig i detta. funderar på om man ändå inte skulle riva och sätta upp en begagnad/ny stuga strax bredvid...
 
Håller med BAS..
Jag hadde 8 pelardomkrafter för att lyfta min som hadde sjunkit 13cm på det mesta..
Jag tog inte ALLT då det visade sig att lister under tak och rundt skorsten i mitten av huset började sprika lite vel mycket.. Ta det du vågar är min mening, så får man ta resten innifrån, eller leva med snedheten....
 
  • Gilla
Ovanskorvmojj
  • Laddar…
Just det! Pelardomkraft heter det som jag kallade "kärringfot"
ergu, du har det verkligen kul med olika sorters plintar. Stubbar är antagligen rätt stabila så länge dom är friska medan stenar på mark kan sjunka rejält under tjällossningen och sen frysa upp under vintern.
 
Håller själv på med detta projekt nu, och använder mig av en laser för att få en bild över hur/var det lutar. Angående öppna fönster/dörrar har jag en fråga. Det räcker då med att bara öppna dem? Man behöver inte plocka ur dem?
 
Nygge72 skrev:
Håller själv på med detta projekt nu, och använder mig av en laser för att få en bild över hur/var det lutar. Angående öppna fönster/dörrar har jag en fråga. Det räcker då med att bara öppna dem? Man behöver inte plocka ur dem?
Det räcker med öppna dörrar och fönster. Se till att de inte självstänger när du börjar pumpa upp huset på ena sidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.