Vi håller på att göra om ytskiktet i vårt hus från 1932.
Huset:
Stående plank vägg. Över den gamla putsen har lagts en isolering av 80mm mineralull och sedan ligged det tjockputs, Serporock. På vinden finns sågspån och snedvindarna ska isoleras med 15cm ekofibrer. Uppvärmningen blir pellets.
Nu är min fråga hur vi ska göra med eventuella fuktspärrar i väggarna och taket och snedtaket.
 
Det har skrivits spaltmeter om detta ämne. Använd sökfunktionen.
Generellt kan man säga att om du tilläggsisolerar ett gammalt otätt hus så bör du sätta upp en diffusionsspärr. Anledningen är att med en ny tjock isolering så kommer inte den varma fukten att kunna vandra ut genom väggen som den gjort tidigare. Den kommer att kondenseras inne i väggen.

Det svåra är nämligen att säga exakt hur mycket isolering (vilket k-värde) man kan ha utan att det kondenseras i väggen. I ditt fall skulle jag gissa att huset mår bäst av en fuktspärr.
 
Tack för svar. Jag har sökt i forumet men inte hittat svar. Skulle du vilja hjälpa mig med länkar. Och den har jag några mer specifika frågor.

Snedtak: Åldersbeständig plast på inrådan av tilläggsisolerare. Snickaren har satt upp gipsen så att varenda skruv går igenom plasten. Plasten sitter innanför reglarna så den är inte i kläm.

Tak: vi behåller den gamla pappen som ligger under sågspånen. Lappar lite här och där.

Väggar: jag har satt upp vindtät papp. Som dock har många hål. Hur noggran ska man var här? Vid fönstrena hur gör man?
 
Lägger mig i lite...
Om du prompt skall ha diffspärr nånstans så skall du ha det överallt och den skall vara tät. Skruvhål kan du dock sluta fundera på, lär vara svårt att skruva gips utan att även gå igenom diffspärren, undantaget om den ligger in i konstruktionen vilket inte någonsin skall vara fallet här.

Vindtät papp är inte en diffspärr för fem öre utan just vindpapp, tejpa kan vara bra.

Att blanda vindpapp (icke diffspärr) och diffspärr i samma hus ser jag som vansinne men bättre var och en själv kommer fram till det med sina egna ekonomiska konsekvenser.

Personligen funderar jag ibland på om man skulle starta en kurs i hur man söker på t ex Google eller på forum. Det är ren idioti att det inte går att hitta svar på denna fråga här.

http://www.byggahus.se/search.php?searchid=1468978

/Kent
 
Kent, Tack för artigt svar
Naturligtvis har jag sökt och hittat svar om diffspärrar i badrum, tak, källlare men inte det jag velat veta. Nu har jag begått en dödsynd att frågat om något som någon annan redan frågat...

Vindtät spärr är inte tät, det vet jag. Jag blev rekomenderad papp av byggnadsvårdare. Innersta lagret ska var 12gg mer fukttät än yttre lager. Det uppfyller pappen.
 
Ja, jösses. Plast eller inte plast i 30-talshus av massivt trä.
Jag har också försökt få bra svar på det. Helt omöjligt. Kan ju som referens berätta hur vi har valt att göra. Och vårt hus har inte börjat mögla än i alla fall.

Ingen extra plast eller papp i de gamla väggarna som i vårt fall redan innehöll tre lager vindpapp, under fasaden och framför och bakom en tum sågspånsisolering inne i väggen. Vi behöll de gamla fönstren och renoverade dem. Tilläggsisolerat 5 cm på utsidan.

Utbyggnade med plast och isolering i väggarna enligt moderna metoder.

Taket har vi rivit vinden på och byggt om till parallelltak med ca 50 cm isolering. Där borrade vi upp ventilation i takfoten, men inte i nock. Satte skivor för luftspalt under råsponten, isolering och plast innerst. Att vi valde att plasta det gamla taket berodde på rekommendationer från Svensk Byggtjänst. Den fuktiga luften innifrån huset är den största anledningen till fukt i tak och därför är det viktigt att stoppa den innan den pyser upp i taket.

Vi har alltså blandat plast och inte plast i samma hus, så vi kanske är vansinniga. Men jag har aldrig haft någon ambition att göra om vårt hus till ett modernt tätt lågenergi-hus. Vi vill fortfarande ta in frisk luft genom fönstren och bibehålla det gamla självdraget i huset. De nya fönstren i utbyggnaden har ventiler.
 
Aldrig plast mitt inne i en konstruktion är det enda som flertalet är överens om tror jag. Annars finns lika många svar som "frågare". Jag tilläggsisolerar just mitt garage och använder inte plast. När vi byggde till vårt första hus där ursprungsdelen var från 1870-talet och vår nybyggnad gjordes 1988 satte vi plast enl -88 års regler på nybyggnaden men inte på det gamla huset och inte i taket. Det huset står i alla fall kvar idag 21 år senare utan några fukt- mögelskador. Sen kan man inte försäkra sej mot allt och ibland fungerar det inte fast man gjorde som man skulle heller så några garantier lämnas inte men det verkar som om vi gjorde lika som "pinebar" så kanske att det kan vara ett fungerande sätt :) Tonen i olika inlägg varierar även här märker jag :)
 
Tack för era svar. Min slutsats är att om alla svarar olika så är det för att inget är riktigt rätt sätt att göra. Som Pinebar säger så kommer vi inte heller bygga för lågenergi. Det är bättre att ha lite för kallt om det blir för hög uppvärmningskostnad. Skorstenen kommer att vara varm och bidra till självdraget.

Vi har mögelstoppers (hål i taket för venitlation) både uppe och nere. Vi har masonitskiver för att få luftspalt. Att vi valde plast i snedtaken berodde på att det nya taket byggs på nytt sätt, med tjockare isolering etc. Att vi satte vidntätpapp i ytterväggarna berodde på att det fanns det innan (vanlig papp dock) och vi ville inte minska på diffusionsmotståndet nu när vi tillägsisolerat och dessutom har "blötare" vanor än de urspungliga ägarna. Isoleringen är på utsidan så träväggen är varm.

Det jag inte förstår i denna fråga är att högkvaliteplast rekomenderas. Samtidigt är det OK att göra hål i den eftersom det inte går att undvika???!!!. Det är även OK att inte sätta plast där mot tex väggar som är i vägen. För det går inte!! Vad är det för sätt att resonera? Antingen behövs den verkligen eller så behövs den inte. Plasten borde ju även bidra till att eventuella skador som beror på läckage utifrån upptäcks senare.

Tack även Jan-Å för din referens.
 
Det viktigaste när man renoverar gamla hus (enligt vad jag kommit fram till) är att man har god ventilation. Om man får ut den fuktiga luften genom ventilationen så är fuktspärr/inte fuktspärr en så viktig fråga.

Om man däremot tätar överallt och stänger igen självdraget som brukar finnas i gamla hus, får man problem...

Personligen har jag lagt spärr på ovanvåningen mot taket (dock är den inte 100% tät pga av reglar i taket, gamla väggar osv).
 
Självklart har du rätt Niblom !

Felet många gör när de tilläggsisolerar ett gammalt hus är att de gör det för bra. Man lägger på tjock isolering och tätat även hål, sprickor och allehanda defekter för att man vill ha ett behagligt tätt och varmt hus.
Om man gör så, måste man av förklarliga skäl ÖKA självdraget. Kanske sätta in ett par extra mekaniska ventiler för att ventilera bort den ökade mängden innestängd fuktig luft.

Detta med isolering/fuktspärr är ingen exakt vetenskap utan beror på en mängd faktorer precis som alla här ovan beskriver.

Så ni som tilläggsisolerar, använd sunt förnuft och ökar ni tätheten i ert hus utan att sätta fuktspärr överallt; öka självdraget om det idag är undermåligt.
 
Sätt INTE plast i huset (väggarna) om det är gammalt och utan någon luftkonditionering! Det stänger inne fukten istället i isoleringen och följderna blir mögelskador som kan skada hälsan! Dessutom ska ni inte isolera i kallvinden utan att först byta tak, för det måste finnas ett undertak som är tätt så att det vattnet som fryser på vintern på undre sidan av taket kan rinna ner på undertaket och bort. Det lönar sig att riva bort allt gammalt och laga allt nytt, då blir slutresultatet bäst =)
 
Ina 7, jag förstår inte ditt resonemang när det gäller plast i väggar och luftkonditionering?

Men du har rätt vad det gäller "undertak" fast de flesta brukar kalla det luftspalter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.