Har funderingar på att skippa vitvarupaketet från A-hus som ingår i vårt Basic 139 hus vi ska till att bygga i vår. IKEA har väldigt fina vitvaror (bortsett från kyl/frys som vi får ta nån annanstans ifrån) och jag funderar nu om vitvarorna passar i ett Marbodalkök som ingår från A-hus eller är de anpassade till just IKEAs stommar??? ...
 
Feltänkt.

Vitvarorna från IKEA håller inte hög kvalitet, hela mitt kök var nya "IKEA by Whirlpool"
när jag köpte huset och 4 år senare finns bara mikron kvar.
Bättre att ha IKEA stommar till skåpen och bra (=tyska) vitvaror.
 
obibobi skrev:
Feltänkt.

Vitvarorna från IKEA håller inte hög kvalitet, hela mitt kök var nya "IKEA by Whirlpool"
när jag köpte huset och 4 år senare finns bara mikron kvar.
Bättre att ha IKEA stommar till skåpen och bra (=tyska) vitvaror.
Men är micron bra? För det är det enda vi köpt från Ikea. Har inte installerat köket än dock =)
 
Ikeas micro är lägre än alla andra, vilket gör att man får problem om man vill ha dem i andra tillverkares överskåp, blir en springa..

För övrigt är jag mycket irriterad på vår ikea-micro att den aldrig stänger av sig. När uppvärmningen är klar står den på och låter och brummar, är man inte i köket tror man att micron fortfarande håller på o värmer..
 
Det funkar alltså att alla vitvaror med undantag för springan som uppstår vid micron. Där får man väl helt enkelt ta en täckskiva i samma som luckorna och täcka för...
 
Jag satte in en Siemens ugn samt en Siemens kombi (mikro + varmluft) ugn i samma Ikea högskåp...fick då kapa bort några cm på en lucka men det var inget problem då jag har Nexus björk luckor som är helt släta----
Håller iövrigt med Obibobi...Ikeas vitvaror är inte bra...i värsta fall får man dras med i hela 5 år då garantitiden är 5 år.
Jag hade i början Ikeas ugn och kombiugn...men dom åkte retur illa kvikt till förmån för 10 gångar så bra:) (och dubbelt så dyra:() Siemens grejor.


FLKR
 
Mikron funkar bra, men det som irriterar är att den inte slutar när tiden är slut, utan tallriken fortsätter snurra och det brummar från mikron.
Varför kan den inte bara plinga en gång som andra märken och sedan vara tyst ?
Det är inget fel, alla Whirlpool mikronugnar verkar funka så.
 
Har nu i höst bott 10 år i mitt hus, tiden går fort. Satte in ugn, micro, häll och fläkt från IKEA när vi flyttade in. Allting fungerar utmärkt och enda gången jag behövt kontakta IKEA var då sratknappen till fläkten gick sönder men då fick jag en ny på posten inom några dagar. Hade en Bosch diskmaskin då vi flyttade in men även den är nu utbytt mot en IKEA. Skulle nog säga att IKEAs vitvaror ger mycket för pengarna även om det inte är nåt man skryter från grannen om precis.
 
Vitvarumärken är väl inget att diskutera, PLUS tog väl upp e-lux där allt gick i spillror lagom efter garantitiden. :rolleyes:

Jag tror de flesta märken har samma historia hos "någon". Alla märken har sina svarta får och eftersom de bara finns på marknaden ett kort tag innan de antigen designas om, "förbättras" eller utgår så vet man inget alls innan man står med svarte petter. Kretskortsdöden är ju allmänt känt att det kan drabba ALLA.

Tippar på att en del också kan ha väl hög spänning i sina eluttag som dödar vitvarorna.
 
Én stor skillnad på tex. IKEA och Siemens inbyggnadsugnar är ljudnivån...Siemens-ugnarna är MYCKET tystare...
En annan erfarenhet av IKEA är att dom har en jättebra service.
Servicekillen kom 3 timmer efter jag ringde till IKEA och inte var där heller något krångel då jag lämnade åter ugn och kombiugn.

FLKR
 
v-g skrev:
Vitvarumärken är väl inget att diskutera, PLUS tog väl upp e-lux där allt gick i spillror lagom efter garantitiden. :rolleyes:
Är inte detta ett forum för att just diskutera sådant ?
Under kök ?

v-g skrev:
Jag tror de flesta märken har samma historia hos "någon".
Självklart råkar alla märken ut för måndagsexemplar, men jag tror knappast Siemens eller Miele har lika stor procent returer per såld enhet. Det är ju det som är intressant, att det är större risk att råka ut för problem med lägre ingångskvalitet.

Skåpstommarna från IKEA är lika bra som 95% av alla andra kök på marknaden, men vitvaror, blandare, diskbänkar håller inte samma kvalitet som andra tillverkare.
 
Har du ringt och kollat med Miele, Siemens och IKEA och jämfört deras returprocent? Isf är det mest gissningar eller hur? Jag gissar då vidare att IKEA (som under lång tid har sålt prisvärda kök) är ett ställe där många köper sina vitvaror då de ändå byter kök, vitarorna passar osv. Min gissning är då alltså att många fler har IKEA vitvaror i sverige och därmed får man till antalet in fler klagomål.

Diskutera kan man alltid göra med faktum är att alla märken går sönder.

Blandarna kan vi vara eniga om iaf de känns räckliga redan i affären, diskbänkarna har jag aldrig hört att de går sönder men tunna i plåten är de iaf (kostar ju därefter).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.