jag har fått mina innerdörrskarmar från Swedoor.

Det var bara borrat halva djupet med diameter för karmskruv så om jag vill använda karmskruv så måste jag borra upp hålen hela vägen.

Nu har jag sett att det finns en annan typ av karmskruv för innerdörrar som är en enda skruv med flera gängor för att möjliggöra justering.

Jag undrar om någon använt denna karmskruv för innerdörrar för att sätta fast innerdörrskarm och om det funkade bra att justera?
 
den funkar kanon att jobba med men jag va tvungen att ha ett koben eller en kil mellan karmsidan och regeln. Vet inte om de va nybörjarfel. Skulle jag fått välja hade jag borrat upp å kört vanliga karmskruv...
 
xibeca skrev:
Karmskruv är ett elände att justera om man satt dörrkarmen lite fel. Kör bara med adjufix nuförtiden. [länk]
Kan bara hålla med. Jag använder Essves variant av dessa hylsor och det är suveränt. Behöver inte strula med fixering av karmen längre, det gör man med hylsorna. Dyrare än karmskruv men mycket mycket bättre.
 
nu har jag satt upp 3 innerdörrar (har bara satt upp 2 ytterdörrar tidigare då som hjälp till snickaren) med karmskruv för innerdörrar och det funkade faktiskt - men jag var väldigt noggrann när jag kollade med vattenpasset och jag kilade just ovanför där jag skulle skruva in skruven + att jag tryckte in karmen så hårt jag kunde samtidigt som jag skruvade - och då gick det bra.

men jag skulle nog använda indufix eller adjufix om jag skulle sätta upp t ex en ytterdörr - det verkar mycket smidigare än karmskruv
 
Med adjufix eller Tema hylsor blir montaget stadigare men jag håller absolut inte med att det går fortare eller lättare, jag använder iof karmdubb från essve när jag fixerar dörrar och fönster. Jobbar nästan aldrig med winbag´s eller kilar.
http://hms.cobuilder.no/doc/essve/essve_8.pdf
 
xibeca skrev:
Karmskruv är ett elände att justera om man satt dörrkarmen lite fel. Kör bara med adjufix nuförtiden. [länk]
mpff.. o det säger du nu... fanken!! har brottats med karmskruv hela semestern..
 
Ni måste göra fel....det är ju bara att skruva i karmskruven, vända på verktyget och justera. (ena änden av verktyget greppar ju både hylsan och skruven och den andra änden greppar endast hylsan.
Hur lätt som helst.
 
En nackdel med "riktiga" karmskruv som jag sett är att det finns risk för att skruven vid inskruvning "fransar" / pajar ytan runt hålet så att täckbrickan inte täcker skadorna.

Adjufix har inte det problemet tror jag.

Samtidigt så gick det fort och blev bra när snickarna satte in våra fönster med vanliga karmskruv - så erfarenhet är nog en faktor
 
Drar man karmskruven (eller hylsorna från baksidan om man använder sådana) med skruvdragare och trycker ordentligt så flisar det inte. Nöter man för hand flisar det garanterat..... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.