Hej!

Jag och min sambo funderar på huset Österå från BraHus. Är det någon som vet den ungefärliga kosntaden? Hur mycket spar man på att lägge golv, måla och tapetsera och lägga tegel själv? Hur är de om man vill göra tillval tex burspråk eller ändra planlösningen? Är det någon som har ett sådant hus och som kan skicka lite bilder?

MVH Britta :)
 
Vi flyttade in i vårt Österå i Juli. Har för mig att ett standardhus skulle ligga på ca 1,8 miljoner i deras kalkyler i Stockholmstrakten. Vi har dock ändrat en hel del, förlängt huset något för större kök, tvättsuga och för att få till en klädkammare. Samt gjort ganska många speciella lösnningar med tvättnedkast, flyttat badrum osv

Har lite svårt med bilder just nu men ska försöka fixa det någon dag. Vi har faluröd utsida och aluminuiumklädda fönster. Väldigt många som går förbi berömmer spontant utseendet på huset oavsett om de pratar med oss eller bara pratar med varandra, så det är många som gillar den stilen. Visst går det att spara pengar om man gör mycket själv men det kräver oftast mer tid och ork än man tror. Vi har lejt bort i princip allt eftersom vi har två små barn. Och det blev rejält jobbigt ändå att samordna alla hantverkare osv
 
Hej!

Österå skulle kosta 2,190 000 i västerås enligt prisuppgift från förra veckan. De höjer dock priserna efter nyår.
 
2,190 000 låter väldigt dyrt. Är det nåt garage eller nåt med i det priset eller är det helt standard?
Beställde själv katalog av dom för cirka en månad sedan, men än har det inte kommit någon  :(. Så första intrycket av bra hus blev ju ingen höjdare.
 
Nej, inget garage med i priset. Priset avser nyckelfärdigt inkl. grund och eget VA.
Vi kommer att bygga ett Sundborn där vi gör alla markarbeten själva (väg, grund, kommunalt VA & elschakt), tar en oinredd övervåning samt ett dubbelgarage. Då landar vi på 2.2 milj. Vi tjänar ca 90 000 på att göra grunden själva (sambon är markanläggare). Tipset är att själv fråga runt bland grundläggningsfirmor vad de ska ha för jobbet eftersom hussäljaren oftast lägger på en rejäl marginal.
Bra hus har väldigt bra utgångsstandard och det enda vi kommer att uppgradera är köksluckorna

God Jul!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.