Jag har tidigare dragit en PEM slang i jorden från huset till boden. Nu skall jag dra ut el.

Vilken kabel skall jag ha?

Måste jag ha EKKJ (jordkabel) även fast jag har PEM slang? Eller räcker det med typ EKLK? Som blir mycket lättare och smidigare att dra...
 
Båda går bra.

Protte
 
Jag skulle använda N1XV (med lämplig area) smidigare och billigare
 
N1XV är kvalitetsmässigt bästa alternativet, smidigare än EKLK också enligt mig, finns från 1,5 kvadrat. Priset vet jag inte vad det skiljer..
 
Några nackdelear med att välja N1XV istället för tex EKLK?
Skulle haft en matning till en 'bod' som står 4-5m bakom garaget...
 
Enda nackdelen är väl att den inte finns på Biltema. N1XV är väl 1000 ggr bättre än EKLK vid markförläggning.

Protte
 
en nacdel jag kan komma på är attden saknar jordfläta och skulle man sätta spaden eller spettet i den så är det större risk att spaden/spettet kan bli strömförande, med EKKJ är det en omöjlighet.
 
Då får man väl tro att spettet har bättre kontakt med jorden än den som håller i spettet. Dessutom är risken nog lika stor som att få en komet i huvudet, för jag förutsätter att allt är utfört enligt gällande normer
 
Mikael_L
electrocuted skrev:
en nacdel jag kan komma på är attden saknar jordfläta och skulle man sätta spaden eller spettet i den så är det större risk att spaden/spettet kan bli strömförande, med EKKJ är det en omöjlighet.
Har man JFB är man skyddad ändå.

Jag skulle välja N1XV alla dagar i veckan.
 
givetvis, elmont, jag bar ju bara tvungen att hitta på något;) men trots att jag gärna använder gamla beprövade lösnigar får jag faktiskt säga att jag gillar N1xv bättre än EKKJ just pga dess smidighet vid förläggning och inkoppling.
 
N1XV är 4-ledare utan skärm om jag minns rätt?
 
finns som 3,4 och5ledare
 
Får nog blir N1XV till boden då. tack! :)
 
Mikael_L
Och N1XV behöver inte ligga i rör, kabelskyddsband eller planka ovanför räcker.

Men rör är bra ifall man av någon anledning vill byta den senare.
 
Jo tanken är slänga ner den i rör/slang när det ändå hålls på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.