Vi har kontakt med tre av de större trähustillverkarna för tillfället. Vi har mailal, ringt och slutligen träffat dem personligen under ett par timmar vardera. Två av dem är mycket alerta och angelägna. En av dem är dessutom flexibel och fokuserar verkligen på våra behov. Den tredje är långsam och irriterande bekväm. Irriterande nog har den långsamme säljaren ett av de intressantare husen.
 
Fabrikör Stava skrev:
Jag är stor vän av utveckling och it-lösningar som gör livet lättare och jag får själv rätt stor mängd mail i mitt yrkesliv (angränsande verksamhet).

MEN, i bland annat hustillverkar-ledet så tror jag att säljarna får extremt stor mängd mail från personer som ställer frågor eller har önskemål som helt enkelt måste dryftas muntligen. En krock mellan expert/verklighet och icke kompetenta drömmare helt enkelt.

Mail är ett underbart instrument om man använder det rätt! Men använd det rätt då, som t.ex. bekräftelser eller enstaka frågor.
Inte en arsenal av frågor eller prisfrågor som inte kan lämnas förrän man haft en muntlig kontakt.

Om jag vore hustillverkare skulle jag resonera som så att jag inte skulle finna motparten tillräckligt intresserad om denne skickar en hel arsenal av frågor. I min värld är det spekulanten som är oseriös och inte hustillverkaren om det rör sig om den typen av mailkonversation.
Fel.

Jag skickar hur många frågor jag vill, och kräver iaf att man svarar på mail. Man kan få till svar att man skall ringa eller tvärtom, men iaf ett svar. //EDIT samma som vad du tycker såg jag nu//

Prisuppgift är ju det första man undrar över. Hustillverkarna verkar ju tro att man vill arbeta fram en lösning, tomt, planlösning, tillval mm, mm. Sen kommer prisfrågan. -Fel, fel, fel. Inte vill jag lägga tio timmars telefontid, möten, mail innan jag vet priset.
 
5.2 racing skrev:
Fel.

Jag skickar hur många frågor jag vill, och kräver iaf att man svarar på mail. Man kan få till svar att man skall ringa eller tvärtom, men iaf ett svar. //EDIT samma som vad du tycker såg jag nu//

Prisuppgift är ju det första man undrar över. Hustillverkarna verkar ju tro att man vill arbeta fram en lösning, tomt, planlösning, tillval mm, mm. Sen kommer prisfrågan. -Fel, fel, fel. Inte vill jag lägga tio timmars telefontid, möten, mail innan jag vet priset.
Visst, du har all rätt att skicka hur många frågor du vill men förvänta dig inte svar från alla p.g.a. det jag nämnde förut. De kan inte anpassa sin organisation utefter alla drömmares frågor. Det är skillnad med frågor som rör t.ex. bredband eller mobiltelefoner då de kan ordna en hel kundserviceavdelning som kan svara på så allmänna o lätta frågor. En hustillverkare kan inte ha en dylik kundservice eftersom frågorna är i allmänhet är svårare o kräver motfrågor etc. Skulle de ordna en kundserviceavdelning så skulle huspriserna åka än mer upp.

Den som inledde denna tråd hade skickat frågan till 20 hustillverkare om de kan leverera liggande panel. kanske 1 av dessa får nöjet att bygga åt trådskaparen. De andra 19 st fick i så fall svara i onödan. Tuff skit som det heter men så här är det hela dagarna för dem och nog kunde man ha hittat info från minst hälften av dem om de kan leverera liggande panel på deras hemsidor?! Obligatorisk Mail-etikett skulle införas.
 
Jag har bara skummat tråden så ni får ha överseende om det blir repetition.

Jag har samma erfarenhet som TS då vi skulle bygga hus för två år sen. Bara en handfull svarade. Uruselt!

Jag väljer mail eftersom då blir det enklare att vara konkret, tydlig och strukturerad. Så hanterar jag det mesta av mitt arbete som är på IT-sidan hos ett stort svenskt lastbilsföretag. Jag får mycket mail, både viktiga direkt adresserade till mig men även en massa annat som är mindre viktigt. Mail kan jag läsa på både datorn och mobilen. Den tjänsten finns även för mindre företag att köpa.

Har man valt att publicera en mailadress ska man svara på dem, inte direkt men så småningom iaf. Oavsett hur många man får. Iaf om man vill ha kunder. Jag tror det är få som skulle skita i att svara i telefonen på samma sätt som de skiter i mailen. Vissa svarar ju i telefonen på muggen också, hur jävla otrevligt är inte det....

Med mail kan jag skriva och skicka när det passar mig och mottagaren kan svara när det passar honom/henne. Efter att man fått en mailkontakt och det verkar intressant kan man gå över till riktiga möten.

Byggbranschen måste vara den bransch som är mest emot utveckling. "Vi gör som vi alltid gjort!" Dessutom tror jag faktiskt att säljarna är rädda för mail eftersom det få finns svart på vitt vad de lovat.

Jag är jävligt glad att jag slipper byggbranschen ett tag nu. :)

TS>>Lycka till! Var inte rädd att tala om för säljarna vad du tycker. Speciellt om de frågar varför de inte fick affären.
 
Vi tycker olika.
 
5.2 racing skrev:
Vi tycker olika.
Fast egentligen håller jag med er :)
 
Jag skulle tro att det går åt tre heltider, om dom ska svara på alla mail, Hur lång är en bräda, hur röd är faluröd osv, Kan ni inte göra så här istället ?
Och 95 % fönstershoppade bara visade det sig
Åhej vilka frågor man får ibland...
Näe, mail är nog bra för orderbekräftelser och sådant, men det medföljer mycket "brevvänner"..
 
Mäster skrev:
Jag skulle tro att det går åt tre heltider, om dom ska svara på alla mail, Hur lång är en bräda, hur röd är faluröd osv, Kan ni inte göra så här istället ?
Och 95 % fönstershoppade bara visade det sig
Åhej vilka frågor man får ibland...
Näe, mail är nog bra för orderbekräftelser och sådant, men det medföljer mycket "brevvänner"..
Om det går åt så mycket tid att svara måste det vara en jäkla massa mail, om det då är 5% som blir kunder så måste ju det va en jävla massa pengar :)

Men jag tycker att mail är det bästa alternativet. Vi har en husmodell som vi först och främst vill veta om husföretaget ifråga kan bygga. Då är det ju överlägset bäst att kunna skicka ritningarna med mail till företaget så kan de ge ett svar: ja eller nej. Utifrån det kan man sedan gå vidare med de företag man vill. Svårt att förklara en ritning/husmodell över telefon när man så enkelt kan skicka ett mail.

Och om husföretagen inte vill ha kontakt med mail så är det väl bara att ta bort mail från kontaktuppgifterna? Men så länge det finns mail till dem så utgår iaf jag ifrån att de vill bli kontaktade...
 
Skulle det vara bättre om alla med dessa otroliga mängder ströfrågor ringde istället?

Varför inte upprätta en vanliga frågor på hemsidan?
Många av frågorna borde väl återkomma?
 
Ska man köpa nåt för två-tre millar måste man väl för f-n få fråga vilka frågor man vill eller?

Säljarna är våra drängar.
 
Malmöbyggaren skrev:
Jag tror det är många "gubbar" eller äldre män i branchen och kanske vissa av dom har svårt att hantera mailen....
Inte bara det, och inte bara äldre. Att skriva kort och koncist utgör ett hinder för en del. Saker som tar tid och upplevs som svåra har låg prioritet och skjuts åt sidan. Mänskligt beteende.
 
jag tror hussäljarna har det som oss inom försäkrings branschen.
nämligen att femtielva kunder hör av sig om olika försäkringar ,fast merparten redan bestämt sig för en produkt hos konkurrenten.
dom kollar runt bara för att få en bekräftels om att dom har fått ett bra pris.

så alla dessa frågor skall den redan förlorade säljaren svara på.
och visst finns det många fönster shoppare ute tor jag.
typ wow ! kolla ferarrin,jag har inte råd att köpa men ödsla tid för säljaren gör jag gratis och ofta.

så jag tror husförsäljare,bilsäljare m,m har samma problematik.
men visst,jag håller med om att många hussäljare bara sitter och tar emot ordrar och inte behöver svara på ett mail.
kunden står där ändå med hatten i hand,varför då ödsla tid med mail??den tiden lägger dom på golfbanan istället.
 
5.2 racing skrev:
Ska man köpa nåt för två-tre millar måste man väl för f-n få fråga vilka frågor man vill eller?

Säljarna är våra drängar.
Om säljaren är din dräng så är väl du brukspatronen som saknar insikt o empati.

Det klagas mycket på säljarna som ofta tillika är projektledare/kundkontakten genom hela bygget. Tacka för att det inte blir bra utfört när de får mail från alla lösa drömmare därute. Den som inledde tråden skickade mail till 20 tillverkare om de kunde leverera liggande panel. Genom att snabbt ögna igenom deras hemsidor hittar du sannolikt svaret där.

Återigen, mailetikett borde vara en obligatorisk kurs som merparten av svenska folket borde gå. När sedan alla håller sig till en sådan disciplin kommer också alla få de svar de efterfrågar.
 
Fabrikör Stava,
"alla lösa drömmare därute" kan då hänvisas till hemsidan av säljaren, andra "viktigare" frågor kan besvaras utförligare. En bra säljare måste kunna sovra, hänvisa, och vara mer aktiv där det behövs. Här låter det som om säljaren är ett stackars offer!. problemet för gemene man därute, som kanske inte är så insatta i byggeri, är att det saknas info, priser, i kataloger o på hemsidor., Här pratar vi om livsinvesteringar, stora pengar, och då MÅSTE man få info på något sätt.
Vår säljare har alltid gett oss den info vi behöver. Han verkar vara en person som respekterar dem han möter, den inställningen måste vara viktig hos en säljare.
 
Evi skrev:
Fabrikör Stava,
"alla lösa drömmare därute" kan då hänvisas till hemsidan av säljaren, andra "viktigare" frågor kan besvaras utförligare. En bra säljare måste kunna sovra, hänvisa, och vara mer aktiv där det behövs. Här låter det som om säljaren är ett stackars offer!. problemet för gemene man därute, som kanske inte är så insatta i byggeri, är att det saknas info, priser, i kataloger o på hemsidor., Här pratar vi om livsinvesteringar, stora pengar, och då MÅSTE man få info på något sätt.
Vår säljare har alltid gett oss den info vi behöver. Han verkar vara en person som respekterar dem han möter, den inställningen måste vara viktig hos en säljare.
Hej Evi,
Det är utmärkt att man som köpare söker o skaffar sig så mycket information som möjligt innan man sätter igång o bygga. Det är något jag förespråkat mycket om i andra inlägg här på byggahus.

MEN, hur är det nu. Jo, 3 av 20 hustillverkare hade svarat trådskaparen. 17 st har inte gjort det = fakta. Hustillverkarna lär inte anställa fler personer som svarar i telefon eller mail för det och det beror inte på att de inte är sugna på att sälja, det är för att det är för många fönster-shoppare där ute som inte gjort vad de har kunnat innan de överöser 20 hustillverkare med diverse frågor.

Det kan inte rimligen vara så att man har gjort vad man kunnat själv genom att söka info på webben och att det därefter återstår 20 ungefärligt likvärdiga husleverantörer, No way säger jag! I bästa fall återstår det 5-6-7 stycken som kanske motsvarar det man söker (förhoppningsvis ännu färre =3-4 st) .
Säljarna lever på provision så ingen av dem skulle bli mer glad än att få en kontakt med en köpare som redan sållat bort ett antal hustillverkare.


1. Skaffa så mycket info du kan på webben, läs bl.a. detta forum, kolla alla hemsidor ordentligt (ungefärligt prisläge? modulbyggare eller arkitektanpassat ? referenser ? byggteknik ? utlovade energivärden ? etc etc
2. Gallra sedan bort hustillverkare (för det gör man lätt genom att läst detta forum bl.a.)
3. De hustillverkare som sedan återstår kan man gott maila eller ännu hellre ringa. Svarar de på mail = fine, bra service! = ytterligare något som förhöjer förtroendet för den säljare som gör det. Får du inte svar, ring! Får du då inte svar = skippa hustillverkaren.

När du väl valt en hustillverkare och därigenom en säljare, vill du att din säljare är engagerad i ditt bygge eller vill du att denne besvarar 19 andra spekulanter som ändå väljer hustillverkare nr 20?

Visst vill man ha både och men det får du aldrig och kommer aldrig att få heller. Personal kostar och någon måste i så fall betala.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.