Hej,

Ränkade på ifall jag köper en programerbar termostat till värmegolvet i lilla badrummet så skulle jag ha golvet avstängt halva dygnet, när man e på jobbet o när man sover. Sen är golvet på när man e hemma o vaken bara. Då räknade jag med att golvet börjar värmas upp en timme innan man kommer hem från jobbet, slår av kanske vid 23 på kvällen. Kanske är på ett par timmar på morgonen om man vill. Och hela helgerna då.

Men min fråga är om värmegolvet går på max när det skall komma upp i rätt temp? Då kanske det tom blir högre elförbrukning än om golvet skulle vara påslaget hela dygnet ??
 
Golvet kommer att gå på max tills det har nått inställd temperatur, sedan kommer (om du har golvgivare) värmen att "pulsas" ut så att värmen blir jämn. Du kommer att tjäna något på att inte ha värmen på hela tiden hur mycket beror på vilket värmeläckage huset har, dock handlar det inte om mer än en mindre besparing.
 
Ok. Förmodligen så tjänar man in mer om man har större ytor som skall värmas och kan programera timern, och som du säger vilket läckage man har.
 
man tjänar alltid på att stänga av värme när man inte vistas i huset, för huset har ju ett konstant värmeläckage och under tiden då värmen är avstängd så sjunker tempen och så gör även värmeläckaget, sen att värmekällan får jobba hårdare för att få upp tempen är ju klart, men det går ändå åt mindre el än att hålla den inställda värmen uppe över en arbetsdag.
 
I ett litet badrum handlar det om försumbara förtjänster, köper man en lite billigare termostat har man säkert en bättre "förtjänst"
 
elmont skrev:
I ett litet badrum handlar det om försumbara förtjänster, köper man en lite billigare termostat har man säkert en bättre "förtjänst"
nja håller inte med helt, ränkade lite för ett år sen på detta, minns inte sifforna nu men jag minns att den nya termostaten skulle tjänas in ganska kvickt, om det va på ca ett år. Termostaten gick på runt 1000-1200kr Minns inte hur många watt golvet va på, 380watt/kvm kan det stämma? Ränkade på 380watt x antalet timmar golver är på - sen vet jag dock inte om golvet förbrukat 380watt när den är på "komfortvärme"?
 
Lite lätt mattematik ger att man gör en vinst när uppvärmingen kostar mindre än värmeförlusten när det är avstängt. Så i ett modernt välisolerat hus där värmeförluster är små tar detlängre tid att räkna hem detta.
Sedan kan man inte räkna med att slingorna går för fullt när de bara håller värmen så att bara ta effekten gånger tid påslagen blir helt fel.
 
Förtjänsten ligger i skillnaden på transmitionsförlusten mellan den högre och lägre temperaturen. Det innebär att om det är nollgradigt ute och 20 inne med golvvärmen på och noll ute och 18 inne med avslagen värme är förtjänsten den förlustskillnad man har mellan 20 och 18 grader det gör inte mycket
 
nattugglan11 skrev:
nja håller inte med helt, ränkade lite för ett år sen på detta, minns inte sifforna nu men jag minns att den nya termostaten skulle tjänas in ganska kvickt, om det va på ca ett år. Termostaten gick på runt 1000-1200kr Minns inte hur många watt golvet va på, 380watt/kvm kan det stämma? Ränkade på 380watt x antalet timmar golver är på - sen vet jag dock inte om golvet förbrukat 380watt när den är på "komfortvärme"?
Golvvärme ligger oftast på ca 100w per kvm. men vid normaldrift så är slingorna bara på korta stunder så i genomsnitt drar golvet kanske 30 - 50 w per kvm en riktigt kall dag, stänger du av golvet i ex. 8 timmar så kommer värmen sedan att gå för fullt i en till 2 timmar innan normalläget är återställt. Exakt hur den balansen ser ut beror som sagts tidigare i tråden på hur mycket huset läcker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.