Hej!
Ska beställa ett skymningsrelä som ska styra en sån där vanlig vit opal glob utomhuslampa.
Men jag undrar om jag kan sätta reläet precis bredvid, där nuvarande strömbrytare sitter, eller om det måste sitta en bit ifrån för att inte störas av lampan?
 
Ju länre bort desto bättre men prova först där det är enklast att sätta relät. Det kan räcka att avskårma direktljuset med en plåt för att få det att fungera.

Protte
 
Brukar inte vara några problem om de sitter på samma vägg, då strålar det inte in så mycket ljus i reläet från lampan.
 
Köp ett relä som filtrerar bort elektriskt ljus, som t.ex. Steinel Nightmatic.
 
Tack för svaren!
Kom på en fråga till; brukar dessa reläer kräva nolledare? Vet att rörelsevakter avsedda för lågenergilampor brukar kräva det, och det äör just en lågenergi jag ska använda.

Klarar förresten det här reläet lågenergilampor?
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=131566&search_page=

Om det behövs nolledare eller inte är bra att veta så jag inte beställer fel kabel från elbutik.se =)
 
SkaneErik skrev:
Tack för svaren!
Kom på en fråga till; brukar dessa reläer kräva nolledare? Vet att rörelsevakter avsedda för lågenergilampor brukar kräva det, och det äör just en lågenergi jag ska använda.

Klarar förresten det här reläet lågenergilampor?
[länk]

Om det behövs nolledare eller inte är bra att veta så jag inte beställer fel kabel från elbutik.se =)
Med stor sannolikhet så behövs nolla, så var det i alla fall på de jag har kopplat.

//Patrik
 
Redigerat:
Tack för länken till bruksanvisningen, där stod allt jag behövde veta!
Monterar reläet nån meter från lampan, den klarar lågenergilampor och nolla behövs.

Har redan ett par lampor med rörelsesensor, men vill ha denna tänd hela tiden för att det ser trevligt ut på håll och den även hjälper till när man backar in bilen ca 10m ifrån :)
 
Verkar ju vara utrett redan men som info hade jag min stenel nightmatic en halvmeter från lampan där jag bodde förut, funkade hur bra som helst
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.