Lite råd från byggnadsexperter kan behövas. Vi står inför att kallställa ett året-runt-hus. En trävilla på 110 kvadrat från 30-tal. Står på plint utan källarplan. I huset finns förståss diverse moderna vanliga inredningar. Kommunalt vatten, avlopp, klinkergolv med elvärme, parkettgolv osv.

Frågan är alltså hur saker och ting mår av vinterställning och vad får / kan man räkna med för effekter?

Det är elvärme i huset och inga element kommer att startas framåt hösten. Så huset kyls med höstens & vinterns inbrott. El för att hålla värmeslinga ned i kommunala vattenledningen behövs dock, har vi klart för oss.

Tacksam för tankar & råd.
 
Se till att tömma alla vattenledningar och blåsa ut med tryckluft - även element !
Sen skall ni fylla på etanol (eller någon annan anti-freeze - dock INTE glykol som inte är miljövänligt) i alla vattenlås. En del blandare termostater gillar inte kallställning även om man försöker blåsa dom rena så är det ngn sådan ni är speciellt rädda om så får ni demontera den.

Diskmaskin/tvättmaskin måste också skyddas.

Vissa kyl/frys klarar inte minusgrader så bra, ens avstängda - huruvida er klarar det lär ni dock bli varse - men stäng av dom och låt dörrarna stå på glänt iaf.

Om inte den "kommunala vattenledningen" är av koppar utan en modernare plastvariant så behöver ni inte ngn slinga i den - men det kan iof vara säkrare - det bästa torde dock vara att stänga av vattnet på frostfritt djup (brukar finnas en ventil på tomten ngn stans/vid gatan om ni inte har en egen avstängning på bra ställe inomhus - då är ni iaf säkra på att inte hela huset vattenskadas om ett rör springer läck)

Tänk också på vad ni har lagrat i huset: Färgm tapetklister och en del andra kemikalier tål inte frysgrader. En hel del mat gillar kanske inte heller att frysas/tinas (alltså även icke-färskvaror - vilka man såklart inte lämnar)

/K
 
C
Tror iofs inte att det är så stor vits med att blåsa ur elelement med tryckluft.. >_>

Måste bara inflika att det låter lite spöklikt att låta hela huset bli djupfryst på vintern..
 
Tack för svar! Det är elvärme i hela huset, så tömma några element och vattenledningar samt termostater klarar vi oss ifrån..

Värmeslingan finns ju redan så det är ju inget problem.. om den inte drar 1kw förståss. Annars då? Slitage på husdelar, kakel osv.. dålig stillastående luft hör man ju lite om. "Fritidshuslukt".

Helst ska vi förståss få det uthyrt som vinterbostad i 4-6 månader.. kallställningen är pga att vi flyttat och har lite för starka känslor till huset & området :)
 
Kanske ni har nytta av att sätta in en "solarventi" för att förebygga att det blir muggig lukt.

http://www.solarventi.se/
 
Redigerat:
  • Gilla
Mattias77b
  • Laddar…
cheetah1 skrev:
Tror iofs inte att det är så stor vits med att blåsa ur elelement med tryckluft.. >_>
Om du har ett vattenburet system så måste du tömma det - eller se till at ersätta vattnet med ngt som inte fryser/blanda i ngt så det itne fryser. Annars kommer rören att frysa sönder - och du får läckor till våren - jag har sett ett hus där man glömt tömma systemet - där dessutom värmerören gick under golvet - well det golvet var rätt ruttet kan jag säga :(

Och har man inte ett system som lutar perfekt så bör man nog blåsa ut det - tyvärr kan de ge andra effekter som korrosion i systemet - men nu var det ju elvärme så det problemet finns ju inte :)

/K
 
Du har inte övervägt att sätta in en luft/luft-värmepump som håller underhållsvärme, tex 10-15 grader och ställa termostaterna på el-elementen på 8 grader som backup ifall pumpen inte orkar med vid sträng kyla? Huset skulle må betydligt bättre men det går ju en del ström som kostar en slant. Förbrukningen blir dock mycket mindre än man först kan tro i och med att det inte än någon som springer i dörrar och förbrukar duschvatten m.m.
 
alltså detta med absolut kallställning.......

Jag kallställer varje vinter mitt hus som är ett f.d. åretrunt hus från början av förra seklet och byggt i putsad tegel. Jag har dock frostvakt på tre ställen. Köket, badrummet och utrymmet där vattenmätaren sitter. Stänger av vattnet just där, men ett år var vi med om att själva mätaren hade frusit, så därför frostvaktas även det utrymmet.

Eftersom du har ett trähus kommer du ha mycket mindre problem med fukt och muggig luft än vad jag har. Däremot funderar jag över möbler och inredningsdetaljer. Jag har märkt att vanliga folierade ikeagrejer inte klarar klimatsvängningarna. Folien har släppt på bokhyllor o annat. Rent trä har en annan förmåga att anpassa sig. Kanske något som kan hända med era köksinredningar.
 
Redigerat:
Tack för alla tips.. något som får luften att cirkulera är alltså att föredra, om man vill göra någon sorts investering. I ett fall som vårt. Det handlar isåfall mer om inredningen än byggtekniska detaljer. Med tanke på de rejäla sprickor som finns på en del ställen vid fönster och dörrar (på ganska nya tapeter) tror jag huset har kallställts förr också, innan vår ägo.

Vi har ju dessutom två fina rejäla vedspisar som brassar igång huset på en kväll om man kommer hit ett par dagar en vinterhelg.. det blir nog mkt bra :). Detta är sista helgen till permanentat i nya boendet.
 
Vi kallställer och luften inne i stugan har blivit mycket bättre sedan vi satte till en luftsolfångare med fläkt. Det är ju inte sol alla dagar men den ser till att man får ett luftbyte. Finns några olika fabrikat att välja på och jag tror inte att det är så stor skillnad mellan dessa. Luktar nu friskare och känns inte fuktigt som det kunde göra tidigare. Kanske skulle fungera med en vanlig fläkt men då får du ingen extra värmning av luften. Finns lite trådar om detta om du söker t.ex. på Solarventi.
 
  • Gilla
PierrePierre
  • Laddar…
Jag skulle aldrig kallställa något hus över huvud taget.

De tusenlappar man sparar försvinner definitivt någon annanstans.
 
Doldr skrev:
Jag skulle aldrig kallställa något hus över huvud taget.

De tusenlappar man sparar försvinner definitivt någon annanstans.
Förklara, nu blir jag nyfiken ;)
 
Skit i att kallställa. Se till att ha 5-10 grader istället. Jovisst det kostar att ha hus men då lär du inte få några problem med frostskador eller att tapeterna krullar ihop sig under våren etc etc...
 
pipewelder skrev:
Skit i att kallställa. Se till att ha 5-10 grader istället. Jovisst det kostar att ha hus men då lär du inte få några problem med frostskador eller att tapeterna krullar ihop sig under våren etc etc...
Är det så vanligt då ?
Jag har varit i många hus som kallställs - visst kan det finnas vissa egenheter - men man kan ju också välja hur man bygger dom.

Och sommarstugelukt, som ofta förekommer iaf då man "öppnar för säsongen" finns det ju idag system mot, tex solarventi

Jag kör dock än så länge på 3-5 gr underhållstemperatur - så slipper jag tömma ledningar. köra hem färg och andra vätskor, stänga av och tömma kyl/frys osv osv

/K
 
Vi har kallställt varje vinter i 25 års tid utan problem. Tömmer ur vattnet, häller glukol i vattenlåsen, tar hem digitalboxen, tömmer kyl och frys. TV, kyl/frys, dvd, stereo och allt annat har klarat nedfrysningen utan problem. Då har vi inte tapeter utan väv/panel på väggarna, tapet kan visst spricka av rörelserna i träet. Man spar några tusen kronor i el varje år, och slipper bekymra sig för ev. strömavbrott/kortslutningar i elprylar och annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.