JBa skrev:
Ajdå, får man inte ha mindre nivåskillnader på sin trädgård? Dax för mig att riva alla min fina kallmurar.

Självklart är 20-30 cm inget problem. Skulle vara skillnad om det vore 1 meter djupt. Tycker jag iaf, vad juridiken säger har jag ingen aning om.

Om man är orolig över hur nojiga grannar ska hantera mindre och temporära håligheter i tomtgränstrakterna kan man ju köpa detta och tapetsera med. [länk]
Se bara till att grannens ungar inte river ner dem. Det brukar vara en rolig sysselsättning.

Inte för att det hjälper TS men hur klarar sig personer motsvarande grannen i verkligheten. Och stackars barn med en sån morsa.
Det är faktiskt precis en sån jag har tänkt mig att köpa och sätta upp.. Men rivs den ner så tänker jag inte ägna dagarna i ända åt att sätta upp ny.

Men då har man iaf gjort något för att hjälpa till även om jag spontant tycker det inte borde behövas Men som jag skrev ovan kan det hindra att någon hindras från att ramla (vilket dom sen kan göra i 100 andra omständigheter inom sin egen tomt) så kan jag lika gärna fixa det.
 
injonil skrev:
Nu skojar du väl ändå?!

Vid en nödsituation tar man givetvis den snabbaste vägen.

Det verkar inte riktigt som om du verkligen vill veta svaret på din fråga...
Nej jag skojar inte..

För det första är det inte en vall grav vi har gjort som är där för att hindra folk till åtkomst till vår tomt.. Det är grävt för att att kunna plantera vintergrön linguster. När den vuxit upp så kommer det vara ett "hinder" där iaf.. Vad händer om dom skulle sysselsätta sig med häckhoppning och ramlar eller stukar foten vid landningen på min tomt? Mitt fel även då?

Det jag menar är att jag gräver inte och sätter inte häck för att göra så folk får springa 15 extra meter vid en nödsituation. Jag gör detta för att det är snyggt och brukligt när man har en villa. Så du får ursäkta om jag tycker att man använder sig väl av normala ingångar till en tomt. Väljer man att ta andra udda vägar så fine.. men då är det väl ändå en risk man själv väljer?

Du får det att nästan att låta som jag skulle vara dum i huvudet som tycker att man skall använda sig av vanliga entre gången eller garageuppfarten när man vill ta sig in till vår tomt.

Men jag hoppas och tror att jag missuppfattar dig..

PS Sidoparantes: nu får iaf våra gräsmattor lite efterlängtat vatten dock synd för dom som går på semester denna veckan. En annan får slita i två veckor till innan det är slappardags DS
 
Totte_S
Har du pratat med grannmorsan om det som hände? Eller bara här på forumet och med övriga grannar?
Jag menar, någon nämnde grannsämja, och ett grundläggande redskap i alla relationer är kommunikation. Direkt sådan är att föredra. ;-) Du verkar ju ändå reagaera gansak sunt, så varför inte ta ett snack med henne och se till att ni slipper det här en gång till...
 
Redigerat:
Totte_S skrev:
Har du pratat med grannmorsan om det som hände? Eller bara här på forumet och med övriga grannar?
Jag menar, någon nämnde grannsämja, och ett grundläggande redskap i alla relationer är kommunikation. Direkt sådan är att föredra. ;-) Du verkar ju ändå reagaera gansak sunt, så varför inte ta ett snack med henne och se till att ni slipper det här en gång till...
Nej inte ännu... man vill ju lugna ner sig lite själv också samt även ge henne chansen att faktiskt komma och be om ursäkt för att hon brusade upp och betedde sig så som hon gjorde.

För visst skall man inte sticka under stolen med att man blir irriterad och speciellt i efterhand när första chocken har lagt dig.

Vår inställning är att en ursäkt vore på sin plats, men vi kommer iaf sätta upp lite plasttejp för att göra det lite mer synligt.

/thrill
 
Jag tycker man ska hantera det som två problem. självklart är det inte ditt fel att grannungen snubblade och ramlade men för att visa god vilja kan du ju sätta upp plastband. problem nr 2 är ju värre, hysteriska grannar som stormar in genom stängda dörrar kan inte accepteras. förklara för grannen att det var trist med barnet men att ni inte accepterar deras beteende.
 
styrman1 skrev:
Jag tycker man ska hantera det som två problem. självklart är det inte ditt fel att grannungen snubblade och ramlade men för att visa god vilja kan du ju sätta upp plastband. problem nr 2 är ju värre, hysteriska grannar som stormar in genom stängda dörrar kan inte accepteras. förklara för grannen att det var trist med barnet men att ni inte accepterar deras beteende.
Precis så som jag ser det hela ....

Dock vill jag ge henne en möjlighet att kunna förstå att hon inte betedde sig på ett acceptabelt sätt och komma över och be om ursäkt. Jag pratade dessutom med en annan granne som har ganska tät kontakt med den familjen och förklarade hela saken för han hade fått höra hennes syn. Även han tyckte att det inte var snyggt av henne att uppträda på det sätt hon gjorde. Kanske med lite tur så förmedlar han lite hur vi känner över det hela och hon tänker över situationen.

/Thrill
 
Hej!

Intressant tråd. Har själv barn, 3 barn. två går, åt varitt håll, den tredje åker fortfarande vagn. Har själv alltför stora planer och projekt p gång som är påbörjade. Grävde ut och ordnade med en höjning/stödmur mot en granne (etfer att ha kommit överrens med dem innan förstås) Mkt maskiner gropar och annat. En byggarnetsplats m.a.o. Visst har jag om fastighetsägare ett ansvar men JAg kan inte vara hemma dygnet runt och kolla vad grannbarnen är och gör. Proffsen som utförde arbetet satte inte heller upp staket, band o.d. varje kväll eller under högerna. Upp till var och en att ha koll på sina barn. Mina gjorde sig inte illa, och då var det ändå på deras tomt allt hände. Har också grävt ur mot gatan, där det kommer upp en stödmur efter semestern, grävarns semester. Inte band eller staket. Bara 20 - 30 cm djupt. Inte hört nåt från grannarna, annat än att det SER illa ut i grannskapet, med glimten i ögat. Tror på tidigare inläggs författare. Dialog innan, under och efter arbetet. F.ö. anser jag grannens beteende vara HELT oacceptabelt! Man går inte in till andra utan att ha fått någon form av bekräftelse att det är ok.

/R
 
jo visst fan verkar det som din granne beter sig oacceptabelt. men som det ser ut sa kanner du inte grannen i fraga speciellt bra (da hade ju aldrig situationen uppstatt) och vet inte varfor hon reagerar pa detta satt. hon kanske har varit med om nagon olycka med barn tidigare och darav hennes uppspelta beteende. jovisst det ursaktar inget, men det kan finnas en forklaring..

DU o andra sidan som verkar som en resonlig person borde ju ta tag i det har med grannen i fraga och reda ut det. att dra upp det med andra grannar i kvarteret och dra runt det pa interent innan att ni forsokt reda ut det sins emellan tycker jag att det ar ocksa HELT oacceptabelt och kan mycke val fa dig sjalv att framsta som en skvallerkarring..
hjalper som sagt inte grannsamjan det heller.

sa ta ett par djupa andetag och ga in a prata med grannen. ni kan sakert losa det har helt sjalva utan att dra in en massa annat folk i en sadan bagatell. det blir mycket battre i langden :)
 
Hmmm. Det finns väl vanliga diken lite varstans, och inte står det några varningsskyltar vid dessa...
 
Jag tycker att du ska prata med barnet och förklara att du är ledsen att hon slog sig. Till föräldern kan du däremot påpeka att det nog finns anledning att hålla henne under uppsikt eftersom hon inte är så gammal. Om dessa hål var gjorda där tomten vätter mot gatan så måste hon ju dessutom varit och traskat där det kommer bilar och det är verkligen inte okej för en treåring. Jag tycker att föräldrarna ska vara glada att något värre inte inträffade.
 
Strikt så har fastighetsägaren ansvar för att ingen skadar sig på dennes mark. T.ex. måste man se till att ingen ramlar på is utanför, gäller t.om. inbrottstjuvar.

Och sen är det sannolikt olaga intrång som grannen gjorde.

Vill du vara brutal så sätt upp ett 2 meter högt staket så kommer ingen in som du inte önskar :p
 
Låt det vila ett tag. Antingen får du en ursäkt eller en ovän för livet.
Personligen hade jag bara skrattat åt hennes tilltag. Gissar på stressad mamma med trasig tvättmaskin som inte fått sex eller vila på ett tag.
Håll oss uppdaterade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.