Vad är de egentligen för skillnad mellan ekk och ekrk? Får man använda båda som kulo eller måste ekk läggas i rör?

Mvh anders
 
  • Gilla
Neo111
  • Laddar…
EKK får läggas utanpåliggande, men det är svårt att få snyggt, den är inte tillräckligt styv.
 
  • Gilla
Neo111
  • Laddar…
Ok. Enda skillnaden är då att ekkr är styvare?
Får man dra sådan kabel igenom vägg? Eller måste man lägga i rör? Tänkte dra ut ström till altanen

Mvh anders
 
abel48 skrev:
Ok. Enda skillnaden är då att ekkr är styvare?
Det är flera skillnader, t.ex. EKK har ingen biledare, ostyv som en sladd, ingen "aluminiummantel", annan PVC osv.

Jag skulle nästan vilja påstå att ända likheten som EKK och EKRK har, i princip, är att de båda är installationskablar.'

abel48 skrev:
Får man dra sådan kabel igenom vägg? Eller måste man lägga i rör? Tänkte dra ut ström till altanen.
Installationskablar i allmänhet får man gå igenom en vägg med. Rör rekommenderas, men är så vitt jag vet inget krav.



//Patrik
 
Redigerat:
  • Gilla
Neo111
  • Laddar…
abel48 skrev:
Ok. Enda skillnaden är då att ekkr är styvare?
Får man dra sådan kabel igenom vägg? Eller måste man lägga i rör? Tänkte dra ut ström till altanen

Mvh anders
EKRK får inte användas i våta utrymmen, en altan borde ses som ett vått utrymme. Använd EKLK i stället som är godkänd för detta.

Finns för övrigt inget fulare än installationer med EKK där kabeln har "hängmage" och är mer krokig än rak mellan klammer...
 
  • Gilla
Neo111
  • Laddar…
Mikael_L
Ja kort sagt får EKK användas överallt där EKRK får användas.
(Men inte tvärtom, då EKK t.ex. kan sättas i fuktiga utrymmen)

Men den är inte lika styv och därmed svårare att få rak och snygg, vore det inte för denna sista egenskap torde EKK ha konkurrerat ut EKRK för länge sedan.
 
  • Gilla
Neo111
  • Laddar…
Den största elfirman i min hemort är löjligt kåta i EKK, och har alltid varit. De klamrar EKK överallt! Även där det estetiska styr väldigt mycket.
Var där en gång och skulle köpa EKLK också, men kom hem med EKK fast än jag hade sagt EKLK.

På firman jag jobbar på så tror jag inte ens att EKK används, EKLK för det mesta.

//Patrik
 
Redigerat:
  • Gilla
Neo111
  • Laddar…
ekk är en bra, prisvärd, och smidig kabel där den inte syns, och om man är tvungen dra den i rör längre sträckor.
men i blickfånget använder man EKRK där omständigheterna tillåter, annars EKLK.
en kompis gör om köket hos sig och sätter svart kakel samt väggen intill blev också svartmålad, ser häftigt ut! men han ville ju såklart ha ett eluttag på den väggen och han frågade mig om det finns svart uttag och kabel, ja uttag och dosa har ju eljo renova i svart tänkte jag, men kabel blir ju svårt, så kom jag på den eminenta N1xv 3G1.5!! den är ju tillåten att dra inomhus också, så det fick bli den och svartlackerade APK-klammer! blev riktigt coolt.
 
  • Gilla
Neo111
  • Laddar…
Att man använder EKK och inte EKLK är nog en ren kostnadsfråga, EKK lite snabbare att arbeta med (mer meter/tim), lite lättare att släpa på (mindre ryggont), betydligt lägre pris.
Och det är priset som i nio fall av tio är "problemet" när man pratar med kunder.
 
  • Gilla
Neo111
  • Laddar…
Patrik_Hed skrev:
Det är flera skillnader, t.ex. EKK har ingen biledare, ostyv som en sladd, ingen "aluminiummantel", annan PVC osv.

Jag skulle nästan vilja påstå att ända likheten som EKK och EKRK har, i princip, är att de båda är installationskablar.'



Installationskablar i allmänhet får man gå igenom en vägg med. Rör rekommenderas, men är så vitt jag vet inget krav.



//Patrik
EKRK får inte ligga dolt, dvs du får inte gå med den genom vägg, eller lägga den i list. Dvs enda nackdelen med den kabeln är att den endast får användas i torra utrymmen och måste vara synligt förlagd (kan dock självklart döljas av möbler etc).
 
  • Gilla
Neo111
  • Laddar…
Genom vägg är tillåtet med EKRK och sedan är det väl en tolkningsfråga om kabelkanal år dolt, Degår att öppna och åter stänga utan att göra åverkan på kanal eller omgivning (man behöver inte måla eller tapetsera om för att se kabeln).
Sedan om EKRK är praktiskt i en kanal är en annan fråga.

Protte
 
  • Gilla
Neo111
  • Laddar…
Hur skulle det vara möjligt att använda EKRK om man inte inte fick passera en vägg? Självklart får man gå med EKRK genom en vägg!
 
  • Gilla
Neo111
  • Laddar…
Tusen tack för alla tips. Tror jag kör med ekk då den inte kommer synas värst mycket. Men får jag lägga ekk inne i en vägg eller är de bara rakt igenom?

Mvh anders
 
  • Gilla
Neo111
  • Laddar…
Den får läggas löst i vägg om den spikskyddas vid genomgång av regel samt är dragavlastad i bägge ändar
 
  • Gilla
Neo111
  • Laddar…
Och det kan ju vara kul att kunna byta kabel utan att behöva öppna väggen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.