Hej
Jag tänkte lägga igen ett planteringsland som vetter ut mot gatan ca 10 * 3m. Här finns 4 låga dekoratiosnträd och en massa blommor och buskar som växt ihop. Vi tänkte spara träden och lägga någon form av grus i hela planteringen. Vi har kollat ut ett grus vi vill ha, typ gårdsgrus. Men vad behöver jag ha under? Markväv? Hur mycket behöver jag gräva ur? Hur många m2 grus kan det tänkas gå åt till 30m2?

Sen tänkte vi även lägga en rad med samma grus runt huset istället för de mossiga plattorna som ligger där nu. Är det bara att ta bort plattorna och lägga ett tunt lager grus med väv under?

Har även en rad med två plattor med gräs emellan där man kan ställa en bil jämte vårt garage. Tänkte även här lägga samma grus. Behöver jag göra något underarbete här förutom att gräva bort gräset?


Tacksam för svar..
/Pelle
 
Om du lägger ett 5 cm tjockt lager så blir det 1,5 kubikmeter.

Markväv under är bra, det hindrar jruset från att blandas med jorden och minskar mängden ogräs.

Frågan är om du behöver gräva bort något alls, är det OK att det blir sisådär 5 cm högre så är det ju bara att hälla ut grus ovanpå. Då har du ju också mäjligheten att ångra dig och ta bort gruset, sätta ner buskar elelr liknande om du skulel vilja ha det plus att du slipper arbetet och kostnaden för att ta bort jorden.

När det gäller plattorna runt huset skulle jag låta dom ligga kvar och endast täcka dom med grus, om det funkar och inte blir för högt. Plattorna kommer stoppa ogräs bättre än någon markduk.

/fredrik
 
Skulle vilja tillägga att även om man inte behöver gräva bort under så bör man göra det om nuvarande underlag är gräs/jord eller liknande, eftersom topplagret där är ganska "svampigt" - och inte så fast, och är det dessutom växtlighet så kan det ju vara bra tat ta bort det för att undvika att få ruttnaden växtdelar som underlag.
/K
 
om jag tar bort stenen... somvi tänkt använda till annat.Är det dumt att lägga gårdsgrus(singel)runt huset..(källare) ?
 
pirko skrev:
om jag tar bort stenen... somvi tänkt använda till annat.Är det dumt att lägga gårdsgrus(singel)runt huset..(källare) ?
Nej, det är väl alldeles utmärkt, jag har makadam runt mitt hus. Singel är dränerande och bra.

Om du vill ha det lättskött kanske du ska överväga att ha någon kant mellan singlet och gräsmattan eller vad du nu har, det blir enklare att underhålla då.

/Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.