Jag hade tidigare två stuprör som bara rann ut på marken. Ingen bra lösning så för tre år sedan ledde jag ner dessa i ett markavloppsrör (110 mm) som efter ca 7 meter mynnar ut i en stenkista som är rejält dimensionerad och dessutom har mycket sprängsten under.

Det har fungerat bra men för någon vecka sedan upptäckte jag att vid ett häftigt regn att det inte svalde vattnet utan det sprutade utpp vatten i övergången mellan stuprör och markvattenrör. När det upprepats ett par gånger bestämde jag mig för att göra något åt saken.

Gräver fram stenkistan och frilägger röret. Börjar med att med slang i ett av tilloppen trycka ner vatten. Får samma effekt att vattnet snabbt stiger. Det vatten som kommer ut i stenkistan rinner snabbt undan så det är inte kistan det är fel på. Upptäcker då att röret är fullt med ett ganska fast slem (alger?). Det ligger lite grann utspolat under röränden. Skrapar sedan ur röret, fyller nästan en hink. Efter att jag fått bort detta är det inget problem när jag spolar igen.

Vad göra för att undvika detta?
 
en " lövgaller" ( vet ej namn) på stupröret kan stoppa en hel del löv och annat som kan fastna och ruttna i röret .Man får rensa gallret i stället. Kolla firmor som säljer takrännor och dyl.
gaia
 
Jag tror inte att det är ruttna löv. Jag har lövsilar, men där är aldrig några löv eftersom jag inte har några höga träd i närheten som kan ge löv till taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.