Hej. Läste att man kunde sänka ner en dränkbar pump och koppla på en ca 20-30 meter vattenslang för att få upp värmen i poolen. Sicken tur att jag har precis detta liggandes, slangen är ca 30 meter och 1/2" tror jag, något större än den vanligaste trädgårdsslangen.

Nu till frågan. Vart skall jag placera pumpen i poolen och var skall jag släppa ner vattnet igen för bästa effektivitet och för att detta inte skall störa cirkulationen till reningsverket. Poolen är 4x8 meter och på 45m3. Kommer jag ens att märka någon skillnad? Idag har jag ca 16,5 grader i poolen, men har inte lagt på presenningen nattetid den senaste veckan. Och Ja jag vet att jag enligt lag skall ha skydd över poolen men det är ingen större risk att nåt skall hända där jag bor ;)

Skall presenningen vara över poolen dygnet runt när det inte används för att behålla värmen eller skall jag ta av den soliga dagar så solen kommer åt bättre?

Tacksam för svar.

Mvh Andreas
 
Jag har byggt sådan uppvärmning och det funkar.
Har ställt en plasttunna en liten bit från bassängen som är kopplad med en slang från bottentömningen av bassängen och botten på tunnan, har dränkbara pumpen i den och 140m vattenslang på altantaket returen tillbaks till bassängen över kanten vid utsuget till filterpumpen.
En solig dag är det ca 8-10 grader varmare på returvattnet
 
Poolen måste alltid ha mössa på sig när man inte badar för att hålla värmen (oskyddad pool tappar 2-3 grader per natt). Bästa är en solfolie men du måste hittan en långsiktig lösning fför din uppvärmning.

När det gäller din hemmagjorda solfångare så bör det funka, se bara till att ta kallt bottenvatten o släppa ut det uppvärmda en bit bort från ditt insug.
Hoppas inte för mycket på din lösning till 45m3, men ett par grader ska det kunna ge.
 
Du har nog rätt "Nimajneb" att 45m3 är nog för stort för denna uppvärmning.
Jag har 13m3 så det är lite skillnad
 
20-30 meter slang 45m3 vattten??
jag har 45m3 vatten och har både 5st solfångare + 9kw värme pump
ligger konstant på 30 grader under sommarn och då jobbar värmepumpen mycket kan jag säga.
så mitt råd köp värmepump finns att hitta på blocket från 10-15ooo klart värt pengarna så ni kan använda poolen mvh Borgen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.