Hej!

Jag funderar på att bygga ett enplans fritidshus på plintar. Ett riktigt lågbudgetbygge. Huset blir ca 6*11 meter.

Jag har studerat bjälklagskonstruktioner för plintgrund på träguiden.se. Där är bjälklaget upplagt på bärlina. http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup2spalt.aspx?id=4378&image=/upload/CAD-3Dbilder/grunder/3D-0304-G33-S.jpg&type=3d&contextpage=5945&ncwl=1

Min fråga är: kan man konstruera en grund där man fäller in bjälklaget med balkskor? Alltså på samma sätt som man konstruerar altaner?

I så fall hade jag tänkt mig att göra en bärlina med dubbla 45*220 i tre plintrader och sedan sätta 45*220 med cc 600 i balkskor som bjälklag. Innergolvet kommer att vara ett plankgolv. Huset är tänkt att byggas med lätt pulpettak (papp eller plåt) på 45*220 takbalkar cc 600 på tre stöd och väggarna kommer att reglas med 45*120.

Jag har sett att en del friggebodar har den här konstruktionen. Fördelen är ju att grunden inte blir så hög. Men håller det eller blir det för svagt? Eller blir balkskorna för svaga vid brand?

Någon som vet hur jag räknar på detta eller har erfarenheter av eget bygge?

Eller är den här tanken lite väl lågbudget...?

//F
 
Redigerat:
Jag byggde till mitt timrade hus med ett sovrum på detta viset, och det står än, men hur det blir med ett helt hus på det viset vet jag inte..
Men tror jag ville satsat på att INTE ha balkskor om jag skulle ha bygt ett HELT hus på balkskor..
Man kunne ju kanske ta balkskor tilsammans med att du lägger den på plinten och förankrar den i balkskorna. Men det var kanske det du tänkte på.
 
  • Gilla
Edmund50
  • Laddar…
Jag gjorde en risig Sketchup bild för att visa vad jag menar. Jag kanske inte använder alla byggtermer helt korrekt ;)
 
  • 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går nog fint. Så är vår tillbyggnad på 30 kvm till sommarstugan konstruerad.
 
Sen har jag sett en del konstruktioner där man sätter en klenare regel i underkant på bärlinan och jackar ur. Skogsindustriernas Enkelstugan är konstruerad så. Är detta bättre rent hållfasthetsmässigt än balkskor?

Finns det något sätt att räkna på detta?

Bifogar bild.
 
  • bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alternativ två med regel i underkant tror jag är ännu hållbarare, båda varianterna verkar användas flitigt.
 
  • Gilla
Christer Lidström
  • Laddar…
Jag tror precis tvärt om.
Balkskor med riktig godkänd härdad ankarskruv är det proffsigaste sättet att bygga på idag.
Alternativet med en klenare regel som stöd för golvbjälkarna är en variant som har använts t.o.m. innan det fanns balkskor. Den funkar också så klart men är onödigt krångligt (men billigare :) byggsätt.

Din dimensionering verkar helt rätt.
Själv har jag tänkt ett liknande bygge (15x5,5m) och exakt dina dimensioner på virket både i tak, golv o väggar..
Så länge du inte har bärande väggar eller konstruktioner som vilar på balksko-golvreglarna så skall det inte vara något problem. Du får ett stabilt golv.

Taket med c/c 600 och 45x220 med 3 m spännvidd är t.o.m. lite overkill.
Jag har precis byggt klart ett tak till en gäststuga med 3,4 m i spännvidd och det taket är "stabilt som betong"
Rätt dimensionering skulle vara 45x220 K24 och c/c 1200 men jag köpte vanligt virke och satte det med c/c 600 i stället.

Ett litet tips är att välja ut reglarna själv på brädgården så att du får virke som inte är skadat, har sprickor eller för många kvistar. Om du dessutom väljer de tyngsta brädorna får du virke som har bra hållfasthet.
Jag gjorde nämligen den missen en gång, att jag lät brädgården köra hem reglarna. . . 1/3 fick de ta tillbaks då de var av undermålig kvalité.
 
Hej, har nyss byggt en utbyggnad på nästa detta sätt!

Men vi drog fast en 22x95 tryckimpad under "ramen", på den vilar bjälkarna med cc 600, såklart fäste vi dem med långa franska skruvar och två spik i varje genom ramen in i golvbjälken. ( skråa kan man ju också göra från insidan) Men det blev stabil som bara den!

Vi gjorde på detta sätt för vi vill ha en tryckimpad mot pappen... bara för att vara extra säker :) Blir lättare att lägga trossbottenskivorna också ;)

Lycka till!

Danne
 
Redigerat:
  • Gilla
ULC
  • Laddar…
du behöver inte dra dit en regel i underkant.
räcker med balkskor+ du drar i 5" spik från utsidan, 4 st.
sitter berget.
men innan du gör detta så spika fast en tryck imp 1"4" under alla reglar på c/C så du kan lägga i så asfaboarden kan vila...
hoppas du förstår tanken???

mvh
snickar estwing
 
  • Gilla
jondau
  • Laddar…
Fetkubrick skrev:
Jag gjorde en risig Sketchup bild för att visa vad jag menar. Jag kanske inte använder alla byggtermer helt korrekt ;)
Det håller, skippa även dubbla reglar där du fäster balkskor. Lägg istället en liggande120x45 mm uppepå som du fäster det stående väggreglarna i.
 
pbengtsson skrev:
Det håller, skippa även dubbla reglar där du fäster balkskor. Lägg istället en liggande120x45 mm uppepå som du fäster det stående väggreglarna i.
en syll har man alltid....
tycker allt du kan ha dubbla vid sidorna då det är ett väggtryck där.
sen givetvis en syll....

mvh
snickar estwing
 
  • Gilla
Bikermicke
  • Laddar…
estwing skrev:
en syll har man alltid....
tycker allt du kan ha dubbla vid sidorna då det är ett väggtryck där.
sen givetvis en syll....

mvh
snickar estwing
Tänkte mer om det var budget så räcker det med en ståede 45x220 istället för dubbla. Fick inte helt klart för mig hur långt det var mellan plintarna (1200mm cc?)
 
pbengtsson skrev:
Tänkte mer om det var budget så räcker det med en ståede 45x220 istället för dubbla. Fick inte helt klart för mig hur långt det var mellan plintarna (1200mm cc?)
sen måste man även kryssa kortla detta bjälklag.
saken e den att sätta en 120 syll på en yta på 45 mm gör man ej även om det är budget.
antingen kortlar man 60 c7c på yttersta raden lr så läggar man dubbla.
samma matrial så jag hade lagt dubbla.
men kryssningen är ett måste i bjälklaget.

mvh
snickar estwing
 
  • Gilla
Vange80
  • Laddar…
estwing skrev:
sen måste man även kryssa kortla detta bjälklag.
saken e den att sätta en 120 syll på en yta på 45 mm gör man ej även om det är budget.
antingen kortlar man 60 c7c på yttersta raden lr så läggar man dubbla.
samma matrial så jag hade lagt dubbla.
men kryssningen är ett måste i bjälklaget.

mvh
snickar estwing
Är inte riktigt med, det jag menade var att spika en ram av 45x220 på plintarna som man fäster balkskor, på denna lägger man en 45x120 för vägg reglarna. På ritningen som bifogades var ramen dubbla 45x220, detta tror jag togs från träguiden, men där var nog mer avsikten att ha ett större upplag än 45mm i ändarna och då kör det dubbla för enkelhetens skull.
 
japp men på ramen på sidorna kan du ej spika en syll på bara 45 mm underlag.
förstår du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.