hmm, nu kanske du inte ska räkna med snitt effekten.

jag vet inte hur många watt en normal dragare kan hosta fram men lek med tanken 300W (om nu en sladdis plockar ut 6-700W).
man kanske kan räkna bakåt från vridmomentet åxå för att få en ung siffra.

Om hälften går till värme så är 150W en hel del.. men som sagt under ett kort ögonblick och med fläktar o isolering så blir det nog inga brännblåsor.
 
Min äldsta Makita går att köra så varm att det är svårt att hålla i den stadigt, en riktig slitvarg med maratonmotor. 0,5 i verkningsgrad för motor och växellåda är nog inte orimligt.

Protte
 
Jag tycker själv att en ännu viktigare egenskap hos en skruvdragare än energiinnehåll är maxeffekt. De flesta batteriladdare idag är hyfsat snabba - särskilt Li-Ion - och man kan ju alltid ha ett fulladdat extrabatteri med sig utifall att. Maxeffekten sätter dock en gräns för hur tunga jobba skruvdragaren kan utföra, oavsett hur många fulladdade batterier man är beredd att kasta in. Effekt mäts i Watt eller Volt * Ampere.

Eftersom elsystem (elledningar, säkringar m m) dimensioneras efter strömstyrka (A) ger för två snarlikt dimensionerade skruvdragare skruvdragaren med det högre volt-talet den högre effekten.

Nu vet man inte alltid dimensioneringen men en tumregel som ofta stämmer är att man får den högsta maxeffekten om man väljer skruvdragaren med det högsta Volt-talet. Jag hade prioriterat detta när jag köpt ny skruvdragare (utöver ergonomi och kvalitet). För två skruvdragare med samma Volt-tal hade jag valt skruvdragaren med högre Ah eftersom det batteriet har högre energiinnehåll (ofta landar man då på en skruvdragare med Li-Ion-batteri).

En parentes - till skillnad från bensinmotorer har elmotorer maxeffekt från första varvet. Därför gäller att varje skruvdragare som belastas allltid avger sin maxeffekt (oberoende av varvtal).
 
Beape skrev:
Jag tycker själv att en ännu viktigare egenskap hos en skruvdragare än energiinnehåll är maxeffekt. De flesta batteriladdare idag är hyfsat snabba - särskilt Li-Ion - och man kan ju alltid ha ett fulladdat extrabatteri med sig utifall att. Maxeffekten sätter dock en gräns för hur tunga jobba skruvdragaren kan utföra, oavsett hur många fulladdade batterier man är beredd att kasta in. Effekt mäts i Watt eller Volt * Ampere.

Eftersom elsystem (elledningar, säkringar m m) dimensioneras efter strömstyrka (A) ger för två snarlikt dimensionerade skruvdragare skruvdragaren med det högre volt-talet den högre effekten.

Nu vet man inte alltid dimensioneringen men en tumregel som ofta stämmer är att man får den högsta maxeffekten om man väljer skruvdragaren med det högsta Volt-talet. Jag hade prioriterat detta när jag köpt ny skruvdragare (utöver ergonomi och kvalitet). För två skruvdragare med samma Volt-tal hade jag valt skruvdragaren med högre Ah eftersom det batteriet har högre energiinnehåll (ofta landar man då på en skruvdragare med Li-Ion-batteri).

En parentes - till skillnad från bensinmotorer har elmotorer maxeffekt från första varvet. Därför gäller att varje skruvdragare som belastas allltid avger sin maxeffekt (oberoende av varvtal).

nja

maxeffekt är ointressant ur användarsynvinkel så länge inte verkningsgraden är utredd.
Men det är helt sant att starkare maskiner ofta är kopplade till Volt talet på batteriet. (nu jämför jag tex Bosch GSR olika varianter)

har inte sett någon skillnad på NiMH o Li Ion laddningstider. Det hänger på laddaren o inte batteriet (så länge vi pratar kvalitet).
 
Nimajneb skrev:
nja

maxeffekt är ointressant ur användarsynvinkel så länge inte verkningsgraden är utredd.
Men det är helt sant att starkare maskiner ofta är kopplade till Volt talet på batteriet. (nu jämför jag tex Bosch GSR olika varianter)

har inte sett någon skillnad på NiMH o Li Ion laddningstider. Det hänger på laddaren o inte batteriet (så länge vi pratar kvalitet).
Jag håller inte med om att maxeffekten är ointressant ur användarsynvinkel (inte ens den nominella som inte tar hänsyn till verkningsgrad).

Jämför med bilar där man glatt jämför uteffekt mätt i hästkrafter på motoraxel (DIN) istället för det mer relevanta hästkrafter ner i hjulen/marken (WHP) "där jobbet sker". Förlusten i transmissionen kan vara över 20%. Få bilanvändare går steget vidare och försöker räkna fram WHP när de jämför SAAB mot Volvo. På samma sätt tror jag att de flesta köpare av skruvdragare skulle uppleva nominell maxeffekt som en intressant indikator av skruvdragarens förmåga även om de därmed ignorerar verkningsgrad ut till chucken. Kikar man på skruvdragare i samma kvalitetsklass tror jag att verkningsgraden inte skiljer sig jättemycket.

Visst vore det bra (och inte särskilt) svårt för tillverkare att mäta uteffekten i chucken i en skruvdragare. Vi får hoppas att det kommer en sån angivelse vad det lider...
 
Vad skulle dina hästkrafter ge mer än en max moment angivelse? Tycker det bara skulle förvirra för användaren.
 
Nimajneb skrev:
Vad skulle dina hästkrafter ge mer än en max moment angivelse? Tycker det bara skulle förvirra för användaren.
Motorstyrka (effekt) är ett ganska intressant mått i många sammanhang eftersom det har en direkt koppling till vilka uppgifter maskinen kan användas till. Starka maskiner är mer allsidiga. Batteridrivna maskiner är inget undantag.

Det fina med elmotorer (till skillnad från förbränningsmotorer) är att de har en rak effektkurva. För en elmotor är maxeffekt ingen fiktiv siffra som endast dyker upp högt upp i varvtalsregistret (som för en bil) utan den effekt som elmotorn kommer att avge så snart den belastas (arbetseffekt). Det är därför inte fråga om något "max moment" utan varvtalsoberoende uteffekt. Det är därför som elbilar har så grym acceleration från stillastående :)

Ett mått som uppenbart förvirrar för användaren är måttet amperetimmar. Batteribranschen har hängt sig kvar vid måttet amperetimmar, vilket var ganska användbart då man ville jämföra bilbatterier (som nästan alla har 12 volt) mot varandra. Ett bilbatteri med 80 Ah har större energiinnehåll än ett bilbatteri med 60 Ah. Det folk lätt missar är att energiinnehåll mäts i Joule (Volt * Ah) och inte amperetimmar. När man sen börjar jämföra amperetimmar mellan skruvdragare utan att ta hänsyn till aktuella spänningstal (som kan skilja med en faktor 3) blir förvirringen total.

Lite intressant att läsa att just den bransch som myntat begreppet amperetimmar (bilbranschen) nu talar uteslutande om effekt (watt) hos sina batteridrivna elmotorer och inte om amperetimmar hos de batterier som driver motorerna. Vi får hoppas att de kan påverka även andra branscher att gå över från amperetimmar till mer relevanta mått.
 
Beape, hakat upp dig:D

Då tar vi det igen.....
Varför räcker inte ett pragmatiskt vridmoment för att visa på styrkan hos maskinen?

och please.... inte ett ord om Ah, det vet vi ju alla att det ger en relativ indikation hur länge ett batteri håller.
 
Hmm... känner att jag måste lägga mig i:)

Ah (Amperetimmar A*h) är som sagt måttet på den "mängd" ström ett batteri kan leverera under nominell utspänning/märkspänning; detta är dock lite luddigt definierat då batteriets spänning sjunker då batteriet tappar laddning.

För att förstå "kinadragarens" svaghet relativt ett germanskt märke :) så gäller följande:

En enkel modell av batteriet innehåller en ideal spänningsgenerator Ui i serie med ett inre motstånd Ri. (Ri kan för enkelhets skull betraktas som konstant men i verkligheten minskar den då batteriet blir varmt)

Om vi lastar batteriet med en yttre last Ro, motorn (dvs kör skruvdragaren) så kommer vid en låg last all spänning att ligga över det yttre motståndet och vi kan köra på maxeffekt relativt den effekt vi önskar.

Om vi däremot ökar effektuttaget (dvs kör på fullt) så kommer en större del av spänningen att ligga över det inre motståndet på batteriet. Dvs vid ökad ström minskar spänningen över vår yttre last (motorn) och effekten sjunker.

Dvs strömmen blir (I=U/R)

I = U/(Ri+Ro)
Den elektriska effekten vår motor utveckar blir således (P=U*I=R*I*I)
P=Ri*U/(Ri+Ro)*U/(Ri+Ro)
Detta gör att billighetsdragarens batterier inte leverarar fullt då maskinen går för fullt och den blir svag! (Förluster i motor och transmission spelar även roll!)

För övrigt så utvecklar en "typisk" 12V dragare ca 300W, dvs drar ca 25A momentant; om batteriet inte kan leverara 25A gör den inte det!
 
Redigerat:
Micke...är du säker på att resistansen ökar o inte minskar vid värmestegringen i batteriet? Kan vara så, men fördjupa dig gärna, nyfiken på vad du anser om mototresistansen vid ökad temp as well.
 
Nimajneb skrev:
Micke...är du säker på att resistansen ökar o inte minskar vid värmestegringen i batteriet? Kan vara så, men fördjupa dig gärna, nyfiken på vad du anser om mototresistansen vid ökad temp as well.
Sorry - du har helt rätt! :) Batteriets inre resistans minskar givetvis vid ökande temperatur. ( ... och omvänt är vissa batterier lite svåra att jobba med under kyla) Däremot så sabbar man batteriet på sikt om man låter det bli varmt.

Bra källa är annars http://www.buchmann.ca/toc.asp

Vad som händer med motorn vet jag dock i skrivande stund inte:confused:
 
Koppar som de flesta andra metaller har positiv temperaturkoefficient, dvs resistansen ökar med ökande temp. Så effekten minskar på en varm motor. Ro ökar.

Protte
 
Beape skrev:
Det fina med elmotorer (till skillnad från förbränningsmotorer) är att de har en rak effektkurva. För en elmotor är maxeffekt ingen fiktiv siffra som endast dyker upp högt upp i varvtalsregistret (som för en bil) utan den effekt som elmotorn kommer att avge så snart den belastas (arbetseffekt). Det är därför inte fråga om något "max moment" utan varvtalsoberoende uteffekt.
En fråga utanför batteriresonemangen, du menar inte relativt konstant moment istället?:confused:
 
Nimajneb skrev:
Beape, hakat upp dig:D

Då tar vi det igen.....
Varför räcker inte ett pragmatiskt vridmoment för att visa på styrkan hos maskinen?

och please.... inte ett ord om Ah, det vet vi ju alla att det ger en relativ indikation hur länge ett batteri håller.
Visst fungerar det utmärkt att använda vridmoment för att ange styrkan hos en maskin (och jag ska korrigera mitt tidigare inlägg - det är *vridmomentet* som är konstant genom varvtalsregistret för en elmotor). Relationen är Effekt (w) = Vridmoment (Nm) x Varvtal (1/s).

Både vrid- och effektuppgifter har sin användning. För vissa uppgifter (som att dra i en skruv) är vridmomentet intressant. För andra uppgifter (som att borra hål) är maxeffekten intressant.

För en maskin som ska användas till att både dra i skruvar och borra hål vore det självklart bra att känna till både vrid och maxeffekt för att kunna bedöma maskinens egenskaper.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.