Hej!

Vi har just upptäckt att fukt tränger upp ur vårt betonggolv i källaren. Huset från 30-talet köpte vi i vintras och då syntes inget! Nu bildas det små vattenpölar med kristallklart vatten, inte nära ytterväggarna utan planlöst utspritt över golvet. Vi har en fläkt som suger upp ca 3L per dag på en 30 m2 yta. Grundvattnet är ca 5m ner så jag antar att det är det som spökar. (Vi har en spets i trädgården)

Vid besiktningen hade förre ägaren en fläkt igång i källaren och torkade tvätt där så då syntes inget. Inget mögel finns för det är bara betong i källaren. Dolt fel?..

Någon som vet hur vi fixar problemet?? :confused:

Tacksam för tips!!!!
 
Kanske behöver dräneras om. Osäkert om det kan vara dolt fel. Om inte omdränering gjorts på de senaste 20-30 åren kan man nog inte åberopa dolt fel. Det kan inte vara kondens möjligen? Om du har kalla vattenledningar i rummet kan det bli rätt mycket kondens på dessa på sommaren.
 
Om det är grundvatten som tränger upp är det väl dränering som krävs. Det finns en möjlighet att spola rent befintlig dränering men om det är en långsiktig lösning vet jag inte. Frågan är när ert hus fick sin dränering lagd? Förmodligen fixar ni problemet genom att gräva upp runt grunden och lägga ny dränering :)
Ett dolt fel är ett fel som inte går att se vid en besiktning men jag har för mej att det finns en del begränsningar i det också. Ett 30-talshus med källare som inte fått sin grund åtgärdad de senaste 20 åren har sannolikt fukt i källaren, det tror jag inte räknas som dolt fel utan som ett fel man borde förutsett att det finns.
Kan man däremot hävda att säljaren visste om problemet men inte upplyste om det kan det vara grund för att få priset nedsatt alt problemen åtgärdade av säljaren. Att fylla problemrummet med våt tvätt och fläkt just dagen för besiktning är ju en aning misstänkt :)
 
Med fläkt menar du att det är en avfuktare? Att en avfuktare tar upp 3L vatten per dag är inget konstigt, det finns i luften.
 
Tveksamt om omdränering runt grunden fixar hela problemet - det kan mycket väl vara markfukt under källargolvet/grundmurarna, och att dessa suger upp markfukten kapillärt (så är det i mitt hus från -43 iaf, även om jag inte får pölar utan "bara" fukt). Isåfall måste du nästan bila upp källargolvet och dränera innifrån också.
 
Tack för svaren! Ja, jag är ju rädd för att det blir att bila upp källargolvet och dränera inifrån också.. Men hur gör man det? Bort med cementen, dränera (det är här jag är osäker på hur man gör..) och så gjuta ny platta?

Vi har ju avlopp i golvet så då måste vi lägga om dem också väl? Pust!

Dräneringen runt huset är nog obefintlig, det är ju byggt på 30-talet, tror inte man dränerade då? Vi har lerjord vid grunden.
 
b8q förresten, Vad har du gjort åt fukten i ditt hus från -43 nere i källaren? Eller har du några planer?
 
Mikaelbe, javisst menade jag en avfuktare, kom bara inte på namnet när jag skrev..! :)
 
Är du säker på att det kommer underifrån? Om källardörren står öppen så drar varm fuktig luft in och kondenserar på det kalla golvet (ungefär som på en kall ledning). Kolla detta först, innan du bilar upp golvet. Är det inte tätt så har avfuktaren inte en chans att hinna suga i sig fukten.

Troligen hade gamla ägaren också problem, varför skulle annars spetsen ha installerats? Källare i gamla hus är inte byggda för att vara snustorra, så länge man bara har dom som garage och tvättstuga är det OK, börjar man däremot stoppa i mattor, plastfärg och gipsskivor så blir det problem.
 
rodluvan skrev:
Nu bildas det små vattenpölar med kristallklart vatten, inte nära ytterväggarna utan planlöst utspritt över golvet. Vi har en fläkt som suger upp ca 3L per dag på en 30 m2 yta. Grundvattnet är ca 5m ner så jag antar att det är det som spökar.
Om grundvatten finns 5 m ner i marken så har nivån höjds en antal meter för att hamna jämt med ditt källargolv. Är det verkligen möjligt?
Har du inga vattenrör eller annat kallt i källartaket? "Planlöst spridning" skulle kunna vara kondens från taket. Uteslut andra läckor - stäng all vatten och se om vattenmätaren rör sej.
Borra ett håll i golvet där det står vatten och kolla om det finns fritt vatten under.
gaia
 
gaia skrev:
Om grundvatten finns 5 m ner i marken så har nivån höjds en antal meter för att hamna jämt med ditt källargolv. Är det verkligen möjligt?
Nej, det går inte att suga upp vatten kapillärt så att pölar bildas. Däremot kan pölar bildas om man blåser varm fuktig luft på ett kallt golv. Stäng alla ventiler och dörrar och låt luftavfuktaren jobba. Om det är kallt i källaren kan du kanske komplettera med lite värme, luftavfuktaren kan ta upp mer ju varmare det är. Och som sagt, kolla om det finns rör som läcker nånstans.

Vissa tror att man kan ventillera ut fukt ur en källare, det kan man göra om luften man ventillerar med är torr, som på vintern. På sommaren är det tvärt om, man ventilerar bort fukt från sin trädgård genom att köra ner den i källaren... :)
 
  • Gilla
Olle_75
  • Laddar…
Rullar Du ut plast uppepå golvet så ser Du från vilket håll fukten kommer. Kondens kan ge sjukt mycket vatten, jag har tätat ett plåttak rejält innan jag fattade det:(:D
 
  • Gilla
Olle_75
  • Laddar…
Vilken bra ide med plast på golvet! Då kan vi vara säkra på vart fukten kommer ifrån. Vi har rör synligt i taket, men vi har kännt på dem för att se om de var fuktiga och droppade och de kändes torra.
Vattenmätaren rör sig inte, det har jag kollat flera gånger. Blev lite överkänslig angående vattenmätaren eftersom det "brusade" i den i våras och det visade sig bero på läckande invattenledning på vår tomt!!.. Så nu har vi bytt den..och blivit ett antal tusen fattigare...:(

Pratade med grannen eftersom vi från början hade likadan hus! Det var på 30-talet så ett antal ombyggnader senare är det inte så mycket likhet kvar... Men de hade också haft fukt i källaren och då hade dränering runt huset hjälpt. De hade inte bytt källargolv, men däremot så hade förre ägaren bytt avlopp, och då måste väl de rimligen ha gjort något åt golvet eftersom avloppen ligger i golvet. Men jag blev i alla fall glad av att höra att de inte hade behövt bila upp och dränera under!

Funderade på det där om att man på sommaren får in trädgårdens fukt i källaren! Vi har ett värmelelement på därnere, men maken hade faktiskt fönstrerna öppna i tio dagar eller så för han fick för sig att han ville "lufta" källaren. Kan det ha varit en bidragande orsak?

Har inte varit nere där i helgen. Ska lägga plast på golvet och återkommer med resultatet!
 
  • Gilla
ClasH
  • Laddar…
Vi får borra ett hål i golvet också och se vad som finns under!..
 
Om vi stänger dörren och har avfuktaren på så blir det faktiskt torrt på golvet. Det har vi testat. Men man ska väl inte behöva ha avfuktare på jämt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.