Ska köpa en ny tvättmaskin o funderar över vilken jag ska ta, hittat två prisvärda, en bosch och en electrolux, båda samma pris och ungefär samma egenskaper...men vilket märke är mest pålitligt?
 
Skulle säga att det är hugget som stucket.
 
reperatör vilken han tycker du ska ta.
 
Har själv en Bosch och har bara två små negativa saker att säga om den:
1) Jag kan inte stänga av "färdig-pipet"
2) Strumpor fastnar mellan lucka och trumma och förblir otvättade och/eller ocentrifugerade beroende på när under tvätten de fastnar.
 
elektrolux regerar :)
 
"Tysk" mekanik för "Svensk" alla dagar i veckan.

Just Tvättmaskiner har dom absolut tuffaste kraven på sig mekansikt sett.,
 
Nimajneb skrev:
"Tysk" mekanik för "Svensk" alla dagar i veckan.
Är väl inget svenskt med Elektrolux tvättmaskiner iofs... (annat är företaget)

Har dock själv ingen erfarenhet av Bosch. Miele och Cylinda brukar väl anses som snäppet bättre än resten, dock.
 
Har senast köpt en Electrolux diskmaskin, torktumlare och dammsugare för jag gillar att handla i Electroluxbutiken vi har. Torktumlaren som är 5-6 år har varit inne på service för byte av tätning lucka/trumma där kläder kunde klämmas och missfärgas, samt byte av vajer till lucklås. Dammsugaren bytte jag motor på själv efter 6-7år då den "dog". Diskmaskinen ännu inga problem.
Har sedan en Bosch tvättmaskin som är ca 10år och en kyl/frys 20år, och har aldrig varit några problem. Gångjärnen på kyl/frys är nu helt slut, men lever vidare lite till med några distansbrickor.
Så min känsla är att Electrolux inte längre är något toppkvalitet utan endast en i mängden där det nog skiljer mera mellan olika modeller och tur/otur.
 
vespaman skrev:
Är väl inget svenskt med Elektrolux tvättmaskiner iofs... (annat är företaget)

Har dock själv ingen erfarenhet av Bosch. Miele och Cylinda brukar väl anses som snäppet bättre än resten, dock.
Elux har fortfarande produktutveckling i Sverige, men även på andra ställen. vartmaskinen är monterad spelar ju ingen roll.
 
Det kan vara otur men den electroluxtvättmaskinen vi köpte för länge, länge sen är den sämsta maskin vi köpt någonsin alla kategorier, dessutom var servicen då (i Sala 1988, det kan ha skett utveckling :)) den sämsta vi stött på, ALDRIG MER Electrolux tvättmaskin sa vi då och det har vi hållit. Faktum är att det bästa köpet vi gjort (fått mest ut för pengarna i funktion och kvalitet) är Zanussi vilket väl är helägt av Electrolux tror jag så f-n vet om det finns nåt man kan lita på? Har haft problem med Gaggenaus micro och på jobbet krånglar en Miele så alla tillverkare kan missa, servicen är nästan viktigare så man slipper stå där med trasiga/krånglande maskiner utan att få hjälp.
 
Nimajneb skrev:
Elux har fortfarande produktutveckling i Sverige, men även på andra ställen. vartmaskinen är monterad spelar ju ingen roll.
Har dom verkligen det (för tvättmaskiner)? Var då någonstans, och vilka varumärken?
 
vespaman skrev:
Har dom verkligen det (för tvättmaskiner)? Var då någonstans, och vilka varumärken?
Kan inte säga till 110%, men det står säkert på deras globala hemsida alternativt så kan du ju ringa huvudkontoret i Stockholm o fråga.
Kan hända att dom bara gör floorcare och kyl/frys o mikro i Sverige o resten i Italien.
 
Du frågade ju om Bosch eller Electrolux men jag vill bara slänga in en kommentar om Siemens. Vi byggde nytt och köpte allt man behöver i hushållaapparat väg och tvätt och tork kommer hos oss från Siemans. = TOPPEN.
Tvättar bra och du kan ställa in en massa. Köpte på mässa och fick paket pris på värste modellen: 8000:- för båda!

Kan vara värt att kolla upp!

(Det var hem och villa mässan i gbg...)
 
Bosch=Siemens
 
Nimajneb skrev:
Bosch=Siemens
Ja, så kanske det är ja... :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.