Jag har för några år sedan köpt mig en liten stuga i skogen, bygd 1923 och är timrad med bredfodring på.
Bredfodringen är så dårlig (man kan se kort på "bilder" här på siten) så den skall ju bytas, men är det något lönt att lägga till extra isolering utanför dom timrade väggarna, eller är detta bara idioti?
Synpunkter och förslag.....
 
Fasadbyte är ett gyllene tillfälle att tilläggsisolera utvändigt. Det blir betydligt effektivare än isolering invändigt. Svårigheten är att bevara fasaden lika vacker som ursprungligen.

Minst lika viktigt som värmeisolerande material är att du då lägger vindtätt skick över hela fasadens höjd, så att du täcker ytan framför både trossbotten och vindsbjälklag. Just dessa ytor förklarar varför utvändig isolering är bättre än invändig.
 
Vad bra. För tillbygget (Sovrummet) som jag redan har byggt till så har jag tagit höjd för detta. Så det är 10cm / 2"4" storlek UTANFÖR den gamla originala väggen.
Men började bara bli lite fundersam när jag leser på diversa trådar i forumet..
 
Vanligaste tjafset om timmerväggar brukar gälla ångspärr av plast; var man lägger den och om man ö.h.t. ska använda sådan.

Konsultera gärna en van snickare innan du fortsätter! Om du nu är duktigare gör-det-självare än jag själv... ;)
 
Skall inte vara någon plast i väggarna. Papp men inte plast. Står så på dom absolut flesta trådarna här inne i alla fall..
Så jag går för det när jag fortsätter med väggen..
Men är inte så duktig GDS'are när det rör sig om såna saker.. Så det är bra med info.. Tack tack..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.