Tjenamors.

Jag har i ca 10 månader arbetat åt en firma som gör väldigt mycket villa-installationer här i krokarna, så det har blivit lite av min vardag nu. Jag tänkte bara höra med er om era bästa tips när man rörlägger en ny villa för att det ska gå så snabbt och smidigt som möjligt att slutkomplettera sedan! Saker som att t.ex. dra 5-ledare från central och dela upp på diskmaskin, micro och ugn och sådant. Jag försöker uppnå så bra resultat som möjligt men självklart vill man ju gärna hålla ner timmarna för att gynna firman samtidigt.

Kul om ni kommer med lite tips!
 
?

Strukturera dragningen, kolla på andra villa installationer..
 
Om du inte efter tio månader har fått den kunskap som du behöver är jag övertygad om att du INTE kan få den här på några mer eller mindre "kloka" svar. För det finns inget "rätt" sätt utan alla som jobbar med tex. villor har sin egen väg och det som fungerar perfekt för den ene kan vara helt "bakvänt" för de andre. Det enda sättet är nog att jobba med dom som har erfarenhet och ta till sig lämpliga delar av deras kunskaper.
 
Han kanske inte just menar basic-saker som t.ex. att dra rör, utan mer avancerade "tips & trix".

//Patrik
 
Och vad skulle det va? allt man gör i en villa är ju rätt basic, och det finns lika många sätt att göra, som elektriker (nästan).
 
Att splitta upp 3-fas grupper för att spara tid är inget att rekomendera. Det är visserligen godkänt, men jag tycker att man ska undvika det så långt som möjligt.

Om man sätter samtliga dosor i huset samtidigt, så slipper man släpa runt på så mycket material. Går även snabbt att sätta dosor med regelfäste som inte kräver något ytterligare fästmaterial.
Gör kopplingarna i takdosor för att slippa ha kopplingsdosor i väggarna.

Om man lägger rör så gäller det att planera innan, så du kan lägga samtliga rör i en vägg samtidigt istället för att lägga ett och ett.

Nu för tiden lägger man ju mycket slang med färdigdragen tråd som också sparar tid. Där kan man även dra flera slangar samtidigt.

Fästa flera rör/slangar med klammerband/hålband istället för att sätta klammer på varje rör.

Montera apparater med snabbanslutning.

Köpa färdigkopplade centraler
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.