Jag och min fästmö har ett nybyggt hus där vi lät tillverkaren ta hand om att borra vatten och hela alltet.
Och i vintras så blev det en ispropp för att röret var grävt på 40 cms djup. Då vi inte litar på att tillverkaren ska åtgärda felet som de skapat(är inte första gången nått går åt helsike med dem) så tänkte jag lägga in en värmeslang i röret.
Är det någon här som har gjort detta själv och som kan rekommendera en tilklverkare eller liknande?
 
Gräv fram slangen och lägg markisolering direkt ovanpå slangen så är det löst för lång tid framåt helt passivt och ni kan få kallvatten hela tiden (det som blir stående i slangen blir varmt med värmekabel).

40 cm är inte omöjligt att handgräva och kan inte tänka mig att det är så lång sträcka.

Protte
 
För länge, länge sen gjorde vi det (1988) men då låg värme kabeln lindad runt slangen på utsidan, styrdes av en av/på knapp om jag minns rätt man fick själv slå på den om det vart väldigt kallt väldigt länge eller rent av redan blivit en ispropp. Det fungerade bra men jag minns inget om tillverkare etc men värmekabeln köptes på samma ställe som vattenledningen.
 
Det finns "livsmedelsgodkänd" värmekabel och inuti slangen så blir den mycket snabbare att tina ispropp.

Isolera ovanpå!

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.