Hej!
Funderar på att skaffa ett villalarm nu när höstmörkret börjar närma sig.
Jag har kollat runt på nätet och hittat ett bolag som heter Vikinglarm http://www.vikinglarm.se/
Finns det någon som har erfarenhet av Vikinglarm. Är det ett seriöst bolag?
De verkar ha bra larmpaket med många tillbehör och med bra priser men är deras larm något att ha?

Magnus
 
Seriöst bolag tja svårt att säga. De har funnits sen mars -08 om de är ett lyckat företag eller ej går inte att svara på, hurvida garantider och reservdelar finns om 5 år vet man inte. Men som man brukar säga man får det man betalar för. Det är en bedöming du får göra
 
Det som lockar är att man får relativt många delar till larmet som skulle kosta en förmögenhet om man väljer ett operatörsbundet larm. Det känns inte vettigt att lägga en massa pengar till ett vaktbolag som ändå troligtvis inte hinner fram om det händer något. Jag är ute efter ett gsm-larm som man kan bygga ut för en rimlig kostnad.
Är det någon som vet något annat larm med vettiga priser men har bra kvalité?
 
648 kr/kvartalet betalar vi för ett husdjursanpassat trådlöst larm med 3 sensorer plus att alla viktiga fönster och dörrar har egna sensorer, överfallslarm ingår liksom väktarutryckning vid larm. Vi valde Securitas för att det är ett känt företag som funnits länge på marknaden och som utifrån detta får sägas vara seriöst och dom finns troligen kvar 3 år senare. Drygt 200 kr/mån med väktarutryckning uppfattar vi som nästan billigt, vi skulle inte välja nåt litet okänt företag för ett sånt uppdrag för att tjäna 100 kr/mån eller hur mycket billigare nu Vikinglarm är? Har bekanta som köpte ett liknande larma av annat märke men där man är väktare själv, alltså larmet ringer upp ens egen mobil och så får man skynda sej hem för att själv ta hand om tjuven eller larma polis. Vi föredrar att väktaren sköter om själva kontakten med tjuven :)
 
Jag är väl lite snål men den löpande månadsavgiften blir ganska så hög om man ska ha larmet under en livstid. Det lär ta minst 15 minuter för en väktare att ta sig fram till huset och då är det redan försent. Frågan är om det är värt dessa pengar?
Jag tror det räcker med ett larm som stör tjuven och kallar på grannarnas uppmärksamhet.
Men det är ju svårt att veta... Jag har kollat securitas-larmet som jag kan få för 375 kr genom mitt försäkringsbolag och betala en månads avgift på 259 kronor. Det verkar ju ganska bra men ändå dyrt i längden och det är ju egentligen bara för tjuven att klippa av telefonledningen in till huset så är det larmet inte till någon större nytta:)
 
En väktare är ingen polis. Polisen tar hand om tjuvar, Väktare skall ses som vaktmästare. Däras jobb är att åka till det larmade objektet och se till att följdskadorna minimeras. Det ända en väktare har som inte var man har är tjänstemannastatus (där av våld mot tjänsteman) En väktare kan bara gripa på envar. exakt som var man kan.
Efter att själv ha jobbat en lång tid med larm och lås så kan jag säga att jag lägger hellre pengar på ett bättre larm och uppringning till mig själv och vänner.
Det man oftast lurar sig på är "det kostar ju bara si och så varje månad" vilket bli bra mycket i längden och skulle olyckan vara framme så är självrisken lägre än vad du totalt har betalt genom åren.
 
frohike skrev:
En väktare är ingen polis. Polisen tar hand om tjuvar, Väktare skall ses som vaktmästare. Däras jobb är att åka till det larmade objektet och se till att följdskadorna minimeras. Det ända en väktare har som inte var man har är tjänstemannastatus (där av våld mot tjänsteman) En väktare kan bara gripa på envar. exakt som var man kan.
Efter att själv ha jobbat en lång tid med larm och lås så kan jag säga att jag lägger hellre pengar på ett bättre larm och uppringning till mig själv och vänner.
Det man oftast lurar sig på är "det kostar ju bara si och så varje månad" vilket bli bra mycket i längden och skulle olyckan vara framme så är självrisken lägre än vad du totalt har betalt genom åren.
Jag är nog inne på samma resonemang som "frohike".
Bättre att larmet skickar ett SMS till en granne som i sin tur kan kalla på polis.
Jag tror grannsamverkan plus ett larm som avskräcker är det som är mest effektivast
Men som sagt finns det någon som kan tipsa om ett bra larm och gör att tjuven backar?

Ska det vara GSM-kopplat larm? Finns det i så fall något kontantkort som man slipper fylla på med pengar varje år för att inte kortet ska sluta gälla.

Jag är novis när det gäller larm så ge gärna tips och synpunkter...
 
Vad skall man säga om dom? Tja har vart reggade sen 2005, Fskatt och moms sen 2008. Enskild firma ägaren född 1980. Ej någon behörig ingenjör inbrottslarm. Ej medlem hos Swelarm. En varning brukar klinga hos mig när man vill framhöva att man är Polisgodkänd. Det är inte svårt, du måste bara vara ostraffad. Kan påpekas att det finns runt 2000 företag som är polisgodkända, men enbart 200 st som har någon typ av cert som ställer krav på ekonomi och kunskap mm.

Så det gäller även där, det är upp till dig vad du känner. Finns det några reservdelar om 5 år.

Fyller på med mer..

Vidare när man tittar på hemsidan så finns det småsaker som hela tiden drar igång klockorna. Att framhöva CE-märkning? Föga intressant så man inte får sälja elektronik mm utan CE.märkning.
Enbart mobilnummer för kontakt men ett 0200 nummer för jour? och någonstans så känner jag igen nummret, men kan inte placera det mer än att jag kan inte låta bli att förknippa det med några lås och larmskojjare som härjade för ett antal år sen.
larmet som han påstår att han har utvecklat känns skumt, känns kinaprodukter, dessutom inte ens är SBSC-intygat

Citatet "Då 80% av våra produkter är egenutvecklade och tillverkade enligt våra villkor samt normer levererar vi säkerhet med omtanke och kvalite." när 2/3 delar är DSC eller wisdome så kan inte jag få det till 80%

Kan säkert hålla på mer, men i det stora hela för vikning ett seriösare intryck även fast dessa inte heller är medlemar hos Swelarm.
 
Redigerat:
frohike skrev:
En väktare är ingen polis. Polisen tar hand om tjuvar, Väktare skall ses som vaktmästare. Däras jobb är att åka till det larmade objektet och se till att följdskadorna minimeras. Det ända en väktare har som inte var man har är tjänstemannastatus (där av våld mot tjänsteman) En väktare kan bara gripa på envar. exakt som var man kan.
Efter att själv ha jobbat en lång tid med larm och lås så kan jag säga att jag lägger hellre pengar på ett bättre larm och uppringning till mig själv och vänner.
Det man oftast lurar sig på är "det kostar ju bara si och så varje månad" vilket bli bra mycket i längden och skulle olyckan vara framme så är självrisken lägre än vad du totalt har betalt genom åren.
Det är ju just det man vill ha, en person som åker till mitt hus när larmet har gått och jag inte är hemma. Jag vet skillnaden på en väktare och en polis och kan lagen om envarsingripande och nödvärn. Att skicka dit grannar och vänner som man inte vet om dom är hemma när man behöver känns inte speciellt säkert heller, bättre att veta att någon faktiskt kommer att åka dit när det behövs.
Det går att räkna på många sätt, 200 kr/mån är det värt för oss alla fall oavsett vad det blir på årsbasis. En dagens rätt kostar 60-70 kr/dag så har man 3 matlådor i månaden har man pengarna till väktaren :p
 
Somsakt,, marknaden för hyrlarm finns ju av en anledning. Och alla värdesätter allt olika, som jag skrev jag har såpass mycket vänner och såpass bra kontakt med mina grannar att om någon är borta så finns det alltid någon annan att få tag på.
 
Var det inte så att Vikinglarmen gick på 433mhz istället för 868mhz för de nyare godkända larmen?
I praktiken vet jag inte vad det innebär dock...kan nog Frohike svara på.
 
Fördelen med 868 Mhz är att det är en frekvens avsedd för larm mm.
433 är en skräpfrekvens där du finner garageöppnare, komradio och masssa annat. Larm på denna frekvens ligger sekundärt i prio.
 
Vi har tidigare varit utsatta för ett inbrott. Tjuvarna bröt upp köksfönstret, lyckligtvis var jag hemma och befann mig på övervåningen och lyckades skrämma iväg tjuvarna.
Ett inbrott sker mycket snabbt, de var inne på några sekunder så en väktare hade nog inte haft en chans att hinna ta sig till huset.

Det kanske är bättre att gå till en lokal låsfirma som är medlem i Swelarm än att köpa larmet via Internet Det blir säkert betydligt dyrare men det kanske är värt det och man kan kanske pruta ner priset på hemförsäkringen med ett godkänt larm...
 
Har nu fått ett pris från en certifierad låsfirma.

Larmet har följande delar
1st Centralapparat Rco Runner
1st Fjärrkontroll
2st Trådlösa Ir-detektorer
5st Trådlösa Magnetkontakter
1st Trådlös Rökdetektor
1st Trådlös Manöverpanel
1st Inomhus siren ( trådbunden )
1st Utomhus siren ( trådbunden )
50m kabel
Klammer
Larmdekaler

larmet skall gå på 11 600:- inkl. moms + en gsm-uppringare som kostar 2600 kr

Har också fått svar från Vikinglarm gällande en fråga om larm-frekvensen .
Vikinglarms svar:

"Gällande frekvens på Gsm larmen så är det inte några problem med 433MHz
Alla delar som ska ingå i larmet måste läras in till larmet (kodas in).
När dessa är inkodade så är det bara dessa delar som kan styra larmet, därför har det ingen betydelse med frekvensen."


Det lutar nog åt att jag köper larmet ifrån Vikinglarm trots 433MHz då man får mycket mer för pengarna.

Har också frågat mitt försäkringsbolag vilka larm de godkänner för att få försäkringspremien sänkt. De svarar att de godkänner endast larm som är kopplade till ett vaktbolag och då får man premien sänkt med hela 5%.

Är det egentligen så viktigt med larmfrekvensen?

Är risken större för falsklarm med lam på 433MHz eller vad kan hända???

Är det någon som har provat larm från Vikinglarm???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.