har gått o suktat länge efter en enhandsfräs och då jag ser uppenbara fördelar med att nyttja Festools skenor som jag redan har till min TS55.

Om jag surfar runt så blir det snabbt klart att UK är åter en attraktiv marknad att köpa ifrån, runt 1000 lappen billigare än Sverige.

Vidare så verkar det som UK versionerna klara både 1/4" o 8mm frässtål out of the box. Som jag förstår är frässtålutbudet bra mycket bättre i kvarttum än i 8mm.

Från praktiska aspekter så står det på festools UK hemsida:
Scope of delivery:•
Ø 1/4" collet (6,35 mm)•
Ø 8 mm clamping collet


"clamping collet" typ klämring eller är det spännhylsa??

Hur är det, levereras den Svenska varianten på samma sätt, mao den fixar båda storlekarna??? Den Svenska sidan säger bara 8mm spännhylsa.....

Hur viktigt är EBQ vs Q modellen ?? Är det värt pengarna för en som inte fräser varje vecka.

ps.. om någon har en 1010 att sälja så PMa gärna men vill att den fortfarande ligger i 3årsgarantin
 
Spännhylsan för 1/4" går att köpa i Sverige men verkar levereras med mutter och kostar en förmögenhet (gör något Festool-tillbehör _inte_ det?). Har aldrig plockat itu min 1010:a och kollat om muttern hänger ihop med spännhylsan eller om man kan rota upp bara 1/4"-hylsan som reservdel. Hylsa och mutter har iaf Festool-nuffror 488755.

Jag hade definitivt köpt EBQ-modellen. Att inte kunna ställa varvtal ser jag som en enorm nackdel. Dessutom är motorbromsen trevlig.
 
Jag har köpt min 1010 i Sverige, och det följde bara med en 8 mm hylsa. Den svenska sidan stämmer alltså...

Hylsan snäpper fast i muttern, men inte värre än att det går att plocka bort den med handkraft (vilket inte är helt enkelt på en annan, modell större, fräs jag har). Dock är det lite pill, så byter man hylsa någorlunda ofta känns det som att en mutter till varje hylsa är det enda vettiga valet.

Jag håller med phl till 100% om att du skall satsa på en modell med varvtalsreglering, dvs EBQ eller EQ. Att köra på full "fräs" i alla lägen (som med Q-modellen) är inget jag skulle vilja göra. Ärligt talat begriper jag inte varför den ens finns med i modellprogrammet... EBQ har broms (stannar snabbt), vilket är klart positivt, men om man står ut med att vänta på att den skall stanna så kan man nöja sig med en EQ. Med tanke på hur liten prisskillnad det verkar vara mellan EQ och EBQ så skulle jag personligen valt EBQ.

När det gäller 3-årsgarantin tror jag att den bara gäller första ägaren. Men jag kan ha fel... jag tycker i varje fall att du bör kolla upp det innan du köper en i tron om att den förlängda garantin även gäller om du köper en beg maskin.
 
bygga_bo skrev:
När det gäller 3-årsgarantin tror jag att den bara gäller första ägaren. Men jag kan ha fel... jag tycker i varje fall att du bör kolla upp det innan du köper en i tron om att den förlängda garantin även gäller om du köper en beg maskin.
Det är inte det besked jag har fått. När jag har frågat Festool så har de sagt att garantin följer maskinen, inte ägaren. Det är dock bara det besked jag fått, behöver ju inte vara rätt för det.
 
phl skrev:
Det är inte det besked jag har fått. När jag har frågat Festool så har de sagt att garantin följer maskinen, inte ägaren. Det är dock bara det besked jag fått, behöver ju inte vara rätt för det.
Har du fått det beskedet av Festool är det med all sannolikhet så.

Jag hade för mig att jag läste motsatsen när jag gjorde registreringen, men jag kan mycket väl ha rört ihop det med något annat (kanske Boschs förlängda garanti?). Därför skrev jag "tror" ;)
 
Läste igenom garantidokumetationen till min TS55a och det står inget uttryckligen att den är personlig. Står bla att vid behov ska ny adress anmälas...
Q- modellen är iaf utesluten nu.
fortfarande konfunderad varför dom använder 2 olika uttryck för hylsan
"Collet" o "Clamping Collet". Ser man i tillbehörskatalogen i UK så heter det Collet..... suck.
 
Har idag varit och köpt en TS 55:a med 2 styrskenor. Men fick bara ett järn för skarvning (förbindningsmunstycke). skall det inte vara 2 stycken?
 
dusthall skrev:
Har idag varit och köpt en TS 55:a med 2 styrskenor. Men fick bara ett järn för skarvning (förbindningsmunstycke). skall det inte vara 2 stycken?
Jo, men de säljs styckvis. Märkligt att det inte var två med om du köpte ett paket med såg + två skenor. I annat fall borde säljaren upplyst dig om att du behöver två.
 
Det ska vara två förbindningsstycken, och var det ett paket med väska, två skenor och sågen ska det vara just två.

Nimajneb: Det är roligt att kunna köra kvarttum, men det är inget att sträva efter. Jämför snittytorna: 1/4": 31,65mm2 8mm: 50,24mm2. I England har 8mm blivit rätt vanligt och där framförs just åttamillimeterns större snittyta som ett argument. Jag köpte en 1/4"-hylsa till min DW621 , men det var för att jag hade lite stål redan.

Vad det är för skillnad på de olika spännhylsorna etc. låter jag vara osagt, men det går ju helt säkert att köra med båda sorterna.

Måste bara hålla med bygga_bo, det är knas att det överhuvud taget finns en 1010 utan varvtalsreglering.
 
Tack. får åka och köpa ett till förbindningsmunstycke på måndag.
Ringde och sa att jag ville ha ett bra pris på en TS55 EBQ-plus-FS och en extra 1400mm skena, samt tvingar, rekylstop och ett förbindningsmunstycke. fick ge 6200:- på xxxxxxxxxxxxx.
Var det ett bra pris?
Klarar man sig med en 1000Wattare på fräs, eller måste man gå upp på en 1400 alt 2200wattare för att fräsa kanter, mönster mm i MDF eller spånskiva? (upp till 22mm tjocklek).
Var ska man ha för tillbehör till fräsen för att vara lite allround?


---------------------------------------------------------------
Jag har redigerat bort namnet på handlaren ur inlägget ovan, av anledningen som Mr Handyman nämner nedan. Vill du trots allt att namnet ska stå, vilket jag inte rekommenderar, skicka mig ett PM så ordnar jag det.

//Daniel, moderator
 
Redigerat av moderator:
Fräsar har diskuterats många gånger här. Sök runt lite på handöverfräs etc. så kommer du att få en mängd uppslag på vad som är vettigt.
På grund av Festools repressiva prispolitik gentemot handlare som ger rabatter som överstiger Festools normer brukar vi aldrig skriva vem som gett rabatten här utan bara priset.


En universell handöverfräs för handhållet bruk tycker jag bör ha 1400w eller mer. För kantfräsning går OF1010 utmärkt. Angående mönster beror det på djup och bredd på spåret.

Tillbehör: Kopierringar, en bra uppsättning frässtål, eventuellt ett skenanslag om man jobbar med styrskena (med sänksågen alltså). Sen kommer ju frågan om bordsmontering in,men det finns också mängder med inlägg om här.
 
Dusthalls inlägg är redigerat av mig så att handlarens namn är utsuddat. Om Dusthall vill att namnet ska synas, var vänlig skicka mig ett PM.

//Daniel, moderator
 
Förstår anledningen till redigeringen och tycker att den är bra.
Det var en festool jag fundrerade på fräs. Har ju skenor nu, när jag skaffat TS55:an.
Är det lönsamt att köpa en fräs utomlands, eller blr det en massa strul med garantier mm, samt gissar att om man exempelvis köper från england, så måste man byta el-sladd till en med svenskkontakt. Lite lättare kanske att köpa en från Tyskland, då de har samma utag och stickproppar som vi i sverige.
Har idag en billig "Ferm-fräs 800watt" idag och är väl lite sugen på en lite mer proffsig maskin. Vilka spännhylsor följer med/finns det till Festools 1400Wattare?
Gissar att det bland annat finns 6 och 8 mm, o eventuellt 12 mm...?
 
Även med 1/2"

• Ø 8 mm clamping collet
• Ø 12 mm clamping collet
• Ø 1/2" (12.7 mm) clamping collet

Tråden handlar ju om Fräs i UK
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.