Hej jag har problem med en granne som hävdar att jag måste flytta min häck eftersom den står utanfö vår tomt och för nåra vägen.

Bakgrunden är att vi köpte huset för ca 5 år sedan, det ligger lite lantligt och vägen hör till en större vägförening. Vi är bara 4 hus på vår väg ( jag bor längst in och är enda huset på höger sida) och den beröda grannen har sin infart precis dår min tomt börjar fast på andra sidan vägen, så han kör inte på vägdelen där min häck är placerad. Inga av de andra grannana tycker att min häck är i vägen och de har dispyter med grannen nästan varje vecka.

Varför min häck är planterad utanför min tomt beror på att jag och min snälla granne längst in hade vår väg på andra sidan av min tomt och grannen körde över min parkeringsplats.

När den nya vägen byggdes flyttades min tomtgräns så häcken hamnade utanför vår tomt, detta skedde runt 1990.

Nu har grannen börjat parkera sin bil på andra sidan vägen mot min häck så bara personbilar skall kunna passera.

Vad kan man göra?
 
  • tomt.jpg
Det krävs väl ett beslut från "vägföreningen" för att flytta häcken. Den är väl inte din längre? Be grannen ta det med föreningen istället... :)
Skämt åsido.
Jag har lite svårt att förstå varför häcken helt plötsligt står olägligt, den hamnade väl inte MITT i vägen bara för att era tomter ser annorlunda ut numera, eller?
 
Redigerat:
Grannen har kontaktat vägföreningen ett flertal gånger men vi har inte hört något jag tror inte att han ligger så bra till där heller. Men om det kommer upp vem skall betala flytten?
 
precis vad jag tänkte på. Är väl bara att avvakta då. Han kanske "sköter om dina intressen" genom att gnälla på vägföreningen..
Känns spontant som att det är du som får betala om ni kommit överrens om annat när tomten/vägen drogs om. Om det blir tal om att flytta den ändå.
 
Frågan är vem som flyttade din tomtgräns? Om det var vägföreningen som gjorde detta så är det följdaktligen deras häck inte din. Hänvisa i sånt fall till dem.... Häcken skulle tagits bort när tomtgränsen ändrades om den var ivägen....Det är iaf inte ditt problem om det inte var du som planterade häcken efter tomtgränsflytten.
 
Ser nu att jag skrivit både fel och otydligt.
Eftersom häcken (borde) tillhöra vägen numera, är det dom som bestämmer över häcken. Logiskt kanske dom frågar dig om du vill ha den, om du vill flytta den till din tomt. I så fall tror jag du får bekosta flytten. Om du ger f-n i den nu när den inte är din, så får ju vägföreningen bekosta att ta bort den.
Om ni inte kommit överrens om annat när tomten och vägen drogs om såklart. Men om du är nöjd med häcken där den står är det väl bara avvakta som sagt.
 
Häcken står bra tycker jag, men det är lite trångt när grannen parkerar så man knappt kommer förbi med en vanlig bil.
 
Det är ju han som måste gå ut och flytta sin bil om det kommer större bilar som ska förbi. Hans huvudvärk mest..
 
Jag instämmer med föregående talare som konstaterar att om gränsen är flyttad så att häcken hamnat utanför tomten så är det inte längre din häck och inte heller ditt problem. Hänvisa till nya markägaren om det nu är vägföreningen eller någon annan. Du har för övrigt inte längre rätt att klippa den utan markägarens tillstånd... såvida det inte är grenar som sticker in på din tomt som du klipper.

Plantera en ny häck på din egen tomt och strunta i den som inte längre står på din tomt!
 
Varför parkerar inte din granne på sin egen uppfart? vad är det för parkeringsregler som gäller för vägen? är det tillåtet att parkera på den? i annat fall skulle kanske ett par parkeringsböter lösa frågan.....

/per
 
Det är en mindre väg med 4 hus så jag vet inte vad för parkeringsregler som gäller där.
 
Det ser du på skyltarna. Finns det inga skyltar så är det ev. zon-regler som gäller. Saknas det såna så är det 24 h som gäller. Dock parkeringsförbud 10 m från korsning och står man parkerad i "överslå'n" i en T-korsning så måste man lämna minst 3 meter till mittlinjen.
 
Redigerat:
Om det är en vägförening som äger vägen så bestämmer väl vägföreningen över parkeringsreglerna?
 
Rent allmänt så får man inte parkera så att man hindrar trafiken, vilket grannen tydligen gör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.