P
Vi har precis köpt lägenheten vägg i vägg med vår. Vi kommer ej att ombilda lägenheterna utan kommer att fortsätta betala två avgifter. Nu funderar vi på att göra diverse ombyggnationer. Först och främst göra en öppning mellan vår och den andra lägenheten (inga bärande väggar finns där) och eventuellt flytta befintligt kök till hall (påverkar inte heller bärande väggar, dock måste vatten dras om). Vi bor i en förening där man säger nej till det mesta. Behöver jag söka bygglov för detta? Eller räcker det med bygganmälan. Och om jag får ok från stadsbyggnadskontoret - spelar det då någon roll vad föreningen säger? Jag påverkar inte någon bärande vägg/balkar.
 
Ja det harr varit en ganska lång tråd här tidigare i sommar om en förening som kräver att man begär tillstånd från styrelsen om ALLA åtgärder i lägenheten. Min (högst personliga) tolkning av de olika linjerna i den tråden är att föreningen har rätt att kräva att du skall söka tillstånd, men däremot har föreningen inte rätt att neka dig tillstånd så länge du inte ger dig på bärande väggar eller stamledningar (som exempel).

Nu vet jag inte hur strulig din förening är, men jag skulle nog råda dig att begära tillstånd, men kanske utforma ansökan som information, "vi har för avsikt att göra detta osv.".

Vad gäller bygglov så är jag osäker, men med största sannolikhet så krävs det bygganmälan. Iom flytt av vatten till köket.
 
Även om du inte möter hinder i fråga om bygglov/bygganmälan berör ingreppet annan persons egendom. Rent juridiskt ägs fastigheten av föreningen, vars styrelsen måste godkänna såväl nya medlemmar som att någon bostad hyrs ut till ickemedlemmar. Att slå samman lägenheter, eller dela upp dem påverkar varaktigt antalet lägenheter, och är definitivt utanför det medlemmen själv kan bestämma utan inblandning.

Jag förstår din irritation: Med styrelsens goda medvetande köper du två lägenheter vägg i vägg med varandra, för att bo i båda. Då kan man tycka att styrelsen också borde godta förbättringar som underlättar gemensamt brukande. Men vad man än tycker har föreningen faktiskt rätt att avstyra sådana åtgärder som du beskriver.
 
hempularen skrev:
Min (högst personliga) tolkning av de olika linjerna i den tråden är att föreningen har rätt att kräva att du skall söka tillstånd, men däremot har föreningen inte rätt att neka dig tillstånd så länge du inte ger dig på bärande väggar eller stamledningar (som exempel).
Som jag förstod det så kunde föreningen även neka om man (osäker på den egentliga ordalydelsen) "väsentligt förändrade lägenheten". Att det är en dörr direkt in till grannen är nog en betydande förändring :surprised:
 
P
Hej, tack för svar. Vad gäller antalet lägenheter så förändrar vi inte dessa, utan vi behåller dem som två lägenheter. Jag har pratat med stadsbyggnadskontoret och de säger att jag inte behöver söka bygglov, och inte heller göra bygganmälan då jag enligt dem inte påverkar planlösningen i lägenheten/lägenheterna (deras mening är alltså att en dörr mellan lägenheterna inte påverkar planlösning - de har granskat ritningarna). Så min frågan är egentligen: om man enligt stadsbyggnadskontoret inte behöver söka bygglov/göra bygganmälan - kan då föreningen (dvs sittande styrelse - den styrelse vi hade vid förvärvet av den nya lägenheten hade inget emot våra planer - dock hann vi inte skicka in papper ritningar till den gamla styrelsen) hindra oss från att öppna upp mellan lägenheterna och hur kan de göra detta?

Mvh, Maggan
 
Redigerat:
maggan77 skrev:
kan då föreningen ... hindra oss från att öppna upp mellan lägenheterna och hur kan de göra detta?
Ja, enligt ovan. Eftersom ni behöver styrelsens godkännande så kan de helt enkelt säga nej.

Vad SBK säger har inget med saken att göra.

Hade det varit jag så hade jag nog helt enkelt bara satt in den där dörren. :cool:
 
Det enda maktmedel som styrelsesn har i det här fallet är att om ni tar upp dörren osv. utan att begära tillstånd eller gör det trots nekat tillstånd. Är att de kan hävda att ni grovt brutit mot föreningens regler, brott mot stadgar osv. Då kan de begära bostadsrätten förverkad, vilket i praktiken är en ansökan om vräkning.

Skulle mot förmodan styrelsen få gehör för detta i rätten så säljs bostadsrätten på auktion.

Det låter oerhört långsökt att styrelsen dels skulle lägga energi, dels föreningens pengar på att dra detta inför rätten, och ännu mera långsökt att de skulle få rätt.
 
Flytt av köket till ett annat rum måste vara bygglovspliktigt, det är ändrad användning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.