(bakgrundsinfo. L-formad trall som två rektanglar varav den ena är:i bredd 5,5 x längd 4 m, den andra är bredd 1,8 x 5,5 m.)

Hej!


Jag har läst många olika tips när det gäller trallbygge, alltifrån att använda singel som underlag för plattor (enligt en byggarbetsbok jag fått tag på) vilket verkar helt snett då singel inte låser likt makadam 16/32 eller liknande.

Hursomhelst delade jag upp trallbygget i två vanliga metodiker. 1. Jordborra och gjuta/plinta. Detta alternativ gick bort direkt då frostfritt djup i Uppland ligger på 1,6 meter. Jag kände inte för att borra 25 hål, 1,6 meter efter att ha läst folks skräckhistorier folk som stött på fel saker i marken och som kommit ner till svårborrat underlag.

Det alternativ som kvarstår är följande. (och påbörjat).

Arbeta utifrån inglasade altanen, dvs höjden på utgången. Där skall översta trallvirket ligga jäms med. Under detta skall 145/45 regelvirke läggas med ett cc avstånd på reglarna på cirka 180 cm (mellan plattorna) Sedan läggs mer regelvirke i med cc 50-60 cm.

Nu till själva underlagsproblematiken.

Plattorna jag kommer använda är mellan 5 och 8 cm i tjocklek. Under dessa kommer makadam på cirka 1 dm ligga. Under makadamet kommer markduk ligga. Under markduken kommer vanlig lergjord (på vissa ställen med inslag av gammal sand). Denna lergjord/sand kommer paddas innan markduken läggs på.

Enligt de instruktioner jag läst är det viktigt att underlaget vid plattarbetet är exakt i våg. Varför då? Jag justerar ju makadam så att makadamet kommer i våg, själva den paddade leran kvittar väl...eller?

Det skrivs en hel de om att det är svårt att bygga med plattor direkt på makadam då höjden blir svår att justera på grund av grovleken av stenarna osv. Sand i översta lagret har rekommenderats pga detta.

Min idé är istället följande:

När makadamet är utlagt och packat lägger jag ut alla plattor. Sannolikheten är att plattnivån kommer skilja med några cm här och där, kanske upp till en dm från högsta och minsta plattan. Borde det då inte vara fullt möjligt att göra som man gör när man bygger trall på plintar, det vill säga såga till 95x95 och sätta en ände rätt ner på varje platta med en bit syllpapp under. På detta sätt kan jag enkelt reglera regelskelettet genom att med fransk träskruv dra i allt regelvirke i 95x95 virket så allt kommer i våg.
Hur låter detta? Det måste vara en dålig idé eftersom ingen byggbok eller sida på nätet nämner detta sätt som alternativ.


Vad låter fel med detta alternativ?

Jag ser bara tidsvinster med detta. På så vis behöver jag bara bry mig om en sak = att varje enskild platta ligger i våg.

Alla kommentarer tas mycket tacksamt emot.


/Henke
 
  • altan.jpg
25 plint o 1,6 m låter lite överdrivet iofs

Din stolpe/platteori funkar men du bör fästa delen mot huset.....i huset, du vill väl inte att altanen blåser iväg ;)

Skulle stolparna bli höga kan du säkra upp med en regel mellan stolparna nere i marknivå
 
Hej!

Tack för svaret. Jag har lite knepigt att fästa i huset då inglasade altanen har rätt tunna väggar. Samma sak med husdelen i nedre delen av L:et (enligt min bild). Huset är gjutet på ett sätt som gör att det står ut i hörnpartierna.

I övrigt läste jag någonstans att man inte skulle fästa i huset ifall trallen rörde på sig i och med markförändringar under vintern, någon menade att husgrunden man fäst i kunde spricka på så vis om altanen rörde sig. Dock har fler rekommenderat att fästa i huset jämfört med att inte göra det (i den mån det går.


En viktig fråga som jag missade och som jag stött på nästan överallt.

"var noga med att bygga ett fall på altanen, 1-2 cm per meter ut från huset sett"

Varför ska man göra det? Jag har stött på det där i byggböcker och på diverse byggsidor, Beijerbygg osv. Jag fattar inte varför. Det känns som trallen lär väga drygt ett ton eller mer. Hur i hellskotta ska den kunna röra sig....? Jag ser ingen anledning med fallet om det inte är i avrinningssyfte vilket också låter aningens dumt.


Observera att altanen kommer ligga nästan i nivå med marken. Glömde nämna det tidigare.

Det där med att gjuta plintar är lite knivigt. Enligt de manualer och byggfilmer jag sett säger dom alltid "borra ner till frostfritt djupt, ta reda på vad som gäller i din ort" osv.

Jag skulle troligtvis hänga mig själv om jag borrade till typ, 1 m, lade ner en jäkla massa jobb, sen märkte tjälskjutning pga att jag inte var nere på 1,6 m djup som rekommenderat. Det var just därför jag ville undvika plintar.

Nu måste jag skottkärra runt 6-8 ton makadam istället, men nåt ska man ju ha att göra....

FInns det för övrigt någon invända på 16/32 makadam?

/Henke
 
Redigerat:
- glöm 1,6m för altan i uppland. Kör en 50cm plint med 10 cm 8/16 makadam i botten.
- Du kan istf stolpar också lägga flera stenplattor på varandra (3-4 st)
- Du behöver mara makadam under stenplattorna inte under hela altan.
- 8/16 makadam funkar jättebra även här
- aldrig hört något så dumt att man inte skulle fästa i husgrunden.
- det här med avrinningsfall är ju åxå ett vansinnigt påhitt skrivet av någon som inte insett att vatten rinner ut mellan trallen. Altan ska ligga rak.

Så ta mycket av negativa förståsigpåarna med en nypa salt och gör som hundratusentals andra bygg en vanlig altan utan att planera för jordens undergång.
 
jo, jag har sett det på något ställe, det där med att bara lägga makadam under plattorna och inte mellan. Det känns ostabilt även om stenarna låser till stor del. Det känns som stenarna ligger kvar bättre om de ligger packat genom hela konstruktionen.

Däremot funderar jag på om det är mer lättjobbat med 8/16 än 16/32.. Har du någon erfarenhet av detta?

/Henke
 
Jag har plintar i Uppsala, gjorde som "Nmajneb" 50 cm plint med nja makadam vet jag inte men samma bärlager som på parkeringen :p och fäste 2 sidor i huset, har funkat sen 2004 utan problem.
Ska fortsätta med en del i samma höjd som Du dvs i princip på marken nedanför den andra altandelen, jag tänkte bara lägga markduk och singel eller ev bärlagermodellen om det behövs lite höjd. Har svårt att tro att den skulle flyga bort eller ramla iväg åt nåt håll, 10 m2 med bärlinor, reglar och trallvirke väger tillräckligt för att bara lägga på gräsmattan tror jag.
Avrinning på altan måste nån med för lite att göra ha tänkt ut på nåt kontor, vilken sällsynt dum idé :D dessutom blir aldrig nåt exakt i våg på 1000-dels mm och vatten rinner neråt hur lite det än lutar.
 
Kom igen nu Henke,

jag undrar verkligen vem som har kommit med goda råd till dig tidigare. Uppenbarligen någon som aldrig varit i närheten av en altan.

Om du nu har kanske 2 m mellan plintarna/plattorna vilken stabilitesmässig nytta gör stenen som ligger 50 cm bredvid plattorna.

Enda anledningen till att lägga makadam under hela altanen är om man har sur jord och vill skapa ett kappelärbrytande lager istf att ha en sjö under trallen. Men detta kanske gäller om man bor i ett träsk.

Vissa har det för att undvika växtlighet under, detta kan vara nödvändigt om man vill ha 2 cm springor mellan trallen, detta bör kompletteras med markduk eller en pressenning (stavning?).

8/16 är mycket enklare att jobba med än 16/32

Så Henke, ska ditt projekt kunna genomföras....börja med att sudda bort allt du lärt dig so far av sk "specialister", ja meeeen avrinning altan:D:D.
 
Det känns liksom som att grus i en hög med en tung platta på i toppen skulle sjunka ihop en aning...? Låser makadamet verkligen så väl att en cirkel med grus 3 dm utanför plattan håller samma höjd utan sjunka ihop eller att gruset glider iväg åt sidorna med tiden?

Om det skulle fungera med bara makadam under varje platta skulle jag givetvis spara åtskilliga ton makadam. Jag har lite makadam som ligger vid ett uteförråd, jag tänkte göra en liten hög, slänga på en tung platta, hoppa så in i helv*** på plattan och se om den ligger still.

Makadamet skulle för min del även utgöra en dränering men å andra sidan blir väl inte dräneringen bättre med makadam på om jordlagrets höjd är densamma, det vill säga nergrävd 2 dm...? Det borde ju gå att klä in det utgrävda området med markduk, slänga på makadam där plattorna ska ligga, banka rejäl på varje platta så den sätter sig. Jag har lite svårt att komma upp med en markvibrator på varje stenhöjd...det skulle nog se rätt kul ut.

Måste jag vibba jordlagret under? Vissa skriver att man ska vattna.

Kanske ska man skippa allt och köpa ett par träskor istället. Under träskorna spikar jag fast lite trallvirke, på så vis kan jag få det att kännas som trall vart jag än går :)
 
jag har en 50tons pool som är inbäddad i makadam och den rör verkligen inte på sig.

testa du och gräv en grop 40x40 o 10 cm djup lägg i en markduk, fyll på med 8/16 makadam läg på en platta och vrid till den så att den ligger ok. försök sen att trycka ned den i jorden :) du behöver ingen padda, räcker med o knacka på stenen.

vattnar gör man på stenmjöl

gilla skarpt dina "trallskor"
 
ok, då missuppfattade jag. Jag har redan grävt 2 dm vilket gör att jag har en rejält stor platt yta. Jag fick för mig att du menade att det gick att lägga makadam i högar här och där på den stora ytan, utan en nergrävd grop under varje liten makadamhög så att säga.
 
har du kommit så långt så vore det kanske lite dumt att köra tillbaka 90% av jorden...

antingen gräver du ytterligare 10cm för plattorna och lägger senare några extra plattor eller så släpar du in o krattar ut :
30 m2 x 0,2m x 1,8ton = 10-11 ton makadam..............

plintar är inte så dumt heller....
 
som det är nu har jag lite olika djup på grävandet. SOm mest är det 40 cm under trallvirkets högsta del och som minst 25. Det jag tänkte göra är att mäta ut vart plattorna skall ligga och sen gräva 40x40, 2 dm djupt, lägga i markduk, fylla hålet med makadam, gå lite på det, sen lägga på en platta och dunka till ordentligt. När detta är gjort överallt lägger jag markduk på¨alla andra ställen.

Eftersom alla plattor kommer ligga i olika höjd sätter jag dit 95x95 upprätt från plattan sett för att få hela trallskelettet i våg. Detta gör att jag slipper lägga fler plattor om jag nu inte slänger på nån extra platta för att få upp trallen lite till ur ett dräneringsperspektiv.


Sen koncentrerar jag mig på cc 180 mellan alla plattor som mest, 145x45 reglar (eller 170x45?) och cc-mått på alla hjälpreglar med max 60 cm.

På det här sättet sparar jag hyra för padda + jobb + kostnad för en hel del makadam + en hel del jobb för att lägga ut makadam överallt.

Jag fyller dock på med makadam 2 dm utanför trallen då jag grävt 2 dm för stort åt alla håll medvetet för att kunna lägga markduk och få det att se snyggt ut nära trallen.

Hur låter detta? Jag har tagit en hel del av dina idéer då jag tyckt det låtit bra.

Jag själv ser inget problem med att ha markduk som nästa skikt direkt under trallvirket. Ingen kollar väl därunder och det blir ju knappast mer eller mindre dränerat då trallen kommer vara någon dm ovanför jord.

Mycket tacksam för de kommentarer/tips jag fått hittills.

/Henke
 
Redigerat:
ser inga felaktigheter i ditt upplägg.
Personligen saknar jag en fast punkt typ husfäste eller plint.

Du behöver börja någonstans lixom....

Även om det inte kanske spelar någon roll när allt är på plats så känns det som du behöver några fasta referenspunkter.
Har aldrig byggt någon liknande kontruktion själv, kanske någon annan kan komma med goda erfarenheter.
 
Jag byggde mitt uterum på trädgårdplattor som legat där i 40 år så de rör sig nog inge mer. Har man grottat runt på platsen så är det nog viktigt att man gör ett bra underarb.
 
  • 20090704(001).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Avrinning , ingen avrinning, makadam, padda hårt , plintar , fästa i hus , inte fästa i hus.....råden är många och den som skall bygga ett tralldäck på mark blir tillslut helt villrådig , det blev jag och tillslut gav jag bara fan i alla råd och byggde efter eget huvud....... så här gjorde jag :
Jag byggde ett tralldäcket på 65kvm 2004 i vinkeln på mitt hus.
Ytan det ligger på består av vanlig jord , viss inblandning av sand på naturlig väg.
Jag konstruerade hela däcket med regelverk av 45x120mm AB-klassat virke &
28x120mm trallbrädor.
Jag grävde endast ur lite där jag lade 40x40cm plattor , i med några cm vanlig sand som jag köpte i bulk från GDL, dit med betongplattorna, på med regel och vattenpass för att se att det hela tiden var någorlunda i våg under med lite mer
sand om det diffade väldigt mycket ( mer än 1cm)
Jag lade sedan 2st 45x120mm reglar på 5,40m efter husväggen , laskade ihop
dessa med en 50cm bit som jag spikade med 75x2,8mm Vfz trådspik.
Spikade sedan stickreglarna bakifrån med 2st 100x3,4Vfz spik i varje och såg till
att dessa sedan hade stödpunkt i form av betongplatta 40x40cm på varje 1200mm, 5st stödplattor på varje 6m regel (som faktisk består av 2st 3m reglar ihopspikade
med spikbleck på mittenplattan, då längder över 5400mm blir fingerskarvat och bökigt att få tag på i rappet och till rätt pengar). 45x120mm klarar 1900mm fribärande utan att svikta.
Efter att ha lagt ut alla plattor 90st och fått dessa hyffsat i våg , rullade jag ut marktäckväv över hela klabbet , vi lyfte sedan de två regelverken på plats och fixerade 3m längderna på mitten med små spikningsplåtar på bägge sidor skruvade med ankarskruv.
Skottade sedan kvarvarande sand på marktäckväven, skar av en bit grundisoleringspapp och lade ut mellan reglarna och marktäckväven/betongplattan, tryckte dit en extra bit grundisoleringspapp där det behövdes där reglen inte låg helt dikt an mot betongplattan och nivåreglerade
enkelt på detta vis.
Skruvade sedan trallen med Gunnebos A4 rostfria med Torx och täckte in det hela
längs ytterkanterna med 45x145mm tryckta reglar som ram/kjol.
Jag har ingen avrinning ,altanen är i våg , det är inte fäst vare sig i huskroppen eller
i framkanten .
Jag har efter 5år inga märkbara sättningar, inga problem med vatten som rinner in
mot huset och trädäcket som väger ett par ton har inte heller rört sig
uppåt/nedåt/åt sidan trots otaliga höststormar , orkanstyrka (bor vid kusten i Skåne) . Får jag sättning som blir märkbar så lossar jag bara ett par trallbrädor lyfter
lite med domkraft och lägger under en bit grundisoleringspapp till men har det inte hänt på 5år är det väl tveksamt att det skulle hända.
Kontentan av detta: Ta alla råd från höger till vänster med en nypa salt om du skall bygga ett trädäck på marken , det är inte precis en konstruktion av Öresundsbron nr 2 vi talar om , och du som nu funderar , ju större trädäck = fler belastningspunkter = mindre risk för sättning , alltså inte som många tror att stora trädäck sätter sig lättare , för det är precis tvärtom. Hoppas det hjälper någon som nu ser sitt trallprojekt som ett oöverstigligt konstruktionshinder.
 
  • Gilla
sättraby
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.