D
Idag kände jag fuktlukt i vårt sovrum, har även haft ont i huvudet en del under detta året när jag vaknat.. När jag tog bort listerna hittade jag mögel!!
Hur skall jag göra nu?
Huset är bygt på platta på mark på 70-talet. Väggen där jag hittade möglet är en yttervägg. I sovrummet har det först legat en svart "luftmatta" (plotonmatta kanske det heter. På det ligger det golvspånskiva, på det parkettgolv, det som syns på bilderna. Ovanpå detta har det legat ett laminatgolv som har legat väldigt tätt mot väggarna och på detta golv var det golvlister runt om. Jag började att ta bort listerna och där fanna jag vit mögel, och det luktade fukt.
Vi tog ut alla golven utan spånskiva och det luktar mer fukt och mögel.

För ett år sedan la min granne ny stenväg till deras ingång, och denna stenen ligger kloss an mot mitt hus. När de lade denna stenen bilade de bort en "klack" på min putsade vägg för att få bättre plats med sin sten, de bildae även bort lite av min puts så lecastenen blev synlig. Detta var ca 1 år sedan. Det är mot denna yttervägg som fuktskadan blivit. Hur tycker ni att jag skall göra? Tror ni fukten har spritt sig upp mot väggarna? Det ser inte ut så på bilderna.

Bilder:
2cwsx00.jpg

33kd6xf.jpg

2z3ueqg.jpg
 
Här har du nog flera fel, 1: Drenäring som är a och o, har du en fungerande drenäring? 2: Grannens plattor lutar de mot din vägg ellet ut ? vart rinner regnvattnet? 3: Grannen har förstört din yttervägg !!! lecablocken suger upp regnvatten som leder till fuktig vägg och mögel på insidan efter ett tag (ett fall för grannsämjan) 4: golvkonstruktionen med platonmattan förutsätter en luftspalt mot väggen så den fuktiga luften från plattan kan slippa ut (laminatgolvet tätt mot vägg).

Det här är ingen optimal konstruktion, men som ser ut att ha fungerat ända tills grannen la stenplattor som ser ut att ha fuktbelastat din vägg.
Mitt förslag: kontakta en yrkesman + försäkringsbolag och ev. en jurist om inte grannen är rysligt medgörlig.
Innervägg skall "kläs av" och torka upp likså golvet. Fuktbelastningen mot väggen skall åtgärdas. osv.
Har själv haft motsvarande skador på vägg då det stod en rad med garderober inbyggda mot ytterväggen med dålig luftning och fuktskador som följd.
Lycka till med framtida grannsämja.
 
Redigerat:
D
Carambaa skrev:
Här har du nog flera fel, 1: Drenäring som är a och o, har du en fungerande drenäring? 2: Grannens plattor lutar de mot din vägg ellet ut ? vart rinner regnvattnet? 3: Grannen har förstört din yttervägg !!! lecablocken suger upp regnvatten som leder till fuktig vägg och mögel på insidan efter ett tag (ett fall för grannsämjan) 4: golvkonstruktionen med platonmattan förutsätter en luftspalt mot väggen så den fuktiga luften från plattan kan slippa ut (laminatgolvet tätt mot vägg).

Det här är ingen optimal konstruktion, men som ser ut att ha fungerat ända tills grannen la stenplattor som ser ut att ha fuktbelastat din vägg.
Mitt förslag: kontakta en yrkesman + försäkringsbolag och ev. en jurist om inte grannen är rysligt medgörlig.
Innervägg skall "kläs av" och torka upp likså golvet. Fuktbelastningen mot väggen skall åtgärdas. osv.
Har själv haft motsvarande skador på vägg då det stod en rad med garderober inbyggda mot ytterväggen med dålig luftning och fuktskador som följd.
Lycka till med framtida grannsämja.
Jag tackar för ett mycket bra svar!
Plattorna lutar tyvärr inget alls, helt plant.
Har ni tips på hur jag kan få lecablocken torra i detta busväder. Jag antar att jag får gräva upp längs väggen och och lägga på ny puts. Tips på hur jag gör detta på bästa sätt?
Vad säger ni om att köpa en avfuktare och sätta in i rummet, tips på en bra och billig?

Jag och grannen kommer mkt bra överrens så jag hoppas vi kan lösa detta med bådas hjälp och inte blanda in en massa annat folk. Vad tror ni det kan kosta att fixa iordning?

Är det lika bra att ta ner alla inneväggar också? Än så länge ser det inte så fuktigt ut.

Tack på förhand
 
Kul med grannar som kommer överens :)

Börja med att köpa en låda öl, tag med grannen och riv innerväggen så den får torka, du behöver säkert byta golv också.
Tag med grannen ut och plocka bort plattorna. Gräv upp och dränera, fixa alla skador på putsen och lägg på t.ex. platonmatta (här är det nog dags för en öl och lite hjälp av grannen).
Lägg tillbaks fyllning och plattor, se till att plattorna lutar ut från huset och att regnvattnet har någonstans att ta vägen (åter dags för en öl och lite hjälp av grannen).
Nu har nog väggen i sovrummet torkat så bygg upp den på nytt, passa på och renovera hela sovrummet, dvs. bort med spånskivor ( om du känner för det) in med gips och nya tapeter.
Nu har du fått hjälp av grannen att dränera en yttervägg och fått hjälp att renovera ett sovrum det tycker jag han är skyldig dig.
Ps. avsluta men en cognac i sällskap med grannen, förslagsvis INITIAL EXTRA, passar alla strupar.;)
 
D
Tackar för svaret!!!

Jag har nu pratat med grannen (som för övrigt bor i ett precis likadant hus och är utbildad snickare. Han har varit här inne och vi har diskuterat lite.
Vid hans första anblick tyckte han att vi inte behövde göra något åt det. Inget var direkt fuktskadat, om man känner så är ju inget fuktigt heller. Möglet "eller det vita" fanns bara där listerna suttit kloss an mot väggen (ingen ventilation).
Han rekommenderade däremot att skaffa en ventil till sovrummet, finns endast en mycket liten i fönstret. Det blir ju mycket kondens i sovrummet. Och detta kan ju stämma för för ca 1 år sedan skaffade vi en dörr till sovrummet, hade tidigare öppen planlösning. I samband med detta, stängde man ju in mer fukt i rummet, och med tanke på att golvet och listerna legat tätt mot väggen och golvet inte kunnat andas samtidigt som vi stäng in rummet med dörr och haft dålig ventilation så har det orsakat problemet.
Ang fuktlukten svarade han att den är svår att bli av med, det luktar tyväär så i dessa hus om man börjar riva upp golven, och det stämmer det luktade likadant i de andra rummen när jag bytte dessa golv. Men i sovrummet luktade det lite mer fukt.

Sedan diskuterade vi utsidan och min orolighet för att plattan suger upp vatten där putsen saknades. Han sa att plattan är formgjuten och att det inte finna någon lecasten utan endast betong. Plattan är ständigt våt och vi inte behövde laga putsen, det skulle inte göra någon skillnad.
Och det är möjligt att det inte är någon lecasten att det bara är betong, är lite tveksam. Han sa också att det var dränerat när de la stenplattorna och att de endast bilat av lite av klacken när de la stenplattorna.
Han sa också att vårt golv ligger i nivå där panelen börjar (på sista bilden) och det är ca 15-20cm ifrån högre än vad stenplattorna ligger, vilket också stämmer. Och därför skulle inte det ha något att gör med " möglet " vi hittade i sovrummet.

Min spontana tanke är att vi blivit lite för oroliga för detta och att det egentligen är avsaknad av ventilation som orsakat problemet och att vi inte behöver riva upp allt.
Men jag är osäker och ni får gärna ge synpunkter.

Tack på förhand
 
D
Nu har jag hittat felet. Valde att bryta upp spånskivorna och kolla lite. Först ligger golvspånskivorna sedan plutonmattan och sedan en glasfiberväv på betongplattan. Där jag hittat tecken på fukt och mögel finns det spricor i plattan som syns både utomhus och inomhus. Det finns alltså en "gång"från utsidan till insidan.
Dessa sprickor är på hörnorna av plattan i ett rum som är ca 4 m brett.
Men vad tusan gör jag nu???

Bilder:
Sprricka 1 utifrån
8xlvrq.jpg
Spricka 1 innifrån
2u72ds1.jpg
Spricka 2 utifrån
5wl275.jpg
Spricka 2 innifrån
2mcenpe.jpg
 
D
Bilderna blev allt för stora försöker igen, kan tyvärr inte ta bort tidigare inlägg så om någon kan får han gärna göra det!

Nu har jag hittat felet. Valde att bryta upp spånskivorna och kolla lite. Först ligger golvspånskivorna sedan plutonmattan och sedan en glasfiberväv på betongplattan. Där jag hittat tecken på fukt och mögel finns det spricor i plattan som syns både utomhus och inomhus. Det finns alltså en "gång"från utsidan till insidan.
Dessa sprickor är på hörnorna av plattan i ett rum som är ca 4 m brett.
Inte grannens fel längre i alla fall.
Men vad tusan gör jag nu???

Bilder:
Sprricka 1 utifrån
258m03n.jpg
Spricka 1 innifrån
rk1v2s.jpg
Spricka 2 utifrån
2u6ihq9.jpg
Spricka 2 innifrån
29e24jp.jpg
 
Kontakta någon som känner till området, och kontakta någon som kan göra en fuktmätning inomhus. Kom ihåg att skydda dig mot möglet- vistas inte i rummet och riv bort ALLT gammalt där som kan ha tänkas suga åt sig fukt. lycka till
 
Ställ dig frågan: varför har det spruckit! Sättningar i marken orsakade av vad? osv.
Att du satt in en dörr till ett sovrum är inte den primära orsaken till problemet.
 
Är sprickan i närheten av där grannen bilat bort betong-klacken?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.