jag håller på att montera innedörrskarmar.

jag skruvar fast karmarna med karmskruv för innerdörrar.

Nu funderar jag på om man ska ta bort kilarna eller ha kvar dem som något slags stöd?
 
Vitsen med karmskruv är att man ska kunna justera dörren för perfekt passform. Låter man monteringskilarna sitta kvar kan man inte finjustera dörren, så jag tar alltid bort kilarna. Men jag vet att det finns beskrivningar som säger att de ska vara kvar.
 
Skall man ha kvar kilarna eller pallningarna skulle man lika gärna kunnat spika dit dörren. Som man gjorde förr.
 
ok jag tog bort dem fr att kunna justera.

orsaken till frågan var att det finns instruktioner som anger att kilarna ska vara kvar - för att minska mjligheten att bryta upp ytterdörr
 
Onödig köldbrygga !
 
JanneSjo skrev:
ok jag tog bort dem fr att kunna justera.

orsaken till frågan var att det finns instruktioner som anger att kilarna ska vara kvar - för att minska mjligheten att bryta upp ytterdörr
Det är bra att kila en ytterdörr i höjd med slutblecket, det hjälper väl till lite ifall en tjuv skall bryta upp ytterdörren.
 
va de inte innerdörrar du höll på att montera????
 
jo det var innerdörrar - men de flesta instruktionen jag hittade var för ytterdörrar och i de första jag hittade framgick inte att kilarna lämnades kvar för inbrottsskydd den info hittade jag senare
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.