Hej! I jakt på en snygg fläktkåpa som skall suga ur både badrum och kök stötte jag på patrull. Det verkar vara väldigt få leverantörer som klarar det jag önskar och jag skulle gärna sätta in en Gaggenau eller Miele-kåpa. Problemet är att dessa endast levererar motorer med ett (1) insug (istället för 2 som jag idag har). Tänkte lösa detta på ett sätt som jag personligen tror skulle fungera.

Idag har jag ett kopplingschema enligt "Dagens kök- och badrumsschema.jpg". (Man styr motorn med vred på fläktkåpan i köket). (Till vänster)

Istället tänker jag mig att köra "Framtid kök- och badrumsschema.jpg". (Man styr motorn med fläktkåpan i köket, dessutom måste man nog strypa badrumsluften lite för att få balans). (Till höger).

Är det någon som har gjort enligt min "framtidsmodell"? Några tankefel?
 
  • Dagens kök- och badrumsschema.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Framtid kök- och badrumsschema.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jadå ,ett antal med takfläkt ,reglage i eller vid kåpan och ett reduceringsspjäll i kåpan[/U för den tid du inte lagar mat .
 
Skall jag tolka svaret som att den högra modellen fungerar (om jag har ett reduceringsspjäll i/utanför kåpan?

Om man måste ha reduceringssprjället utanför kåpan: finns det några snygga lösningar för detta? Alltså som passar in i köket?
 
Har du en gammaldags typ av murad kåpa el likn kan man ju förlänga axeln på ett vanligt ventilationsspjäll och smida till ett snyggt S utav ett plattjärn som blir handtag eller ordna öppningen med en smal kedja liknande de som förr var till imventilen.Annars kan du tom få ett motordrivet spjäll inuti kåpan som tex öppnas när du tänder ljuset i kåpan.
 
Har du några exempel på motordrivna spjäll? Det verkar vara en intressant idé.
 
Du kan ju se på www.Ekovent.se och Eko-SRL som är spjället och LF-230 med fjäderåtergång som är motorn. Det finns många andra liknande fabrikat. Är motorn bara på 230 volt så öppnar den när du tänder ljuset och stänger.... Det går naturligtvis att även styra motorn med tex en timer om man är rädd att glömma att släcka ljuset.Det hela bygger dock på att du även sänker hastigheten på fläkten när du inte lagar mat.Det finns även mer sofistikerade lösningar på ämnet men ovanstående fungerar bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.